«Τίποτα δεν μπορεί να αντισταθεί σε μια ιδέα που έχει έρθει η ώρα της» λέει η γνωστή φράση του Βικτόρ Ουγκό. Ο κ. Γιάννης Δεληγιάννης, όταν άκουσε την ιστορία πραγματικής ανταλλαγής που του διηγήθηκε στο γραφείο ένας συνάδελφός του, ήξερε ότι αυτή θα γινόταν η αφορμή για την επιχειρηματική ιδέα που ήδη αναζητούσε. Βρισκόταν τότε στη θέση του διευθυντή Εσωτερικού Ελέγχου σε μία από τις μεγάλες εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, όμως η κρίση τον έκανε να σκέφτεται ποια θα μπορούσαν να ήταν τα επόμενα βήματά του. «Είχα φτάσει στο υψηλότερο σκαλί στον τομέα του εσωτερικού ελέγχου, οπότε οι επιλογές μου ήταν περιορισμένες. Ή να φύγω στο εξωτερικό ή να ξεκινήσω κάτι δικό μου στην Ελλάδα, όπου έτσι κι αλλιώς επιθυμούσα να παραμείνω» λέει ο ίδιος μιλώντας στο «Βήμα».
Οταν λοιπόν ο συνάδελφός του τού περιέγραψε την ημέρα που θέλησε να τοποθετήσει ένα νέας τεχνολογίας ενεργειακό τζάκι στη θέση του συμβατικού που διέθετε, γεννήθηκε η ιδέα της δημιουργίας μιας αυτοματοποιημένης πλατφόρμας ανταλλαγών. Μια σύγχρονη εκδοχή της πανάρχαιας πρακτικής του αντιπραγματισμού. «Ο τότε συνάδελφος λοιπόν και νυν συνεργάτης είχε αγοράσει τον εξοπλισμό. Οταν όμως πήγε ο τεχνίτης στο σπίτι του να τον τοποθετήσει, του ζήτησε ένα μεγάλο ποσό που δεν είχε προϋπολογίσει. «Ωραία, θα μου δώσεις το παλιό σου τζάκι να το μεταπωλήσω και θα μου δώσεις λιγότερα χρήματα» έδωσε τη λύση ο τεχνίτης. Κέρδος και για τις δύο πλευρές, δηλαδή».
Αφησαν τις δουλειές τους δίχως δεύτερες σκέψεις

Ετσι μπήκαν οι βάσεις για τη δημιουργία της tradenow. Μια ομάδα συναδέλφων που μοιράστηκαν το όραμα αυτό ξεκίνησαν να σχεδιάζουν το επιχειρηματικό πλάνο της επιχείρησης αλλά και να αναζητούν ανθρώπους που θα καταλάβαιναν την ιδέα, θα πίστευαν σε αυτήν και θα συνέβαλλαν ενεργά στην υλοποίησή της. Ενα πρότζεκτ που απαιτούσε όλο και περισσότερο χρόνο. Ετσι, τον Οκτώβριο του 2012 έλαβαν τη μεγάλη απόφαση να αφήσουν μέσα από ένα πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου την εργασία τους και να διαθέσουν τα κεφάλαια που αντιστοιχούσαν στα χρόνια εργασίας τους για τη δημιουργία της μεγαλύτερης πλατφόρμας ανταλλαγών στον κόσμο.

«Χωρίς να έχουμε τότε ενδείξεις της ίδιας της αγοράς, πιστεύοντας όμως στην κουλτούρα της ανταλλαγής, που στο εξωτερικό έχει εδραιωθεί και σε περιόδους μη κρίσεων, προχωρήσαμε δίχως δεύτερες σκέψεις»
επισημαίνει στο «Βήμα» ο κ. Δεληγιάννης, ο οποίος είναι σήμερα γενικός διευθυντής της tradenow. Μέσα σε τέσσερις μήνες ξεκίνησε η πιλοτική λειτουργία της πλατφόρμας, η οποία όμως δεν ικανοποίησε ούτε τους ίδιους τους εμπνευστές της και έτσι τον Απρίλιο του 2013 που ξεκίνησε η εμπορική λειτουργία της είχαν ήδη αποφασίσει να τη φτιάξουν εξαρχής ώστε να γίνει λειτουργική και επεκτάσιμη στο εξωτερικό.

«Στην αρχή την πατήσαμε μεν, όμως δεν το βάλαμε κάτω. Εναν χρόνο μετά λανσάραμε τη νέα πλατφόρμα, η οποία αναπτύσσεται και εξελίσσεται. Πριν από έναν μήνα βελτιώσαμε το σήμα μας για να είναι πιο απλό και κατανοητό αλλά και την αρχική μας σελίδα ώστε να εξηγεί στο κοινό ότι δεν πρόκειται για e-shop αλλά για μια ανταλλακτική κοινότητα μέσα από την οποία δεν διακινούνται καθόλου χρήματα»
εξηγεί. Σε αντίθεση μάλιστα με τις λίγες υπάρχουσες πλατφόρμες, κυρίως αμερικανικές, οι οποίες απευθύνονται είτε αποκλειστικά σε ιδιώτες είτε σε εταιρείες που βοηθούν άλλες εταιρείες να ανταλλάξουν το στοκ τους για να βελτιώσουν τη ρευστότητά τους, η tradenow αποτελεί μια πιο ολοκληρωμένη πρόταση.

Το τέλειο «ζύγισμα» με trade points

Η κοινότητα της tradenow (www.tradenow.gr) περιλαμβάνει ιδιώτες που μπορούν χωρίς να πληρώνουν συνδρομή να ανταλλάσσουν μεταξύ τους προϊόντα, υπηρεσίες και ακίνητα, καθώς και εταιρείες που μπορούν να προχωρήσουν σε μεταξύ τους ανταλλαγές ή να πουλήσουν σε ιδιώτες. Πώς μπορεί να γίνει όμως αυτό σε βάση ανταλλαγής χωρίς χρήματα; Τη λύση δίνει ένα σύστημα αποτίμησης της αξίας σε εσωτερικό νόμισμα, τον πόντο ανταλλαγής, trade point (TP), που αντιστοιχεί σε ένα ευρώ, εξασφαλίζοντας το τέλειο «ζύγισμα». Ανάμεσα σε δύο ιδιώτες, για παράδειγμα, καλύπτει τη διαφορά στην αξία των προϊόντων που ανταλλάσσουν μεταξύ τους.
Οι εταιρείες, από την άλλη πλευρά, έχουν καθιερώσει ένα δικό τους σύστημα ανταλλαγής. Ορίζουν, δηλαδή, ότι το αντικείμενο ή η υπηρεσία που προσφέρουν έχει αξία 100 ευρώ, π.χ., και ζητούν 50 πόντους ανταλλαγής και 50 ευρώ, τα οποία ο ιδιώτης εξαργυρώνει με ένα κουπόνι αντίστοιχης αξίας αγοράζοντας κάτι άλλο από την ίδια την εταιρεία. «Η πλατφόρμα είναι αμιγώς ανταλλακτική. Στις εταιρείες δίδεται η δυνατότητα να προσεγγίσουν ένα αγοραστικό κοινό που δεν μπορούσαν πιο πριν αλλά και να εκπαιδεύσουν τους καταναλωτές στο e-commerce. Γι’ αυτόν τον λόγο οι υπηρεσίες προς τις εταιρείες χρεώνονται. Από τον Σεπτέμβριο προσφέρουμε έναν μήνα δωρεάν στις εταιρείες ώστε να δοκιμάσουν την πλατφόρμα και να δουν τι μπορεί να τους προσφέρει» εξηγεί ο γενικός διευθυντής.

20.000 ιδιώτες, 400 εταιρείες, 1.000 ολοκληρωμένες ανταλλαγές

Σήμερα η tradenow μετρά 20.000 εγγεγραμμένους χρήστες και 400 εταιρείες. Εχουν ολοκληρωθεί περισσότερες από 1.000 ανταλλαγές με συνολική αξία άνω των 500.000 ευρώ. «Μια ανταλλαγή που μας εξέπληξε έγινε ανάμεσα σε μια εταιρεία τοποθέτησης – ευθυγράμμισης ελαστικών και μια ιδιώτη η οποία έκανε ευθυγράμμιση στο όχημά της με αντάλλαγμα ένα ταψί σπανακόπιτα! Μπορεί να ακούγεται τρελό αλλά έγινε» λέει χαμογελώντας ο κ. Δεληγιάννης, ο οποίος μοιράστηκε με το «Βήμα» και τη μεγαλύτερη σε αξία συναλλαγή που έγινε μέσα από την πλατφόρμα: ανταλλαγή ενός σκάφους με ένα αυτοκίνητο, μέσα από την οποία η ίδια η πλατφόρμα δεν κέρδισε ούτε ένα ευρώ. «Φιλοσοφία μας είναι ότι το Διαδίκτυο είναι δωρεάν για τους ιδιώτες και οι ανταλλαγές παραμένουν δωρεάν εφόσον ο ιδιώτης δεν επιζητεί εμπορικό όφελος, πράγμα το οποίο φροντίζουμε να διασφαλίσουμε».
Στόχος της ομάδας δεν είναι άλλος από το να εξελιχθεί στη μεγαλύτερη πλατφόρμα ανταλλαγών παγκοσμίως, ξεκινώντας από την Ελλάδα και περνώντας από όλα τα στάδια μιας νεοφυούς επιχείρησης, προσπαθώντας παράλληλα να εδραιώσουν μια τελείως νέα κουλτούρα. Χαρακτηριστικό των δυνατοτήτων της ανταλλακτικής οικονομίας είναι ότι στις ΗΠΑ αποτελεί μια αγορά 12 εκατ. δολαρίων ετησίως, κυρίως μεταξύ εταιρειών. Δεδομένου λοιπόν ότι το αναπτυσσόμενο οικοσύστημα των startups στην Ελλάδα δεν έχει τη δυνατότητα να καλύψει τις ανάγκες όλων των νεοφυών επιχειρήσεων με προοπτική, η tradenow στρέφεται ήδη και στο εξωτερικό για την επίτευξη χρηματοδότησης.

Καμπάνια εναλλακτικής χρηματοδότησης

Για να βρεθεί ένα ακόμη βήμα πιο κοντά στην εκπλήρωση του οράματός της για τη δημιουργία της μεγαλύτερης «barter market» παγκοσμίως, η ομάδα της tradenow προχώρησε στις 20 Ιανουαρίου 2015 στη διενέργεια διαδικτυακής καμπάνιας μικροχρηματοδότησης μέσω της πλατφόρμας Indiegogo (http://www.indiegogo.com/projects/tradenow-the-world-s-online-barter-marketplace). Η καμπάνια, που θα κλείσει την 1η Μαρτίου, στοχεύει στη συγκέντρωση 50.000 δολαρίων, ποσό που προορίζεται για την ανάπτυξη ενός mobile application για την προσέγγιση ενός κοινού, κυρίως νεανικού, που συνδέεται στο Διαδίκτυο μέσω smartphones –μια ομάδα που αποτελεί ήδη το 35% των χρηστών της πλατφόρμας. Ακόμη, μέρος του ποσού που θα συγκεντρωθεί θα αξιοποιηθεί για την επέκταση της tradenow σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Μέσα στις πρώτες έξι ημέρες έχουν ήδη συγκεντρωθεί σχεδόν 6.908 δολάρια από 39 χρηματοδότες που έχουν προσφέρει από 3 ως και 1.000 δολάρια, πιστεύοντας –όπως φαίνεται και από τα σχόλια των χρηστών –στη δυναμική της ανταποδοτικής οικονομίας, ειδικά στην εποχή μας. Για τη στήριξή τους οι μικροχρηματοδότες λαμβάνουν διάφορα δώρα, ανάλογα με το ύψος της προσφοράς τους, όπως αξεσουάρ της tradenow, κουπόνια ανταλλαγής, αλλά και επαγγελματική συνδρομή ενός έτους ή διαφήμιση μέσα από την πλατφόρμα.

HeliosPlus