Σε συμπληρωματική σύμβαση για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου της Ολυμπίας οδού καλείται να προχωρήσει το υπουργείο Υποδομών, προκειμένου να εντάξει εργασίες που αφορούν τη νέα σιδηροδρομική γραμμή, οι οποίες αν δεν γίνουν παράλληλα με την κατασκευή του δρόμου θα εκτοξεύουν το κόστος της δημιουργίας των νέων σιδηροδρομικών υποδομών.
Συγκεκριμένα, ο υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομος της Ολυμπίας οδού συμπίπτει σε οκτώ σημεία με τη νέα σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων που κατασκευάζει η ΕΡΓΟΣΕ, καθώς τα έργα μελετήθηκαν και δημοπρατήθηκαν ετεροχρονισμένα, ενώ το «πάγωμα» των εργασιών στον οδικό άξονα δεν επέτρεψε τον εναρμονισμό των δύο πρότζεκτ.
Αποτέλεσμα; Αν τα απαραίτητα έργα γίνουν τώρα, παράλληλα με την Ολυμπία οδό, θα κοστίσουν περί τα 25 εκατ. ευρώ. Αν όμως πραγματοποιηθούν μετά την κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου, θα στοιχίσουν πάνω από 60 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πηγές κοντά στην υπόθεση, οι επί μέρους εργασίες που θα χρειαστούν προκειμένου να είναι λειτουργικός τόσο ο αυτοκινητόδρομος όσο και ο σιδηρόδρομος και εκτιμάται ότι ενδεχομένως να ενταχθούν στη νέα σύμβαση είναι επτά, δηλαδή τέσσερις μελέτες και τρία κατασκευαστικά έργα.
Εμπλοκή


Συγκεκριμένα, η εμπλοκή των έργων του σιδηροδρόμου με αυτά του αυτοκινητοδρόμου δεν είναι μικρή και απαιτεί την κατασκευή διαφόρων τεχνικών έργων, που έχουν κόστος ύψους 25 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, ένα εξ αυτών, δηλαδή η σιδηροδρομική γέφυρα του Λόγγου, αν προχωρήσει παράλληλα με την κατασκευή του οδικού άξονα, θα κοστίσει περί τα 7 εκατ. ευρώ. Αν γίνει όμως μετά τη δημιουργία της Ολυμπίας οδού, το κόστος θα φθάσει τα 45 εκατ. ευρώ. Ακόμη, άλλα τέσσερα μικρότερα έργα δεν θα μπορούν καν να κατασκευαστούν μετά το πέρας των εργασιών του αυτοκινητοδρόμου, καθιστώντας ελλιπές το σιδηροδρομικό έργο.
Η ΕΡΓΟΣΕ έπειτα από χρόνια συνομιλιών και συνεννόησης με τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εργων κατέληξε σε ένα μνημόνιο συνεργασίας προκειμένου να απεμπλακεί η υπόθεση. Ωστόσο, όπως φαίνεται, οι αποφάσεις θα ληφθούν από τον υπουργό Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, καθώς για να υλοποιηθούν οι πρόνοιες του Μνημονίου θα πρέπει να φέρει στη Βουλή συμπληρωματική σύμβαση για το έργο της Ολυμπίας οδού, στο οποίο θα ενταχθούν οι συγκεκριμένες εργασίες.
Αν δεν το κάνει, όπως αναφέρουν πηγές κοντά στην υπόθεση, το έργο θα προχωρήσει από την ΕΡΓΟΣΕ με πολλαπλάσιο κόστος, και μάλιστα είναι πιθανόν η όχληση των σιδηροδρομικών εργασιών στη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου να είναι τέτοια που ενδεχομένως να επαναφέρει αξιώσεις εκ μέρους του παραχωρησιούχου.
Αλλο ένα επεισόδιο


Πρόκειται για ένα ακόμη επεισόδιο της προβληματικής, όπως αποδεικνύεται, νέας σιδηροδρομικής γραμμής της Πελοποννήσου, τις υπολειπόμενες εργασίες της οποίας ανέλαβε προ μηνών η κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ – Thales – Ξανθάκης. Κατά της ανάθεσης του έργου στο εν λόγω σχήμα εστράφησαν τόσο στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) όσο και στο Ελεγκτικό Συνέδριο άλλες κατασκευαστικές εταιρείες 7ης κλάσης. Τα δικαστήρια δικαίωσαν την ΕΡΓΟΣΕ. Ωστόσο προ ημερών οι ίδιες εταιρείες κατέθεσαν αίτηση ανάκλησης της σχετικής απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Το έργο «Κατασκευή Υπολειπόμενων Εργων Υποδομής, Επιδομής, Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης, Τηλεπικοινωνιών και Ηλεκτρομηχανολογικών Εγκαταστάσεων Σηράγγων για τη Νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Κιάτο – Ροδοδάφνη» (ΑΔ 715) έχει προϋπολογισμό 273 εκατ. ευρώ. Η κοινοπραξία έδωσε έκπτωση ύψους 17,24 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον διαγωνισμό, ο χρόνος αποπεράτωσης είναι 24 μήνες.
Το φυσικό αντικείμενο περιλαμβάνει την εκτέλεση των απαιτούμενων εργασιών για την ολοκλήρωση της υποδομής και την κατασκευή της επιδομής, της σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και τηλεπικοινωνιακών συστημάτων στο τμήμα από το Κιάτο ως τη Ροδοδάφνη. Το έργο προβλέπει και την αποπεράτωση των υπολειπομένων εργασιών που άφησαν ημιτελείς οι διαλυθείσες συμβάσεις της Μηχανικής 510/2006 και 511/2007.
Το έργο χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους στο τμήμα Κιάτο – Διακοφτό και από το ΕΣΠΑ στο κομμάτι Διακοφτό – Ροδοδάφνη. Το σιδηροδρομικό δίκτυο στη Βόρεια Πελοπόννησο θα ολοκληρωθεί με άλλη εργολαβία, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, με αντικείμενο τα έργα κατασκευής της νέας διπλής γραμμής υψηλών ταχυτήτων στο τμήμα Ψαθόπυργος – Αγιά και την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Κιάτο – Αγιά. Η ηλεκτροκίνηση του δικτύου αναγκαστικά περνά στην εν λόγω εργολαβία, αφού οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου δεν εγκρίθηκαν εγκαίρως από το υπουργείο Περιβάλλοντος.

HeliosPlus