Κατατέθηκε στη Βουλή από τον υπουργό Υποδομών, κ. Μιχάλη Χρυσοχοϊδη το πολυνομοσχέδιο – σκούπα για τις Μεταφορές, τα Δημόσια Έργα και τις Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες, το οποίο είχε παρουσιάσει κατ’ αποκλειστικότητα το ΒΗΜΑ στις 4 Σεπτεμβρίου 2014.

Διαβάστε ολόκληρη την αιτιολογική έκθεση και το πλήρες κείμενο του νομοσχεδίου.

Το νομοσχέδιο εισηγείται διατάξεις για όλο το εύρος δραστηριοτήτων του υπουργείου, με κυριότερες:
– Την μείωση των προστίμων στις αστικές συγκοινωνίες, την ανάληψη υπηρεσιών ελέγχου κομίστρου από ιδιωτικές εταιρίες και τη διάθεση «θερμικού» εισιτηρίου από χιλιάδες σημεία λιανικής.
– Το κλείσιμο των μνημονιακών υποχρεώσεων του σιδηρόδρομου με την παράταση της σύμβασης δημοσίου – ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τις «άγονες γραμμές» έως το 2018 και την ανάληψη της διαχείρισης του τροχαίου υλικού από την ΓΑΙΑΟΣΕ.
– Την θέσπιση τέλους ΑΜΕΑ για κάθε αναχωρούντα επιβάτη από τα ελληνικά αεροδρόμια.
– Την χαλάρωση των πολεοδομικών περιορισμών για ΚΤΕΟ, πρακτορείων καυσίμων, επιβατικών σταθμών κτλ.
– Την δημιουργία ενός νέου φορέα για τα δημόσια έργα.
– Την επικύρωση των υπουργικών αποφάσεων με τις οποίες αναπροσαρμόστηκε η επιδότηση του ΟΑΣΘ, ο στόλος του οποίου θα αποσβεστεί σε 20 χρόνια.
– Την θέσπιση παραβόλου για τις καταγγελίες για τις κεραίες της κινητής τηλεφωνίας, αλλά και την επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης των υποδομών ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
– Την επέκταση των δραστηριοτήτων της ΕΥΔΑΠ.


Ποιες είναι οι αλλαγές της τελευταίας στιγμής

Παρέχεται η δυνατότητα στην ΕΥΔΑΠ να δραστηριοποιηθεί σε όλες της περιοχές της Περιφέρειας Αττικής, (πλην των περισσότερων νησιών της περιοχής), οι οποίες σήμερα βρίσκονται εκτός της αρμοδιότητας της, όμως έχουν ανάγκη για αναβαθμισμένες υπηρεσίες ύδρευσης – αποχέτευσης. Επίσης το ίδιο προβλέπεται και σε περιοχές εκτός της Περιφέρειας Αττικής, κατόπιν υπογραφής σχετικής σύμβασης με κάθε ενδιαφερόμενο Δήμο.

Συγκεκριμένα, διάταξη ορίζει ότι δίνεται η εναλλακτική δυνατότητα στην Ε. ΥΔ. Α. Π. είτε να παραλαμβάνει τα νέα δίκτυα κατά κυριότητα, είτε να αναλαμβάνει τη διαχείρισή τους εντός της διευρυμένης περιοχής αρμοδιότητας της.

Επίσης, προβλέπεται εναλλακτικά η δυνατότητα να διατηρεί ο εκάστοτε Δήμος την κυριότητα του τοπικού δικτύου και να αναθέτει μόνο την μακροχρόνια διαχείριση των δικτύων του στην ΕΥΔΑΠ. Ωστόσο, πριν από την υπογραφή σύμβασης μεταξύ της ΕΥΔΑΠ και του ενδιαφερόμενου δήμου, η εισηγμένη δεν θα αναλαμβάνει καμία υποχρέωση, ενώ ο, τι δίκτυο κατασκευαστεί μετά την σύναψη της σύμβασης θα περιέλθει στην ΕΥΔΑΠ.

Ακόμη, η εταιρία θα μπορεί να επεκτείνει τη δραστηριότητά της και εκτός της περιοχής της Περιφέρειας Αττικής, με την προϋπόθεση ότι θα υπογράφει σύμβαση με κάθε ενδιαφερόμενο Δήμο, η οποία στη συνέχεια θα εγκρίνεται από τους υπουργούς Υποδομών, Εσωτερικών και Οικονομικών. Μάλιστα, προβλέπεται καθεστώς κατά παρέκκλιση απόσπασης των εργαζομένων, που απασχολούνται στις υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης των Ο. Τ. Α., όταν το δίκτυο τους περιέρχεται κατά κυριότητα ή κατά διαχείριση στην Ε. ΥΔ. Α. Π.

Παράλληλα, ανατίθεται στη ΓΑΙΑΟΣΕ η διαχείριση του τροχαίου υλικού ιδιοκτησίας του Δημοσίου ή του τροχαίου υλικού που ανήκει στη EUROFIMA και μισθώνεται από το κράτος, βάσει σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης.

Επίσης, για τις ανάγκες ερευνητικών σκοπών και για ορισμένο χρονικό διάστημα θεσπίζεται η δυνατότητα θέσης πιλοτικά σε κυκλοφορία λεωφορείων χωρίς την φυσική παρουσία οδηγού επί του οχήματος, μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και την σύμφωνη γνώμη της τροχαίας, το οποίο θα ελέγχεται εξ αποστάσεως μέσω ειδικού κέντρου ελέγχου αυτών

Επίσης, σε συμμόρφωση με αποφάσεις του ΣτΕ, τροποποιείται το αρ. 52 του Κ. Ο. Κ και καθορίζονται διαδικασίες για τη λήψη μέτρων ρύθμισης της κυκλοφορίας, με καταμερισμό αρμοδιοτήτων μεταξύ των επιμέρους κρατικών και αιρετών οργάνων.

Στο μεταξύ, μεταξύ του νομοσχεδίου που είχε αποκαλύψει «Το Βήμα» και του σχεδίου νόμου που διαβιβάστηκε στη Βουλή, φαίνεται ορισμένα άρθρα έχουν απαλειφθεί, όπως, μεταξύ άλλων, διατάξεις που αφορούν το ραδιόφωνο της Εκκλησίας της Ελλάδος, θέματα υπαλλήλων ΥΠΑ κοκ.