Με μια αναφορά στη δήλωση του προέδρου των ΗΠΑ Μπάρακ Ομπάμα που απηύθυνε σήμερα, Δευτέρα, έκκληση στην καγκελάριο της Γερμανίας Άγκελα Μέρκελ να καταθέσει προτάσεις για ανάπτυξη της Ελλάδας στο ευρώ ξεκίνησε την ομιλία του στη Βουλή ο υπουργός Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Αριστείδης Μπαλτάς.
Ο κ. Μπαλτάς μίλησε για μια πολιτιστική άνοιξη στη χώρα με τη στενή σύνδεση Παιδείας και πολιτισμού, είπε ότι η Παιδεία είναι ο μεγάλος ασθενής στη χώρα μας τα τελευταία 40 χρόνια, επανέλαβε ότι αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα δεν θα γίνουν εφέτος, αλλά καταργείται μόνο η Τράπεζα Θεμάτων και οι πανελλαδικού τύπου προαγωγικοί διαγωνισμοί στην Α’ και τη Β’ Λυκείου, προβληματίστηκε με την έννοια των πειραματικών σχολείων που επίσης είπε για εφέτος θα δεχτούν μαθητές με εξετάσεις.
Την πιο «ξεχωριστή» μεταχείριση όμως ο κ. Μπαλτάς την επιφύλαξε σε μία από τις προκατόχους του, την κυρία Άννα Διαμαντοπούλου.
«Ο νόμος Διαμαντοπούλου υπήρξε η απόλυτη καταστροφή για την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας» είπε ο κ. Μπαλτάς. «Κάποιος, κάποτε, πέρασε από την Αμερική, κάτι νόμιζε ότι κατάλαβε με τα Συμβούλια Ιδρυμάτων και ήρθε να τα επιβάλει εδώ, χωρίς να έχει καταλάβει γιατί τα συμβούλια αυτά μπορούν με ποιο σύστημα λειτουργούν άριστα στην Αμερική» είπε ο κ. Μπαλτάς.
«»Οδοστρωτήρας» ο νόμος Διαμαντοπούλου»
«Ο νόμος αυτός κατεδάφισε ό,τι είχε γίνει στα πανεπιστήμια τα τελευταία χρόνια, κάτι που σε συνδυασμό με την κατασυκοφάντηση των ΑΕΙ δημιούργησε την αίσθηση ότι για όλα φταίνε οι πανεπιστημιακοί. Να θυμίσω όμως ότι η κυβέρνηση έχει πολλούς πανεπιστημιακούς» δήλωσε ο υπουργός Παιδείας.
Και πρόσθεσε χαρακτηριστικά: «»Κρεμάστηκαν στα μανταλάκια» ο Μυλόπουλος και ο Πελεγρίνης για λόγους που δεν είχαν σχέση με τη δουλειά τους».
Πρόσθεσε ότι τα Συμβούλια στα ΑΕΙ χρησιμοποιήθηκαν τελικά για να αποκλείουν όσους δεν ήταν αρεστοί στην κυβέρνηση, αλλά υπογράμμισε ότι αυτό δεν αφορά την πλειονότητα των μελών τους που στήριξαν τον θεσμό με ανιδιοτέλεια επειδή πίστευαν ότι μπορεί να αλλάξει κάτι ή τους ξένους πανεπιστημιακούς που ήρθαν στη χώρα πιστεύοντας ότι τα Συμβούλια λειτουργούν όπως στο εξωτερικό. «Έτσι, θα τους ζητήσουμε συγνώμη γιατί βρέθηκαν, αφελώς ίσως, εκεί που βρέθηκαν και θα τους ευχαριστήσουμε για όσα προσέφεραν» είπε ο κ. Μπαλτάς και επανέλαβε ότι ο θεσμός των Συμβουλίων θα καταργηθεί.
Η επιστροφή των σχολικών φυλάκων και η αξιολόγηση
Ο υπουργός Παιδείας είπε ότι οι σχολικοί φύλακες επιστρέφουν στη δουλειά τους και θα βοηθήσουν στη συγκρότηση σχολείου που θα αποτελεί πολιτιστικό κέντρο της γειτονιάς, αποσύρεται ο «βραχνάς» της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών όπως γινόταν, παραμένει ο μέσος όρος του 9,5 για την προαγωγή των μαθητών.
«Στην εποχή μου τα καλά σχολεία ήταν τα δημόσια σχολεία, ενώ σήμερα καλά σχολεία θεωρούνται τα ιδιωτικά σχολεία» ανέφερε ο κ. Μπαλτάς. «Αυτό είναι τραγικό και αυτή η σχέση πρέπει να αντιστραφεί, αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει μέσω διαταγμάτων και εσωστρέφειας» ανέφερε ο υπουργός Παιδείας.
Πρότυπα – πειραματικά: Η αριστεία και τα προικισμένα παιδιά
Για τα πρότυπα – πειραματικά σχολεία είπε ότι η αριστεία μοιάζει με «ρετσινιά» καθώς εάν αν αριστεύσεις είσαι αναγκασμένος να είσαι αντάξιος αυτής της έννοιας διαρκώς, ενώ αν αποτύχεις σε κυνηγάει η αποτυχία. Σε αυτές τις ηλικίες δεν υπάρχει η έννοια της αριστείας, θεωρεί ο νέος υπουργός Παιδείας, που δήλωσε ότι «κρατάμε δυστυχώς τις εξετάσεις και για αυτή τη χρονιά, γιατί κάποια παιδιά έχουν επενδύσει σε αυτό και δεν θέλουμε να βάλουμε πάγο σε αυτή την έστω στρεβλή φιλοδοξία τους».
Πρόσθεσε όμως ότι θεωρεί ότι πρέπει να υπάρχουν πειραματικά σχολεία, καθώς η μια πλευρά είναι το δημοκρατικό σχολείο το οποίο παρακολουθούν όλα τα παιδιά, οικειοθελώς, αλλά υπάρχει και το λεγόμενο «συμβολικό κεφάλαιο» και κάποια παιδιά που είναι προικισμένα με περισσότερες δυνατότητες.
Ο κ. Μπαλτάς είπε ακόμη ότι οι εκπαιδευτικοί των ειδικοτήτων της επαγγελματικής εκπαίδευσης «που εκδιώχθηκαν υπέρ των ιδιωτικών ΙΕΚ που προσέφεραν αυτές τις ειδικότητες» επιστρέφουν, ενώ οι περιφερειακοί και νομαρχιακοί διευθυντές εκπαίδευσης θα κρίνονται με αδιάβλητη, ανοικτή προκήρυξη και επιτροπές αξιολόγησης και απόλυτη πολιτική ανεξιθρησκεία.
«Ανθρωπιστική κρίση» και οικονομική στήριξη
Ο κ. Μπαλτάς αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην «ανθρωπιστική κρίση» που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην εκπαίδευση όπου «παιδιά πεινούν και γονείς αυτοκτονούν, σχολεία δεν έχουν θέρμανση και οι δάσκαλοι λείπουν», ενώ τόνισε ότι θα είναι απόλυτη προτεραιότητά του τα θέματα οικονομικής στήριξης των σχολείων.
«Τόσο η Παιδεία όσο και ο πολιτισμός έχουν γίνει εργαλεία και όχι αυτοσκοπός. Σπουδάζουμε για το χαρτί, όχι για τη γνώση» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μπαλτάς.
Τέλος, είπε ότι «παραλάβαμε ρητές και ασαφείς προσπάθειες διαμεσολάβησης και προσπάθειας να εγκατασταθούν δίκτυα ρουσφετιών, πληροφοριών, βοηθημάτων». Απάντησε σε αυτό λέγοντας: «Όταν γίνουμε ΠαΣοΚ θα σας ενημερώσουμε».