Εξεταστικό σύστημα «δύο χρήσεων» παρουσίασε το υπουργείο Παιδείας την περασμένη εβδομάδα, αντικαθιστώντας το σύστημα που είχε θεσπίσει ο πρώην υπουργός κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, ο οποίος με τη σειρά του είχε αντικαταστήσει ένα άλλο εξίσου βραχύβιο. Μάλιστα, καταγράφηκε «ρεκόρ» επισκέψεων, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», στα περισσότερα φροντιστήρια καθώς ανακοινώθηκε τη Μεγάλη Δευτέρα, εντός των δεκαπενθήμερων σχολικών διακοπών. Γονείς και μαθητές βρίσκονταν στα πρόθυρα… εμφράγματος και έτσι κατέφυγαν σε αυτά τα ιδιότυπα «κέντρα συμβουλευτικής».
Και επανέρχεται το ίδιο ερώτημα: Γιατί κάθε εξεταστικό σύστημα είναι πιο πολύπλοκο από το προηγούμενο; Αγνωστο. Η απάντηση πιθανόν συνδέεται με τα μέλη των επιτροπών που επιστρατεύει κάθε νέος υπουργός ώστε να κάνει τη θεαματική αλλαγή. «Την επόμενη χρονιά κάθε μαθητής θα θέλει τον λογιστή του» έλεγε χαριτολογώντας στο «Βήμα» εκπαιδευτικός σε μεγάλο συγκρότημα σχολείων της Αθήνας.
Οι πρώτες διαφωνίες


Το κείμενο που ανακοινώθηκε -εσπευσμένα από τον κίνδυνο διαρροών, κάτι που αποτέλεσε το τελευταίο συμβάν της αντιπαράθεσης μεταξύ υπουργού Παιδείας κ. Αριστείδη Μπαλτά και αναπληρωτή υπουργού κ. Τάσου Κουράκη– ήταν προφανώς μια πρώτη πρόχειρη μορφή του νέου εξεταστικού συστήματος που είναι πιθανό να αλλάξει ξανά. Χαρακτηριστικά, αλλού το μάθημα της θεωρητικής κατεύθυνσης αναφέρεται ως Νεοελληνική Γλώσσα και αλλού ως Εκθεση! Για τη σύνταξή του πάντως, άλλη μία φορά, δεν ζητήθηκε η γνώμη των επιστημονικών ενώσεων, ούτε ελήφθησαν υπόψη σχετικές παρατηρήσεις της Αρχής για τη Διασφάλιση της Ποιότητας (ΑΔΙΠ) στα ΑΕΙ. Πάντως, η πίεση των ενώσεων αυτών προς την ηγεσία του υπουργείου να αλλάξουν μαθήματα συνεχίζεται και τις ημέρες των διακοπών. Κοινωνιολόγοι κάνουν αγώνα να αποσυρθούν τα Λατινικά από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και να αντικατασταθούν από την Κοινωνιολογία (μια κατά πολλούς «αριστερή» επιστήμη, που βρίσκεται μάλιστα εκτός πανελλαδικών εξετάσεων επί σειρά ετών).
Αλλοι διαφωνούν με την απόφαση το Πολυτεχνείο να «διαιρεθεί». Με το νέο σύστημα, ενώ οι μηχανολόγοι μηχανικοί ηλεκτρικών υπολογιστών έχουν ενταχθεί στον καινούργιο προσανατολισμό της Οικονομίας και Πληροφορικής (αντικατέστησε την Τεχνολογική κατεύθυνση), οι υπόλοιπες σχολές βρίσκονται σε άλλους, προς τους οποίους οι μαθητές οδηγούνται από άλλα μαθήματα.
Ερωτήματα εκπαιδευτικών


Κατ’ επέκταση, εκπαιδευτικοί που μελέτησαν το νέο εξεταστικό θέτουν τα ερωτήματα:
  • Δεν έχει αποσαφηνιστεί αν η Νεοελληνική Γλώσσα θα εξετάζεται πανελλαδικά μαζί με τη Λογοτεχνία, για την οποία ο κ. Κουράκης είχε δώσει προεκλογικά μάχη στη Βουλή για να επιστρέψει στις πανελλαδικές εξετάσεις καθώς την είχε αφαιρέσει ο κ. Αρβανιτόπουλος.
Πληροφορίες του «Βήματος» ωστόσο αναφέρουν ότι η Λογοτεχνία θα διδάσκεται κανονικά στα σχολεία, αλλά πανελλαδικά δεν θα εξετάζεται. «Την κράτησε ο κ. Κουράκης για προσωπική χρήση» έλεγαν χαριτολογώντας τις προηγούμενες ημέρες βουλευτές της αντιπολίτευσης σχολιάζoντάς το θέμα στο «Βήμα».
  • Τα Μαθηματικά του προσανατολισμού Θετικών Επιστημών και του νέου προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής θα έχουν ταυτόσημη ύλη; Επίσης, στις οικονομικές σπουδές τα Μαθηματικά που θα εξετάζονται θα είναι Γενικής Παιδείας (άρα πιο βατά) ή Κατεύθυνσης (άρα απαιτητικά);
Στο κτίριο του Αμαρουσίου κυκλοφορούσε τις προηγούμενες ημέρες η φήμη ότι σχεδιάζεται νέο βιβλίο Μαθηματικών γι’ αυτό τον σκοπό, μια συρραφή Μαθηματικών Κατεύθυνσης και Μαθηματικών Γενικής Παιδείας για να βρεθεί η «μέση λύση».
  • Η πρόσβαση στις Σχολές Ανθρωπιστικών Επιστημών, Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών έχει ως τέταρτο μάθημα-«διαβατήριο» τα Λατινικά, κάτι που θα ισχύσει πιθανότατα και για τις σχολές Ψυχολογίας. Εδώ οι συντεχνίες των εκπαιδευτικών διαφωνούν.
Το… ισοζύγιο


Οι επιστημονικές ενώσεις βλέπουν το θέμα από διαφορετική όχθη. Οι βιολόγοι έχουν κάθε λόγο να είναι ικανοποιημένοι καθώς η Βιολογία είναι σε όλους τους νέους προσανατολισμούς και αποτελεί αναμφισβήτητα μάθημα-«κλειδί». Οι χημικοί είναι επίσης αναβαθμισμένοι.
Οι καθηγητές Πληροφορικής, παρ’ ότι διαμαρτύρονται επειδή αποκλείονται από τον Θετικό Προσανατολισμό, γενικά αναβαθμίζονται καθώς επί υπουργίας Αρβανιτόπουλου κινδύνευαν με… εξαφάνιση και τους επανέφερε στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα η ακόλουθη υπουργία Λοβέρδου.
Οι φυσικοί διαμαρτύρονται επειδή το μάθημα της Φυσικής υπάρχει πλέον μόνο στη Θετική Κατεύθυνση, από δύο στο προηγούμενο σύστημα (Θετική και Τεχνολογική). Οι φιλόλογοι φαίνεται ότι δεν επηρεάζονται, αν και θα τους επηρέαζε πιθανός κραδασμός στα Λατινικά.
Εντυπωσιακό στοιχείο πάντως είναι η «αφωνία» της ομοσπονδίας των καθηγητών στη Μέση Εκπαίδευση (ΟΛΜΕ) για το θέμα.


Η φιλοσοφία
Ευφυής η σύλληψη, προβληματικό το σχέδιο

«Η σύλληψη 3 μαθήματα +1+1 είναι ευφυής αλλά η διατύπωση των μαθημάτων στο σχέδιο που παρουσιάστηκε είναι προβληματική»
λέει στο «Βήμα» ο εκπαιδευτικός και αναλυτής στατιστικών στοιχείων της εκπαίδευσης κ. Γ. Χατζητέγας. «Θα δημιουργήσει ζώνες αυξημένου ανταγωνισμού ενώ δεν εξυπηρετεί τη φιλοσοφία της οριζόντιας κινητικότητας. Με απλές ωστόσο επιλογές μαθημάτων το νέο εξεταστικό σύστημα, που στην παρούσα μορφή του είναι μιας χρήσεως, μπορεί να αποδειχθεί διαχρονικό. Και αυτό γιατί, όπως ξέρουμε, ουδέν μονιμότερον του προσωρινού» καταλήγει. Οι επιστημονικές ενώσεις δεν έχουν ακόμη τοποθετηθεί. Σχολιάζοντας το θέμα ωστόσο ο γενικός γραμματέας της Μαθηματικής Εταιρείας και έμπειρος μαθηματικός κ. Γιάννης Τυρλής δηλώνει στο «Βήμα» ότι η προσωπική του άποψη είναι ότι «το σύστημα Αρβανιτόπουλου ήταν ένα κακό σύστημα. Και αυτό γιατί δεν έδινε στα παιδιά δυνατότητα επιλογής δεύτερου επιστημονικού πεδίου και τα δέσμευε σε μία μόνο επιλογή. Το νέο σύστημα δίνει περισσότερες επιλογές, αλλά πολλά σημεία του θέλουν συζήτηση και βελτιώσεις».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ