Το κόστος κατασκευής των οδικών υποδομών στην Ελλάδα δεν είναι υπέρογκο σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά αντίθετα είναι ιδιαίτερα χαμηλό σε σύγκριση με ό,τι συμβαίνει στην Ευρώπη, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών. Οπως αναφέρεται σε έγγραφο του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη που διαβιβάστηκε στη Βουλή, το μέσο κόστος ανά χιλιόμετρο διαφέρει αρκετά μεταξύ των κρατών της ΕΕ. «Ειδικά η Ελλάδα και η Ισπανία εμφανίζουν το χαμηλότερο μέσο κόστος» αναφέρει, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για ποσόν περίπου 5,5 εκατ. ευρώ ανά χλμ.
Οπως επισημαίνει το υπουργείο Υποδομών, για το ζήτημα του συγκριτικού κόστους των υποδομών έχουν γίνει έρευνες και σε άλλα κράτη της ΕΕ. «Στην τεχνική έκθεση «Εξέταση κόστους υποδομών» του υπουργείου Οικονομικών της Μεγάλης Βρετανίας το 2010, μεταξύ άλλων πραγματοποιήθηκε σύγκριση του μέσου κόστους ενός χιλιομέτρου οδικής υποδομής σε κράτη και περιοχές της Ευρωπαϊκής Ενωσης» σημειώνεται.
Σύμφωνα με την εν λόγω έρευνα, η χώρα μας και η Ισπανία έχουν το χαμηλότερο κόστος κατασκευής δρόμου ανά χλμ., με αμέσως επόμενες την Ιταλία και την Πορτογαλία. Αντίθετα, οι σκανδιναβικές χώρες, η Ιρλανδία, η Γερμανία και η Γαλλία πληρώνουν σχεδόν διπλάσιο κόστος ανά χλμ. για οδικές υποδομές, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ανατολική Ευρώπη και η Αυστρία υπερπολλαπλάσια ποσά, επισημαίνει η έρευνα.


Αναλόγως του αναγλύφου

«Επιπλέον, από έρευνα που είχε διεξαγάγει στο παρελθόν το υπουργείο (συγκεντρώθηκαν στοιχεία κόστους υλοποίησης δρόμων σε διάφορες χώρες της Ευρώπης) προκύπτει ότι η κατασκευή αυτοκινητοδρόμων στην Αγγλία, στη Γερμανία, στη Γαλλία, στην Ιρλανδία και στην Ουγγαρία κατά μέσο όρο (σε τιμές 2006) κοστίζει 13,4 εκατ. ευρώ/χλμ.» αναφέρει το υπουργείο, σχολιάζοντας ότι το κόστος κυμαίνεται από 5,9 εκατ. ευρώ ως 30 εκατ. ευρώ/χλμ. στο εξωτερικό. Ωστόσο το υπουργείο τονίζει ότι το κόστος κατασκευής ενός αυτοκινητοδρόμου δύναται να αυξηθεί σημαντικά λόγω των πολλών τεχνικών έργων που απαιτούνται, αναλόγως του δυσμενούς αναγλύφου της περιοχής. «Για παράδειγμα, αναφέρουμε περιπτώσεις όπου λόγω του δυσμενούς αναγλύφου του εδάφους το κόστος αυτοκινητοδρόμου της Αγγλίας ανήλθε σε 23 εκατ. ευρώ/χλμ. και 32 εκατ. ευρώ/χλμ. σε αυτοκινητόδρομο της Ιταλίας» σημειώνεται.
Στο μεταξύ το υπουργείο Υποδομών θέλει να «πατήσει» πάνω σε καλύτερα οικονομικά και τεχνικά στοιχεία για τις συγκοινωνιακές υποδομές, καθώς την περίοδο 2014-2020 οι κοινοτικοί και δημόσιοι πόροι για μεγάλα έργα θα είναι ιδιαίτερα περιορισμένοι. Σύμφωνα με απόφαση που αναρτήθηκε στη «Δι@ύγεια», η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εργων αναζητεί σύμβουλο ανάπτυξης των προδιαγραφών και απαιτήσεων για «την παρακολούθηση και ανάλυση των αποτελεσμάτων και των επιπτώσεων των έργων μεταφορών και των συγκοινωνιακών υποδομών στην Ελλάδα και την πρόταση σύστασης στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων σχετικής Ειδικής Μονάδας».


Ζεύξη Λευκάδας

Παράλληλα προέκυψαν εξελίξεις για ορισμένα έργα, όπως η υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας, η οποία σχεδιάζεται να προχωρήσει με τη μέθοδο της παραχώρησης. Σύμφωνα με απόφαση του υπουργού Υποδομών που αναρτήθηκε στη «Δι@ύγεια», μετατίθεται η καταληκτική ημερομηνία υποβολής φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τις 10 Ιανουαρίου. Και αυτό διότι, όπως αναφέρεται, η εταιρεία Ακτωρ Παραχωρήσεις και ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ υπέβαλαν διευκρινιστικά ερωτήματα επί των άρθρων του διαγωνισμού.
«Με τα αιτήματα αυτά διατυπώνονται ερωτήσεις, τυχόν θετική απάντηση επί των οποίων συνεπάγεται την αναγκαιότητα τροποποίησης προϋποθέσεων συμμετοχής στην πρώτη φάση του διαγωνισμού του έργου, με σκοπό την καλύτερη και ορθή προετοιμασία των ενδιαφερομένων ομίλων» αναφέρει το υπουργείο, σημειώνοντας ότι η εξέτασή τους κρίνεται σκόπιμη.
Παράλληλα σε άλλο έγγραφο του υπουργού Υποδομών που διαβιβάστηκε στη Βουλή με αντικείμενο την Ολυμπία οδό σημειώνεται ότι για το τμήμα Πάτρα – Πύργος η εκπόνηση των υπολειπόμενων μελετών ολοκληρώθηκε στα τέλη του Ιουνίου 2014, παρότι η συμβατική προθεσμία παράδοσης ήταν η 3η Σεπτεμβρίου 2014. Ετσι, όπως αναφέρεται, το υπουργείο προωθεί την ολοκλήρωση των τευχών του διαγωνισμού, για τον οποίο στόχος είναι να γίνει μέσα στο φθινόπωρο και να υπάρξει ανάδοχος στα τέλη του 2014, πράγμα μάλλον δύσκολο, καθώς εκκρεμεί η τυπική εξασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου.
Σε άλλο έγγραφο, για τον Ε65, το υπουργείο Υποδομών σημειώνει ότι για το τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα, μήκους 32,5 χλμ., έχουν ξεκινήσει διαδικασίες ένταξης στη χρηματοδοτική περίοδο 2014-2020, ενώ για το βόρειο αναβαλλόμενο τμήμα Γρεβενά – Εγνατία ο παραχωρησιούχος θα συντάξει μελέτες για την προτεινόμενη νέα χάραξη ως το τέλος του 2014. Σύμφωνα με την τροποποίηση της σύμβασης του Ε5, τα τμήματα Λαμία – Ξυνιάδα και Τρίκαλα – Γρεβενά πρέπει να ολοκληρωθούν εντός τριών ετών, ενώ το τελευταίο συνδετήριο τμήμα με την Εγνατία εντός πέντε ετών.

HeliosPlus