Πολιτικούς και εκπαιδευτικούς από όλο το αντιπολιτευτικό φάσμα έχει συσπειρώσει εναντίον του μέσα σε δύο μήνες ο υπουργός Παιδείας κ. Αρ. Μπαλτάς, ο οποίος κινείται με όχημα δύο νομοσχέδια ενώ φαίνεται να είναι ορατό το… τροχαίο. Ετσι, με κορυφαία στελέχη από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, πανεπιστημιακούς, καθηγητές και δασκάλους, η Παιδεία αναδεικνύεται στον κύριο μοχλό πίεσης προς την κυβέρνηση αμέσως μετά την οικονομία.
Μετά την ψήφιση του πρώτου νομοσχεδίου για θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης την περασμένη εβδομάδα και εν μέσω αντιδράσεων, το υπουργείο Παιδείας φαίνεται να οδηγείται σε τακτική υποχώρησης. Ενώ αναμενόταν η άμεση κατάθεσή του στη Βουλή, με το πρόσχημα της διαβούλευσης και της μελέτης το νομοσχέδιο για τα πανεπιστήμια τελικά μετατίθεται για τον Ιούνιο –και ίσως αργότερα.
Ηδη αποσύρονται οι αρχικές διατάξεις που εξαγγέλθηκαν, όπως ότι όλες οι εκλεγμένες διοικήσεις των ΑΕΙ θα εξαναγκαστούν σε πρυτανικές εκλογές σε έναν χρόνο (κάτι για το οποίο είχε κατηγορήσει η Αριστερά την κυβέρνηση του ΠαΣοΚ όταν ψήφισε τον νέο νόμο-πλαίσιο). Οπως έχει αποφασιστεί, οι νυν πρυτανικές αρχές θα ολοκληρώσουν τελικά το έργο τους, ενώ όσοι αποφασίσουν τελικά να κάνουν εκλογές μέσα στο 2016 θα λάβουν το «μπόνους» της συμμετοχής τους ξανά στις εκλογές για την επόμενη διοίκηση του ιδρύματος. Το ρεπορτάζ του «Βήματος» ωστόσο αποκαλύπτει ότι ελάχιστοι από τους νυν πρυτάνεις που εξελέγησαν κυρίως με βάση τα επιστημονικά τους προσόντα ενδιαφέρονται να θέσουν υποψηφιότητα με εκλεκτορικά σώματα στα οποία επιστρέφουν οι φοιτητές και η «συνδιοίκηση» των φοιτητικών παρατάξεων.
Τα θέματα Παιδείας και το τελευταίο νομοσχέδιο του υπουργείου ήταν, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του «Βήματος», ένα από τα «αγκάθια» και στις πρόσφατες συνομιλίες των εκπροσώπων των Θεσμών με την κυβέρνηση. Και αυτό διότι εκφράστηκαν ισχυρές ενστάσεις για την κατάργηση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών αλλά και για την ψήφιση διάταξης που προβλέπει εκλογή των προϊσταμένων (καθηγητών σχολείων) από τους υφισταμένους τους (δάσκαλοι και καθηγητές), τους οποίους θα έπρεπε να κληθούν στη συνέχεια να αξιολογήσουν.
Ανάμεσα σε τίγρεις και λέοντες


Μέσα σε αυτό το κλίμα και κάτω από δύσκολες συνθήκες, κυρίως οικονομικές, τα ελληνικά πανεπιστήμια με τη μορφή και τη λειτουργία που απέκτησαν τα τελευταία χρόνια αριστεύουν! Το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών κατατάχθηκε 47ο μεταξύ των 1.000 καλύτερων business schools της Ευρώπης, ενώ το Πανεπιστήμιο Κρήτης είναι σταθερά στις θέσεις μεταξύ 55 και 48 στα 100 καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου στην κατηγορία των νέων (κάτω των 50 ετών) ιδρυμάτων.

«Ανταγωνιζόμαστε με πανεπιστήμια τα οποία έχουν προϋπολογισμούς που ούτε καν μπορούμε να ονειρευτούμε»
λέει στο «Βήμα» ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Ευριπίδης Στεφάνου, ο οποίος αυτή την περίοδο είναι και πρόεδρος της Συνόδου Πρυτάνεων. «Απέναντί μας είχαμε τις τίγρεις της Ασίας και τους λέοντες της Αμερικής» σημειώνει χαρακτηριστικά.

«Οι διακρίσεις αυτές των πανεπιστημίων μας στέλνουν ένα μήνυμα αισιοδοξίας στους πολίτες και στην κοινωνία: ότι μπορούμε να κάνουμε πολλά· ότι μπορούμε να βγούμε από το τέλμα όπου έχουμε πέσει· ότι μπορούμε να στήσουμε ξανά τη χώρα στα πόδια της»
επισημαίνει στο «Βήμα» ο πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου κ. Κωνσταντίνος Γάτσιος σχολιάζοντας τις διακρίσεις του ιδρύματός του.
Την οικονομική και θεσμική στήριξη των ΑΕΙ ζητεί από την Πολιτεία και ο πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ. Γιάννης Γκόλιας, το ίδρυμα του οποίου επίσης ξεχώρισε εφέτος στις διεθνείς κατατάξεις.
Οι πολιτικοί για τις αλλαγές


Με φόντο τα παραπάνω, πολιτικοί και εκπαιδευτικοί από όλο το φάσμα της αντιπολίτευσης ξεπέρασαν τις διαφωνίες τους και συστρατεύθηκαν απέναντι στον… Μπαλτά. Σε αυτή την κίνηση είναι αλήθεια ότι ο κλάδος που εκπροσωπήθηκε λιγότερο είναι των πανεπιστημιακών καθώς οι διαφωνίες τους με σημεία του νόμου-πλαισίου που εφαρμόζεται τώρα, με τους χειρισμούς που τον ακολούθησαν αλλά και την αρχική δημιουργία Συμβουλίων Διοίκησης στο πρότυπο των αμερικανικών πανεπιστημίων είναι ακόμη νωπές.
Παρ’ όλα αυτά, παρόντες σε μεγάλη εκδήλωση αντίδρασης κατά των κυβερνητικών πρωτοβουλιών στον χώρο της Παιδείας ήταν την περασμένη εβδομάδα οιΣταύρος Θεοδωράκης,Ντόρα Μπακογιάννη,Αννα Διαμαντοπούλου, Ανδρέας Λοβέρδος, Θεόδωρος Φορτσάκης,Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, Κυριάκος Μητσοτάκης,Εύη Χριστοφιλοπούλου,Νίκος Δένδιας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης,Βασίλης Κικίλιας, Γιάννης Μανιάτης,Φίλιππος Σαχινίδης,Κωνσταντίνος Τασούλας,Γιώργος Μαυρωτάς, Θόδωρος Παπαθεοδώρου, Γ. Λυμπέρης, Γιώργος Πατούλης,Γιώργος Φλωρίδης, Απόστολος Δοξιάδηςκ.ά.
Μιλώντας στο «Βήμα» για το θέμα ο κ. Μητσοτάκης αναφέρει ότι η μάχη που θα δοθεί στον χώρο της Παιδείας αφορά όλη την κοινωνία και έχει δημιουργηθεί ένα «αστικό μέτωπο απέναντι στον κομμουνιστικό εξισωτικό παραλογισμό που διέπει την κυβέρνηση». Προσθέτει ότι τα προηγούμενα χρόνια η Παιδεία ταλαιπωρήθηκε πολύ από κακώς εννοούμενες συνδικαλιστικές πρακτικές και υπογραμμίζει ότι οι περίφημοι «αιώνιοι» φοιτητές ήταν πάντα μια δεξαμενή υποψήφιων «αγωνιστών» που συμμετείχαν σε όλες τις φοιτητικές κινητοποιήσεις. Οσον αφορά το νέο σύστημα εκλογών για τους διευθυντές των σχολείων αναρωτιέται «αν υπάρχει κανένα τέτοιο σύστημα που ο προϊστάμενος εκλέγεται από τον υφιστάμενο».
Επ’ αυτών η «αρχιτέκτονας» του ισχύοντος νόμου-πλαισίου στα πανεπιστήμια κυρία Διαμαντοπούλου λέει στο «Βήμα» ότι «το μότο των Φινλανδών στην κρίση του 1990, με 28% ανεργία, ήταν «το τέλος της κρίσης θα βρει τη χώρα με άλλη οικονομία και άλλη εκπαίδευση» και σε αυτό βασίστηκε το θαύμα που ακολούθησε».

«Πιστεύω πλέον ότι πρέπει να συμφωνήσουμε πως κάθε μεγάλη αλλαγή στο εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει να συγκεντρώνει την πλειοψηφία τουλάχιστον των 2/3 της Βουλής ούτως ώστεοι υπουργοί Παιδείας να υποχρεούνται σε διαβούλευση και να οδηγούμαστε σε σύνθεση που θα εμποδίζει τις προσωπικές απόψεις να μετατρέπονται σε πολιτικές που σφραγίζουν το μέλλον των παιδιών και της χώρας»
επισημαίνει η κυρία Διαμαντοπούλου.

«Η ρητορική και οι νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης πλήττουν καίρια την αριστεία ως κατευθυντήρια γραμμή σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Την αριστεία που πρέπει να επιδιώκουμε ώστε η χώρα μας να γίνει πιο ανταγωνιστική και να κοιτάζουμε μπροστά με αισιοδοξία. Και αντί για την αριστεία, συζητάμε εκ νέου για παρωχημένες πολιτικές στην Παιδεία που εδώ και χρόνια έχει απορρίψει η Ευρώπη»
τονίζει στο «Βήμα» ο κ. Δένδιας.

«Η Παιδεία δεν είναι χώρος ευκαιριακής άσκησης πολιτικής και σίγουρα όχι χώρος για να ικανοποιούνται τα συνδικαλιστικά καπρίτσια σε βάρος των μαθητών. Ο μαθητής είναι το κέντρο, όχι ο εκπαιδευτικός, πρέπει να το θυμόμαστε»
λέει στο «Βήμα» ο κ. Λοβέρδος.
Στην ίδια στρατιά πανεπιστημιακών και ο πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου κ. Παπαθεοδώρου, ο οποίος τονίζει ότι «οι αλλαγές που δρομολογούνται αυτή την περίοδο από την κυβέρνηση στην Παιδεία διέπονται από έναν στείρο καταργητισμό, από μια άκριτη επιστροφή στο παρελθόν, ενώ παράλληλα επιχειρούν την ενίσχυση του κομματισμού και των πελατειακών εξαρτήσεων στο εκπαιδευτικό περιβάλλον».


ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ
Ελληνικά πανεπιστήμια στις πρώτες θέσεις διεθνώς

Τα ελληνικά πανεπιστήμια δίνουν το μήνυμα που θα βγάλει τη χώρα μας από την πολυετή κρίση: εξωστρέφεια και αριστεία. Με όπλο την έρευνα και την επιστημονική επάρκεια, δύο διακρίθηκαν εφέτος παγκοσμίως και άλλα δύο διατήρησαν εξαιρετικά σημαντικές θέσεις σε παγκόσμιες επιστημονικές κατατάξεις.
Είναι προφανές ότι σε αυτόν τον χάρτη οι αλλαγές που γίνονται από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας πρέπει να είναι προσεκτικά μελετημένες, εμπνευσμένες από τις προτάσεις ειδικών επιστημόνων και με γνώμονα τη διεθνή παρουσία και την αριστεία.
Στις αξιολογήσεις του Times Higher Education –ΤΗΕ το Πανεπιστήμιο Κρήτης βρίσκεται μεταξύ των θέσεων 55 και 48 στα 100 καλύτερα πανεπιστήμια με ηλικία μικρότερη των 50 ετών (αρχή λειτουργίας 1978) παγκοσμίως. Στις φυσικές επιστήμες είναι 5ο στην Ευρώπη (σε θέση ανώτερη από το Imperial) και 43ο στον κόσμο.
Το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών τα τελευταία χρόνια «τρέχει» επιστημονικά. Μία από τις πιο σημαντικές λίστες κατάταξης παγκοσμίως, η Quacquarelli Symonds (QS), το κατέταξε στην ελίτ των πανεπιστημίων σε παγκόσμιο επίπεδο στα επιστημονικά πεδία που υπηρετεί. Αξιολογήθηκαν στοιχεία και πληροφορίες από περίπου 3.550 πανεπιστημιακά ιδρύματα, 100 εκατομμύρια επιστημονικές αναφορές και 14.000 προγράμματα σπουδών.
Η κατάταξη αυτή τοποθετεί το ΟΠΑ σε παγκόσμιο επίπεδο στις θέσεις 101-150 στο πεδίο Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, στις θέσεις 151-200 στα πεδία Οικονομικής Επιστήμης και Οικονομετρίας, Διοίκησης Επιχειρήσεων και Στατιστικής και Επιχειρησιακής Ερευνας και στις θέσεις 301-350 στο πεδίο Επιστήμες της Τεχνολογίας και της Πληροφορίας.
Εφέτος στην ίδια κατάταξη το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Μετσοβίου Πολυτεχνείου βρίσκεται στην 29ηθέση στο επιστημονικό αυτό πεδίο σε παγκόσμιο επίπεδο. Στον ίδιο τομέα το Αριστοτέλειο κατατάσσεται στις θέσεις 51-100.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ