«Οι μαθητές μας, άνθρωποι απ’ όλο τον κόσμο, εντελώς διαφορετικοί μεταξύ τους, αλλά ταυτόχρονα τόσο όμοιοι, δεδομένου του κοινού τους στόχου: να μάθουν ελληνικά, πολλές φορές με κόπους, κόντρα σε δυσκολίες και προβλήματα που οι περισσότεροι από εμάς δεν μπορούμε ούτε να φανταστούμε».

Αυτό είπε σήμερα η κυρία Βενετσιάνα Αστάρα εκπρόσωπος των καθηγητών του Διδασκαλείου της Νέας Ελληνικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, που συγκεντρώθηκαν, την Τετάρτη, στο νέο σύγχρονο κτίριο όπου στεγάζονται οι υπηρεσίες του στην πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου για να γιορτάσουν μια επέτειο: τα 60 χρόνια λειτουργίας του.

Εξήντα χρόνια διδάσκεται η ελληνική γλώσσα ως ξένη στην φοιτητική λέσχη του πανεπιστημίου Αθηνών και είκοσι χρόνια η διδασκαλία της ελληνικής έχει ανεξαρτητοποιηθεί από την διδασκαλία των άλλων ξένων γλωσσών του Ιδρύματος. Από τότε και μετά ξεκίνησε η λειτουργία διατμηματικού προγράμματος για την διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας.
Το Διδασκαλείο της ελληνικής γλώσσας, έχει μόνο ένα χρόνο λειτουργίας στο καινούργιο του κτίριο.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με τον χαιρετισμό εκ μέρους των πρυτανικών αρχών, του αναπληρωτή Πρύτανη κ. Γεωργίου Πολυμενέα, ο οποίος αναφέρθηκε στη σημασία που έχει η διδασκαλία και η διάδοση της ελληνικής γλώσσας σε ολόκληρο τον κόσμο.
Στην ομιλία της η Κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής και πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Διδασκαλείου, κυρία Ελένη Καραμαλέγκου, η οποία αναφέρθηκε στην δομή, στους στόχους και στο έργο του Διδασκαλείου. Επίσης, παρουσίασε εντυπωσιακά στοιχεία με αριθμούς σπουδαστών του Διδασκαλείου από το έτος ίδρυσής του μέχρι σήμερα.
Όπως είπε από το 1954 που ξεκίνησε η διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας στο Πανεπιστήμιο, έχουν φοιτήσει πάνω από 45.00 σπουδαστές από 153 χώρες. Αναφέρθηκε σε χαρακτηριστικά στη σημασία της ένταξης του Διδασκαλείου στο Διατμηματικό Πρόγραμμα για τη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας, στο πλαίσιο του οποίου το Διδασκαλείο και το μεταπτυχιακό πρόγραμμα διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας ως ξένης, έχουν ευεργετικές αλληλεπιδράσεις προσδίδοντας έναν μοναδικό χαρακτήρα στη διδασκαλία και την έρευνα της νέας ελληνικής γλώσσας.
Έκλεισε τον λόγο της με αναφορά στο κοινωνικό έργο που επιτελεί το Διδασκαλείο για τους ξένους φοιτητές στην Ελλάδα, τους μετανάστες, τους αιτούντες άσυλο και τους ξένους που ζουν μόνιμα στην Ελλάδα. Τέλος, τόνισε το έργο που προσφέρει το Διδασκαλείο στο θέμα της διάδοσης της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού.
Στην ομιλία της, η καθηγήτρια γλωσσολογίας κυρία Αμαλία Μόζερ, μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Διδασκαλείου, μίλησε για τις μελλοντικές προοπτικές και τα σχέδια για το Διδασκαλείο που βρίσκονται σε στάδιο επεξεργασίας και πραγματοποίησης.
Ο κύκλος των ομιλιών έκλεισε με παλαιά απόφοιτο του Διδασκαλείου και καθηγήτρια σήμερα της νέας ελληνικής στην Γεωργία, η οποία παρουσίασε σε συγκινητικούς τόνους την εμπειρία της από τη φοίτησή της στο Διδασκαλείο και την αγάπη που της ενέπνευσε για την ελληνική γλώσσα και τον ελληνικό πολιτισμό.

Το Διδασκαλείο
Το Διδασκαλείο διοικείται από Διοικούσα Επιτροπή με πρόεδρο τον/την εκάστοτε Κοσμήτορα της Φιλοσοφικής Σχολής, 3 μέλη ΔΕΠ του Τομέα Γλωσσολογίας, 1 μέλος ΔΕΠ του Τομέα Παιδαγωγικής και 1 εκπρόσωπο των μονίμων διδασκόντων.
Στο Διδασκαλείο διδάσκουν 9 Μόνιμοι διδάσκοντες και περίπου 60 ωρομίσθιοι. Υποστηρίζεται από 3μελή Γραμματεία. Σταθμός στην ιστορία του Διδασκαλείου ήταν η ένταξή του στο Διατμηματικό Πρόγραμμα Διδασκαλίας της Νέα Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας. Από τότε προσελήφθησαν μόνιμοι διδάσκοντες.
Στο τρέχον ακαδημαϊκό έτος το Διδασκαλείο έχει 752 σπουδαστές που προέρχονται από 70 διαφορετικές χώρες. Από την έναρξη της διδασκαλίας της ελληνικής ως ξένης, εξήντα χρόνια πριν μέχρι σήμερα, φοίτησαν περίπου 45.000 χιλιάδες ξένοι σπουδαστές από 153 χώρες.
Ως προς το κοινό των σπουδαστών του Διδασκαλείου, το απαρτίζουν: α) ξένοι φοιτητές, οι οποίοι με το πιστοποιητικό γλωσσομάθειας που παίρνουν, μπορούν να γραφτούν σε όλα τα ελληνικά Πανεπιστήμια β) ξένοι κάτοικοι (σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται οικονομικοί μετανάστες, πρόσφυγες, σύζυγοι Ελλήνων/Ελληνίδων.
Η φοίτησή τους στο Διδασκαλείο είναι σημαντική γι΄ αυτούς, γιατί με δίδακτρα χαμηλότερα από εκείνα της αγοράς, τους παρέχει ορισμένα φοιτητικά προνόμια, την επιστημονική επίβλεψη των ειδικών Τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής και γνώσεις που διευκολύνουν την ένταξή τους στην κοινωνία της χώρας.
Από το 1995 οργανώνει ανοιχτές εξετάσεις για μαθητές του Διδασκαλείου αλλά και εξωτερικούς υποψηφίους για την απόκτηση της βεβαίωσης ελληνομάθειας-επιπέδου Β2, η οποία επιτρέπει, όπως αναφέραμε, την πρόσβαση στα πανεπιστήμια όλης της χώρας.