Ενα κράτος – παρωδία αναδύεται στην περίπτωση του θανατηφόρου δυστυχήματος της Εγνατίας οδού. Γηρασμένα φορτηγά με ελληνικές και ξένες πινακίδες, πολλά εκ των οποίων θα έπρεπε να είχαν αποσυρθεί, εξακολουθούν να κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους καθώς από το 2010, λόγω περικοπών, έχουν ανασταλεί οι δραστηριότητες του τεχνικού ελέγχου των βαρέων οχημάτων.
Παράλληλα, φαίνεται ότι στην περίπτωση του δυστυχήματος σημειώθηκαν λάθη στη συνεννόηση των εμπλεκόμενων φορέων, με αποτέλεσμα να μην εφαρμοστούν οι συνήθεις διαδικασίες που ορίζει ο νόμος και τα εγχειρίδια των αυτοκινητοδρόμων ταχείας κυκλοφορίας για την οδική ασφάλεια. Οπως προκύπτει από τα πρώτα στοιχεία, η συνεννόηση μεταξύ της Εγνατίας Οδού, της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική που αποτελεί τον εργολάβο λειτουργίας και συντήρησης για το εν λόγω τμήμα, του ΔΕΔΔΗΕ που παρήγγειλε το έργο και του εργολάβου του δεν ήταν η ενδεδειγμένη.
Η άδεια που είχε χορηγήσει η Τροχαία προέβλεπε διακοπή της κυκλοφορίας για μόλις 10 λεπτά, ωστόσο διήρκεσε πολύ περισσότερο. Στο μεταξύ, κανείς δεν εγκατέστησε κορύνες και απαγορευτική σήμανση που θα περιόριζαν την κυκλοφορία σε μία λωρίδα και θα μείωναν έτσι την ταχύτητα των οχημάτων, όπως συμβαίνει στις εργασίες των οδικών αξόνων. Επίσης, δεν φαίνεται να εφαρμόστηκε το άρθρο 9 του ΚΟΚ που προβλέπει ότι «όταν εκτελούνται στις οδούς εργασίες, τοποθετούνται σε κατάλληλες θέσεις όλες οι πινακίδες σήμανσης που απαιτούνται κατά περίπτωση».
Μία άλλη πτυχή είναι ότι εκχωρήθηκε η λειτουργία του δρόμου σε εργολάβο τρίτου φορέα, ο οποίος μάλιστα βρέθηκε να κάνει διαχείριση της κυκλοφορίας –μία αρμοδιότητα που ανήκει στον εργολάβο της Εγνατίας, δηλαδή στην ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική. «Πουθενά στον κόσμο δεν βγαίνει ένας τύπος με σημαιάκι που λέει «κατεβάστε ταχύτητα». Τα οχήματα έπρεπε να κυκλοφορούν σε μία λωρίδα κυκλοφορίας» παρατηρεί έμπειρος τεχνικός επιθεωρητής υπό τον όρο της ανωνυμίας.
Οι ανύπαρκτοι έλεγχοι


Το «πάγωμα» των επιδομάτων για τεχνικούς ελέγχους το 2010 ανέστειλε τη δραστηριότητα των μεικτών κλιμακίων, παρότι η ηλικία των ελληνόκτητων φορτηγών είναι μεγάλη και ο τεχνικός έλεγχος πολλών ξένων οχήματων αμφισβητήσιμος. Οι έλεγχοι στα σύνορα είναι ανύπαρκτοι. Πριν από λίγα χρόνια έκλεισε το δημόσιο ΚΤΕΟ στο τελωνείο της Κακαβιάς, ενώ η σκέψη για δημιουργία άλλου στην Κρυσταλλοπηγή δεν υλοποιήθηκε. Διάταξη σε πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, το οποίο όμως δεν έχει κατατεθεί στη Βουλή, προβλέπει Μεικτά Κλιμάκια Ελέγχου Δήμων Παραμεθόριων Περιοχών και εκχώρηση στους δήμους των προστίμων που θα επιβάλλουν.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», στο υπουργείο Υποδομών έχει πέσει η πρόταση για δημιουργία σταθμών ελέγχου στις βασικές εισόδους της χώρας σε σύμπραξη ακόμη και με τον ιδιωτικό τομέα, ο οποίος ενδιαφέρεται να συμμετάσχει, αλλά δεν υποστηρίχθηκε πολιτικά. Επίσης, είχαν εισηγηθεί στο υπουργείο Οικονομικών να μην μπορεί κανείς να προμηθευτεί τα τέλη κυκλοφορίας αν δεν προσκομίσει βεβαίωση τεχνικού ελέγχου και ασφαλιστήριο, όμως επικράτησε η «εισπρακτική λογική» και η πρόταση απερρίφθη. Σημειωτέον ότι περί το 40% του κυκλοφορούντος στόλου οχημάτων στην Ελλάδα ή αλλιώς περί τα 2 εκατ. οχήματα δεν έχει περάσει από το ΚΤΕΟ εδώ και χρόνια.
Σήμερα λειτουργούν 167 ιδιωτικά ΚΤΕΟ και 17 δημόσια. Η μεγάλη αλλαγή έγινε επί υπουργίας του κ.Μάκη Βορίδη, ο οποίος υποβάθμισε τα κριτήρια αξιολόγησης της τεχνικής επάρκειας από το ISO 17020 που δίνεται από Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ) της Ελλάδας με την απλούστερη πιστοποίηση του ISO 9001.
Δημόσια ΚΤΕΟ


Το καλοκαίρι του 2014 εξέπνευσε η οριστική προθεσμία που είχαν οι περιφέρειες προκειμένου τα δημόσια ΚΤΕΟ να υιοθετήσουν τις ελάχιστες προϋποθέσεις του νόμου και περί τις 42 εγκαταστάσεις οδηγήθηκαν σε «λουκέτο». Ωστόσο, οι εργαζόμενοί τους πληρώνονται κανονικά –κόστος περίπου 5 εκατ. ευρώ κατ’ έτος. Το υπουργείο Υποδομών έχει προτείνει να μεταφερθούν μόνιμα στους τεχνικούς ελέγχους χωρίς να έχει υπάρξει ανταπόκριση.
Ετσι, το νομοθετικό πλαίσιο είναι πιο χαλαρό και δημιουργεί «τρύπες» στο σύστημα, όπως παραδέχεται στέλεχος του υπουργείου Υποδομών, το οποίο σημειώνει ότι πρέπει να γίνει επιστροφή στο προηγούμενο καθεστώς. Το μεγαλύτερο πρόβλημα, όπως διαπιστώνει, είναι η απουσία εποπτείας της αγοράς, η οποία ανήκει στις αρμοδιότητες του υπουργείου Ανάπτυξης.
Πάντως, υπάρχουν και ορισμένες θετικές ειδήσεις. Πλέον υπάρχει βάση δεδομένων για όλους τους ελέγχους που έχουν γίνει στα ΚΤΕΟ από το 2013 ως σήμερα και η διασταύρωση στο μέλλον θα είναι εύκολη. Επιπροσθέτως, η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων έχει θέσει πιλοτικό πρόγραμμα που ελέγχει ταυτόχρονα ΚΤΕΟ, τέλη κυκλοφορίας και ασφάλιση και θα εφαρμοστεί πανελλαδικά στις αρχές του 2015, ενώ το υπουργείο Υποδομών ξαναβγάζει Μεικτά Κλιμάκια Ελέγχου στους δρόμους πιλοτικά.


Γηρασμένος στόλος φορτηγών αλλά και κομπίνες
Με το ταχυδρομείο παίρνουν το χαρτί από το ΚΤΕΟ
Ουκ ολίγα φορτηγά με ξένες πινακίδες –και κατά βάση ελληνικών συμφερόντων –λαμβάνουν δελτίο τεχνικού ελέγχου μέσω ταχυδρομείου και βρίσκονται σε άθλια κατάσταση καταγγέλλει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος (ΟΦΑΕ) κ. Απόστολος Κενανίδης.
Σύμφωνα με μελέτη του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), ο μέσος όρος ηλικίας των βαρέων οχημάτων είναι σχεδόν διπλάσιος από ό,τι στην ΕΕ. «Η μέση ηλικία του στόλου των φορτηγών υπερβαίνει πλέον τα 19 έτη και δυστυχώς διαπιστώνεται συνεχής επιδείνωση. Η έλλειψη αποτελεσματικών ελέγχων οδηγεί νομοτελειακά σε τροχαία ατυχήματα» λέει στο «Βήμα» ο γενικός διευθυντής του ΣΕΑΑ κ. Δημήτρης Πάτσιος.
Μάλιστα παρατηρεί ότι στη χώρα μας ισχύει το παράδοξο, για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, σχεδόν το σύνολο των φορτηγών να περνούν από τα ΚΤΕΟ κατά τον πρώτο έλεγχό τους ενώ αναφέρει ότι στους δρόμους κυκλοφορούν φορτηγά ως και 40 ετών, με τα περισσότερα να έχουν εισαχθεί μεταχειρισμένα, ηλικίας ήδη 10-15 ετών.
Παράλληλα, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ κ. Κωνσταντίνος Βήκας, κυκλοφορούν πλαστά δελτία τεχνικού ελέγχου και μάλιστα πολλοί κάτοχοί τους ενδέχεται να το αγνοούν καθώς συχνά εκδίδονται από μεσάζοντες. Για τα ξένα φορτηγά μια λύση θα ήταν, συνεχίζει, να εγκατασταθούν κινητές γραμμές τεχνικού ελέγχου για βαρέα οχήματα στα σύνορα της χώρας, όπως συμβαίνει αλλού στην Ευρώπη.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ