Με αναλογικό και απαρχαιωμένο εξοπλισμό της Siemens, ο οποίος έχει σταματήσει να παράγεται και να συντηρείται εδώ και πολλά χρόνια, εξακολουθεί να λειτουργεί κομβικό δίκτυο επικοινωνιών του μετρό της Αθήνας, με αποτέλεσμα το σύστημα να βρίσκεται πια στα όριά του. Μάλιστα, παρ’ όλο που οι εταιρείες, τόσο η ΑΜΕΛ στο παρελθόν όσο και η ΣΤΑΣΥ σήμερα, έχουν πολλές φορές ζητήσει την αντικατάστασή του με ένα σύγχρονο, ψηφιακό σύστημα, εν τούτοις η Αττικό Μετρό συνεχίζει να περιλαμβάνει το αναλογικό σύστημα της Siemens στα τεύχη δημοπράτησης του μετρό.
Eτσι η επέκταση της γραμμής 3 προς τον Πειραιά προχωρεί με ένα σύστημα επικοινωνιών που βρίσκεται λειτουργικά και τεχνικά στον 20ό αιώνα και μάλιστα κοστολογείται περί τα 10 εκατ. ευρώ. Και όλα αυτά την ώρα που με τη γραμμή 4 του μετρό, η οποία αναμένεται κάποια στιγμή να δημοπρατηθεί στο προσεχές μέλλον, όλο το εν λόγω σύστημα θα ξηλωθεί για να αντικατασταθεί με ένα σύγχρονο και ψηφιακό.

«Πουθενά στην Ευρώπη αναλογικό σύστημα»

Το σύστημα επικοινωνιών της Siemens έχει εγκατασταθεί τόσο στη γραμμή 2 όσο και στη γραμμή 3 του μετρό από την κοινοπραξία Ολυμπιακό Μετρό, η οποία κατασκεύασε το μετρό της Αθήνας και στην οποία συμμετείχε η γερμανική εταιρεία.
Το αναλογικό σύστημα αποτελείται από το κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης των σταθμών του μετρό (CCTV) και το οπτικό δίκτυο μεταδόσεων (Optical Transmission Network) που μέσω καλωδίου μεταφέρει και διοχετεύει την πληροφορία, ενώ υποστηρίζει τα συστήματα τηλεφώνων, πυρασφάλειας κ.τ.λ. Σύμφωνα με έμπειρους σιδηροδρομικούς, κανένα μετρό πια στην Ευρώπη δεν χρησιμοποιεί αναλογικά συστήματα επικοινωνιών.
Η υπόθεση ξεκίνησε το 2006, όταν η ΑΜΕΛ ζήτησε από την Αττικό Μετρό να συμπεριλάβει ένα ψηφιακό σύστημα επικοινωνιών στα τεύχη δημοπράτησης των επεκτάσεων των γραμμών 2 και 3, καθώς είχε προηγηθεί τόσο η αναστολή παραγωγής του συστήματος από τη Siemens στα τέλη της δεκαετίας του 1990 όσο και η ειδοποίηση από τη γερμανική εταιρεία ότι έπαυε οριστικά την υποστήριξή της σε λογισμικό και ανταλλακτικά μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004.
Η Αττικό Μετρό αγνόησε το αίτημα της ΑΜΕΛ και προχώρησε όλους τους κατοπινούς διαγωνισμούς διατηρώντας στα τεύχη δημοπράτησης το απαρχαιωμένο, αναλογικό σύστημα.
Μιλούν για ριζική αναδόμηση

Και κάπως έτσι φτάσαμε στο 2015, όπου το δίκτυο του μετρό έχει επεκταθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα, όπως αναφέρουν στελέχη της ΣΤΑΣΥ, το αναλογικό σύστημα επικοινωνιών να έχει φτάσει στα όριά του. Μάλιστα, για να αντέξει, χρειάζεται ριζική αναδόμηση, η οποία αποτελεί μια ιδιαίτερα λεπτομερή τεχνική παρέμβαση στο καλώδιο που διασχίζει υπογείως την Αθήνα. Σημειωτέον ότι το κόστος του αναλογικού συστήματος στα τεύχη δημοπράτησης του μετρό Πειραιά ανέρχεται σε περίπου 10 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, προκειμένου να μη διαιωνιστεί η χρήση μιας πεπερασμένης τεχνολογίας, η ΣΤΑΣΥ επανήλθε, σύμφωνα με πληροφορίες, το φθινόπωρο του 2014 και ζήτησε από την Αττικό Μετρό να αντικαταστήσει το παλιό σύστημα με ψηφιακό στους υπό κατασκευή σταθμούς, με παράλληλη ψηφιοποίηση της υφιστάμενης υποδομής, στο πλαίσιο της εν εξελίξει σύμβασης κατασκευής. Παράλληλα ζήτησε να διατηρηθεί και το παλιό σύστημα ως backup για ώρα ανάγκης.
«Στόχος μας είναι αφενός να ξεφύγουμε από το σύστημα της Siemens, αφετέρου να περάσουμε σε ψηφιακό σύστημα, το οποίο ούτως ή άλλως θα έρθει με τη γραμμή 4 του μετρό. Για ποιον λόγο να πάρουμε άχρηστο εξοπλισμό;» σημειώνει πηγή κοντά στην υπόθεση, υπό τον όρο της ανωνυμίας.
Σύμφωνα με στελέχη της ΣΤΑΣΥ, το ψηφιακό σύστημα θα μπορούσε να προσφέρει περισσότερες δυνατότητες και υψηλή ευκρίνεια μετάδοσης, κάτι που χρειάζεται η εταιρεία για λόγους ασφαλείας του μετρό.
Συγκεκριμένα, το ψηφιακό CCTV επιτρέπει άμεσο playback, κάτι που έχει πολλές φορές χρειαστεί η ΣΤΑΣΥ, ειδικά σε περιπτώσεις επιβατών που έχουν εισέλθει μέσα στις σήραγγες. «Οποτε παραβιάζουν τα διαχωριστικά και μπαίνουν μέσα στο τούνελ, η αναλογική κάμερα δεν επιτρέπει να κάνουμε rewind και να δούμε επακριβώς τη σκηνή» σημειώνουν στελέχη του μετρό και υπογραμμίζουν ότι η ψηφιακή τεχνολογία μπορεί να διευκολύνει την εταιρεία για την άμεση αντιμετώπιση πάσης φύσεως περιστατικών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κατασκευάστρια κοινοπραξία της επέκτασης της γραμμής 3 έχει παρουσιάσει μια τεχνική λύση προς αυτή την κατεύθυνση, η οποία έγινε κατ’ αρχήν αποδεκτή από την Αττικό Μετρό. Ωστόσο, εδώ και μήνες η δεύτερη δεν έχει ζητήσει από τον εργολάβο να υλοποιήσει το ψηφιακό σύστημα.
Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, η αντιπροσωπεία του αναλογικού συστήματος στην Ελλάδα, το οποίο η Siemens ούτε πια παράγει ούτε συντηρεί, έχει περάσει σε πρώην υπαλλήλους της εταιρείας.

HeliosPlus