Αναταράξεις προκάλεσε η αποκάλυψη του «Βήματος της Κυριακής» ότι οι Βρυξέλλες απαίτησαν και πέτυχαν την απένταξη της Πεζοδρόμησης της Πανεπιστημίου και των έργων ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου από την λίστα των μεγάλων έργων που θα χρηματοδοτηθούν από το νέο ΕΣΠΑ.

Ήδη, το Ίδρυμα Ωνάση, το οποίο χρηματοδότησε τις μελέτες του Rethink Athens για την πεζοδρόμηση του κεντρικού άξονα της Αθήνας, εξέφρασε με ανακοίνωσή του τον προβληματισμό και τη λύπη του για τις εξελίξεις. Μάλιστα, διερωτάται για το ποιος θα αναλάβει την ευθύνη για την περαιτέρω επιδείνωση του κέντρου των Αθηνών, «που συνεπάγεται η ενδεχόμενη ακύρωση του Rethink Athens;»

«Το 2010 η Ελληνική Πολιτεία, δια της τότε Υπουργού ΥΠΕΚΑ, απευθύνθηκε στο Ίδρυμα Ωνάση και ζήτησε τη συμβολή του στο αναπτυξιακό, όπως τόνισε, έργο της ανάπλασης του κέντρου της Αθήνας με άξονα την οδό Πανεπιστημίου. Ο σχεδιασμός του έργου, όπως παρουσιάστηκε στο Ίδρυμα, αφορούσε σε ένα διαμήκη άξονα που αρχίζει από το Σύνταγμα και καταλήγει στο τέλος της οδού Πατησίων. Στόχος της παρέμβασης ήταν η διαμόρφωση των συνθηκών οικονομικής αναζωογόνησης του κέντρου της Αθήνας και των όμορων προς αυτό περιοχών, η συνολική διευκόλυνση της κυκλοφορίας με τη δημιουργία γραμμής ΤΡΑΜ και Μέσων Μαζικής Μεταφοράς ως το άκρο της Πατησίων, πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων με ταυτόχρονη ανάδειξη του ιστορικού χαρακτήρα του κέντρου, το πρόγραμμα δηλαδή που ονομάστηκε Rethink Athens» αναφέρεται στην ανακοίνωση.

«Τo Ίδρυμα Ωνάση αποδέχθηκε να συμβάλει σε αυτό τον σχεδιασμό της Πολιτείας, αναγνωρίζοντας τον αναπτυξιακό χαρακτήρα του έργου, καθώς άλλωστε μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες είχαν πρόσφατα προχωρήσει σε παρόμοιες παρεμβάσεις, με ιδιαίτερη-όπως αποδείχθηκε-επιτυχία. Το Ίδρυμα Ωνάση, σε διαρκή συνεργασία και υπό την εποπτεία των αρμόδιων φορέων της Πολιτείας, πραγματοποίησε και ολοκλήρωσε με Ευρωπαϊκό αρχιτεκτονικό διαγωνισμό τις πιο κατάλληλες και ολοκληρωμένες μελέτες που διασφαλίζουν την αρτιότητα του έργου, προσφέροντας στην Πολιτεία την πληρέστερη δυνατή επιστημονική στήριξη για την επίτευξη του στόχου» σημειώνεται.

«Καθ’ όλη τη διάρκεια της εκπόνησης των μελετών αναπτύχθηκε ένας γόνιμος και ολοκληρωμένος διάλογος με το σύνολο των φορέων που επηρεάζονται από το έργο (εμπορικοί και βιομηχανικοί σύλλογοι, επιμελητήρια, φορείς του τουρισμού και επαγγελματικοί φορείς που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με την παρέμβαση). Σημειώνουμε μάλιστα, ότι οι 33 συνολικά μελέτες που χρηματοδοτήθηκαν από το Ίδρυμα Ωνάση πιστοποίησαν την αναπτυξιακή διάσταση της παρέμβασης» αναφέρεται στην ανακοίνωση.

«Με αυτά τα δεδομένα, δημιουργούνται ερωτήματα για τη μη ένταξη του έργου στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι λυπηρό ότι δύο μείζονα, ομόλογα και αλληλοσυμπληρούμενα έργα, δηλαδή η ανάπλαση του κέντρου της Αθήνας με άξονα την οδό Πανεπιστημίου (Rethink Athens) και του Φαληρικού Δέλτα (χώρος παρέμβασης του Ιδρύματος Σ. Νιάρχος), δεν εντάχθηκαν στα συγχρηματοδοτούμενα έργα της Ευρωπαϊκής Ένωσης» σημειώνει.

«Το Ίδρυμα Ωνάση έπραξε στο ακέραιο το χρέος του σε ένα έργο που σχεδιάστηκε από την Ελληνική Πολιτεία, που όμως αφορά τη ζωή και την προοπτική των εκατομμυρίων κατοίκων της Αθήνας αλλά και όλων των Ελλήνων. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι θα βρεθεί η τόλμη, η ικανότητα και η θέληση να μην στερηθεί η Αθήνα την αλλαγή της» υπογραμμίζει.

«Έχοντας ήδη διανύσει μία μακρά περίοδο κατά την οποία η εικόνα του κέντρου της Πόλης μας είναι ταυτισμένη με την απαξίωση και την εξαθλίωση, την ερημοποίηση και την εγκατάλειψη, αναρωτιόμαστε ποιος θα πάρει άραγε την ευθύνη για την περαιτέρω επιδείνωση που συνεπάγεται η ενδεχόμενη ακύρωση του Rethink Athens;» διερωτάται.

«Εμείς είμαστε πάντα δεσμευμένοι να προσφέρουμε όπως κάναμε με την κατασκευή του Ωνασείου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου, όπως κάναμε με την δημιουργία και λειτουργία της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, όπως κάνουμε σε εκατοντάδες έργα και παρεμβάσεις που αφορούν την Ελλάδα και τον ελληνισμό σε όλο τον κόσμο. Η Αθήνα αξίζει περισσότερα και παραμένει στο επίκεντρο της αποστολής του Ιδρύματος Ωνάση» καταλήγει η ανακοίνωση.

Θα υποβληθούν ξανά οι φάκελοι για την Πανεπιστημίου και το Φάληρο, απαντάει το υπουργείο Υποδομών

Την εκδοχή ότι τα έργα ανάπλασης της οδού Πανεπιστημίου και του Φαληρικού Ορμου απλά δεν θεωρούνται άμεσης προτεραιότητας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πως αυτό δεν σημαίνει ότι απεντάσσονται από το ΕΣΠΑ, έδωσαν το βράδυ της Κυριακής πηγές του υπουργείου Υποδομών σε μια πρώτη αντίδραση στο δημοσίευμα του «Βήματος της Κυριακής».

Οπως ανέφερε το ΑΠΕ-ΜΠΕ κύκλοι του υπ. Υποδομώνυποστηρίζουν ότι η Κομισιόν έκρινε πως το έργο της ανάπλασης της Πανεπιστημίου και της υλοποίησης τριών υποέργων στο Παραλιακό Μέτωπο του Φαλήρου – που επρόκειτο να δημοπρατηθούν έως το τέλος του έτους – δεν αποτελούν άμεση προτεραιότητα και τονίζουν ότι αυτό δεν σημαίνει ότι απεντάσσονται.

Προσθέτουν μάλιστα ότι οι φάκελοι των έργων θα υποβληθούν εκ νέου και ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα εγκρίνει τη χρηματοδότησή τους «σε έξι μήνες από σήμερα».

Η Κομισιόν θεώρησε ότι προτεραιότητα θα πρέπει να δοθεί στη χρηματοδότηση άλλων έργων, όπως η γραμμή 4 του Μετρό και η ολοκλήρωση των οδικών αξόνων, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

Κοινή ανακοίνωση των υπουργείων ΥΠΟΜΕΔΙ – ΥΠΕΚΑ

«Το νέο ενοποιημένο πρόγραμμα για τις Υποδομές και το Περιβάλλον είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα του ΣΕΣ για την προγραμματική περίοδο 2014-20 με συνολικό προϋπολογισμό €4,3 δις εκ των οποίων €850 εκατομμύρια από εθνικούς πόρους.

H έγκαιρη έγκριση του προγράμματος, όπως έχει δηλαδή συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις αρχές του 2015, είναι προϋπόθεση για να τρέξουν από τους πρώτους μήνες του 2015 οι χρηματοδοτήσεις και οι προκαταβολές για τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα, που εκτελούνται αυτή τη στιγμή και για τα οποία δεν πρέπει επ’ ουδενί λόγο να διακινδυνεύσει η ομαλή ροή χρηματοδότησής τους, καθώς αυτό θα είχε αρνητικές συνέπειες για τους ρυθμούς ανάπτυξης της χώρας.

Πρέπει να υπογραμμισθεί, ότι η έγκριση ενός προγράμματος δεν αποτελεί έγκριση της λίστας των μεγάλων έργων, που προσαρτάται στο πρόγραμμα, αλλά των στόχων και προτεραιοτήτων του προγράμματος. Δημοσιεύματα δίνουν την εντύπωση, ότι κάποια έργα -επέκταση του τραμ και ανάπλαση του Φαλήρου- δεν εγκρίθηκαν ή δεν θα εγκριθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ούτε αυτά τα έργα, ούτε κανένα άλλο από τα μεγάλα έργα που προβλέπονται στο πρόγραμμα θα εγκριθούν σε αυτή τη φάση.

Αυτό είναι παντελώς εσφαλμένο και δεν ανταποκρίνεται στα άρθρα των Ευρωπαϊκών κανονισμών. Επισημαίνουμε, ότι η διαδικασία έγκρισης των μεγάλων έργων, που προβλέπεται από τον κανονισμό, είναι συγκεκριμένη και δε σχετίζεται με την έγκριση του προγράμματος, αλλά ακολουθεί σε δεύτερη φάση, αφού και όταν ένα πρόγραμμα έχει εγκριθεί.

Οι ενδοιασμοί των υπηρεσιών της Επιτροπής σχετίζονται λοιπόν με το πώς και κατά πόσο τα δύο αυτά έργα θα μπορούσαν να ικανοποιήσουν τη στρατηγική, τις προτεραιότητες και τους στόχους του προγράμματος. Οι απαντήσεις βεβαίως υπάρχουν, έχουν δοθεί και θα μπορούσαν να αναλυθούν περαιτέρω σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες. Στη φάση όμως της τελικής έγκρισης του προγράμματος στην οποία βρισκόμαστε η επεξήγηση και ανάλυση επιμέρους λεπτομερειών το μόνο που επιτυγχάνει είναι η καθυστέρηση και στη συγκεκριμένη περίπτωση η μετακύληση της έγκρισης του προγράμματος το Β’ εξάμηνο του 2015! Μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν βέβαια καταστροφική για τις επενδύσεις και τα δημόσια έργα στη χώρας.

Η έγκριση λοιπόν του προγράμματος και όλων των άλλων προγραμμάτων, είναι η προτεραιότητα μας. Είναι βέβαιο, ότι ο διάλογος με τις υπηρεσίες της Επιτροπής θα συνεχιστεί μετά την έγκριση του προγράμματος. Θέση και άποψη μας είναι, ότι στο πλαίσιο της ανασυγκρότησης του κέντρου της Αθήνας, η παρέμβαση στον άξονα της οδού Πανεπιστημίου δεν αποτελεί έργο τουριστικό έργο, αλλά καθαρά αναπτυξιακό, περιλαμβάνοντας μια σειρά από βιοκλιματικές και κυκλοφοριακές επεμβάσεις σε μια αστική περιοχή, που παρουσιάζει σημαντικό κλιματικό πρόβλημα και εντάσσει στους κεντρικούς στόχους την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, την επιβράδυνση και αναστροφή της αστικής κλιματικής μεταβολής και τη βελτίωση των οικονομικών και κοινωνικών παραμέτρων, που σχετίζονται με αυτή, δημιουργώντας συγχρόνως τις προϋποθέσεις για νέες θέσεις εργασίας και επενδύσεις.

Το ίδιο ισχύει και για τα περιβαλλοντικά έργα στον Όρμο του Φαλήρου, τα οποία, όχι μόνο πετυχαίνουν τους περιβαλλοντικούς στόχους μας με την ανάδειξη του Θαλάσσιου Μετώπου ως συστατικού στοιχείου της φυσιογνωμίας της Αθήνας−Αττικής και την αντιπλημμυρική προστασία μίας ευαίσθητης περιοχής, αλλά αναδεικνύουν υποβαθμισμένες γειτονιές στα νότια της Αθήνας, τις Τζιτζιφιές και το Μοσχάτο, που με τις παρεμβάσεις που γίνονται στην ευρύτερη περιοχή, θα αποτελέσουν πόλο ανάπτυξης και επενδύσεων. Εξάλλου και τα 2 έργα προτείνονται σε εφαρμογή του Νόμου 4277/2014 (ΦΕΚ 156/Α/01-8-14) «Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής και άλλες διατάξεις» και ενσωματώνονται θέματα σύμφωνα με την οδηγία 2008/50/EC.»

Νίκη Φούντα: «Τρύπα στο νερό» Φάληρο και Πανεπιστήμιου

«Δεν πέρασε ούτε μία εβδομάδα από τη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης που καταθέσαμε για την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου και οι Βρυξέλλες διαψεύδουν πανηγυρικά τον Υπουργό Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, που εξέφραζε τη βεβαιότητά του για την ολοκλήρωση του έργου, μιλώντας μάλιστα και με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η βουλευτής της ΔΗΜΑΡ, κα Νίκη Φούντα.

«Δυστυχώς η απένταξη του έργου από το ΕΣΠΑ βασίστηκε -και- στην ίδια επιχειρηματολογία που αποτέλεσε την αφορμή για την κατάθεση της Επίκαιρης Ερώτησης» σημειώνει η βουλευτής, δηλαδή τη «μη αναγκαιότητα του τραμ (παράλληλη χάραξη με την μελλοντική γραμμή 4 του Μετρό) και υψηλότατο κόστος» και την «απουσία κυκλοφοριακής μελέτης».

«Διαπιστώνουμε ότι οι μεγαλόστομες ανακοινώσεις -ακόμα και από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό- για την ανάπλαση του Φαλήρου ήταν και αυτές μία «τρύπα στο νερό». Τα αρμόδια Υπουργεία δήλωναν με απόλυτη βεβαιότητα ότι το έργο θα προχωρήσει κανονικά» τονίζει. «Αλήθεια, πού βασιζόταν τότε εκείνη η βεβαιότητα; “Ευσεβής πόθος” ή μήπως απλά “στάχτη στα μάτια”;» σημειώνει.

«Οι φόβοι μας, πως τα αρμόδια Υπουργεία δεν θα καταφέρουν να διασώσουν τίποτα οραματικό σε επίπεδο σχεδιασμού, δυστυχώς επιβεβαιώνονται», καταλήγει.