Ραγδαίες εξελίξεις καταγράφονται στην Airfasttickets. Το απόγευμα της Παρασκευής, κατά τη διάρκεια εκδίκασης της αίτησης λήψης ασφαλιστικών μέτρων που είχαν καταθέσει οι ηλεκτρονικοί ταξιδιωτικοί πράκτορες κατά της εταιρείας με την κατηγορία του αθέμιτου ανταγωνισμού, οι συνήγοροί της παραδέχθηκαν ότι πωλούσε κάτω από το κόστος και δεσμεύθηκαν ενώπιον της Δικαιοσύνης να μην επαναληφθεί η συγκεκριμένη εμπορική πρακτική.
Σύμφωνα με νομικούς κύκλους, η Airfasttickets δεσμεύθηκε να μην ξανακάνει οποιαδήποτε αθέμιτη πώληση εισιτηρίου, και μάλιστα ζήτησε από το δικαστήριο να διατηρηθεί σε ισχύ η προσωρινή απόφαση με την οποία είχαν δικαιωθεί οι ηλεκτρονικοί πράκτορες προ ημερών. Η Δικαιοσύνη αναμένεται να αποφανθεί οριστικά για την υπόθεση τη Δευτέρα.
Είχε προηγηθεί ένα θρίλερ, το οποίο προσέλκυσε το ενδιαφέρον της διεθνούς αεροπορικής κοινότητας, καθώς η Airfasttickets δεν κατέβαλε στη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορέων (ΙΑΤΑ) τις εισπράξεις για πωλήσεις εισιτηρίων του πρώτου δεκαπενθημέρου του Ιουνίου, αξίας 11 εκατ. ευρώ, στο ελληνικό σύστημα εκκαθάρισης πληρωμών (BSP), ολοκληρώνοντας τη μεγαλύτερη αθέτηση πληρωμών στην τουριστική ιστορία της Ελλάδας, ύψους άνω των 45 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με μήνυμα της ΙΑΤΑ που εστάλη την Παρασκευή και εξασφάλισε «Το Βήμα της Κυριακής», η Airfasttickets ετέθη σε καθεστώς default, καθώς δεν εξόφλησε ποσόν ύψους 11,1 εκατ. ευρώ στην ΙΑΤΑ, η οποία «θα απαιτήσει την άμεση διευθέτηση των ποσών». Ο όρος default «μεταφράζεται» σε απαγόρευση πωλήσεων εισιτηρίων και απώλεια της διαπίστευσης της ΙΑΤΑ λόγω αθέτησης πληρωμών, γι’ αυτό και η Airfasttickets συνεχίζει τις δραστηριότητές της και την πώληση εισιτηρίων μέσω άλλων πρακτόρων.
Προηγήθηκε άλλη ειδοποίηση της ΙΑΤΑ την Πέμπτη, όταν γνωστοποίησε ότι η εταιρεία δεν είχε καταβάλει τις αναλογούσες πληρωμές στο ελληνικό BSP και ετέθη σε καθεστώς «irregularity», έχοντας ως προθεσμία εξόφλησης την Παρασκευή. Αλλωστε είχε προηγηθεί η αθέτηση πληρωμών στα BSP του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γερμανίας, που οδήγησε την ΙΑΤΑ στο να θέσει την εταιρεία σε καθεστώς default στις εν λόγω αγορές.
Πλέον καθίστανται απαιτητές και ληξιπρόθεσμες οφειλές της Airfasttickets, ύψους άνω των 45 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Airfasttickets ζήτησε ακρόαση από την ΙΑΤΑ, η οποία θα γίνει στις 8 Ιουλίου στη Μαδρίτη. Μάλιστα, η εταιρεία ζήτησε την παρουσία ανεξάρτητου επιδιαιτητή, ο οποίος θα κληθεί να γνωμοδοτήσει, αν και εφόσον υπάρξει διαφωνία μεταξύ της Airfasttickets και της ΙΑΤΑ. Σύμφωνα με τον κανονισμό της ΙΑΤΑ, η γνωμοδότησή του θα είναι τελεσίδικη και θα εφαρμοστεί υποχρεωτικά και από τα δύο μέρη.
Στόχος της ΙΑΤΑ είναι η εξασφάλιση ενός χρονοδιαγράμματος πληρωμής των οφειλών, καθώς όλη η αεροπορική κοινότητα της Ευρώπης είναι θορυβημένη. Σε περίπτωση που τα πράγματα δεν εξελιχθούν καλά, η ΙΑΤΑ και οι αεροπορικές εταιρείες θα στραφούν νομικά κατά της Airfasttickets.
Η εταιρεία, με προηγούμενη δήλωσή της, είχε σημειώσει ότι στοχεύει να διαπραγματευθεί με την ΙΑΤΑ τις εγγυητικές επιστολές, οι οποίες θα έπρεπε, κατά τον κανονισμό της διεθνούς οργάνωσης, να αναπροσαρμοστούν στον διαρκώς αυξανόμενο τζίρο της Airfasttickets.
Ηδη στο Ηνωμένο Βασίλειο εδώ και λίγες ημέρες δεν πωλούνται εισιτήρια για πτήσεις από και προς το Ηνωμένο Βασίλειο μέσω του Airfasttickets.co.uk. Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι για λόγους ανταγωνιστικότητας θα χρησιμοποιούσε τους λεγόμενους consolidators, δηλαδή τα μεγάλα πρακτορεία που συναθροίζουν τη ζήτηση για αγορά εισιτηρίων.
Σύμφωνα με έγγραφα που εξασφάλισε «Το Βήμα», τον Ιούνιο του 2014, λίγες ημέρες προτού έρθει το default της ΙΑΤΑ στη βρετανική αγορά, έπαυσαν να είναι δηλωμένοι ως διευθυντές της Airfasttickets Limited οι κ.κ. Σπυρίδων Μαραγκουδάκης και Ronny Yeatman, ενώ διευθυντής ορίστηκε ο έλληνας υπήκοος, γεννημένος το 1946, κ. Δημήτριος Κοκλώνης. Αν και δεν διευκρινίζεται σχετικά, αυτό είναι το όνομα του πατρός του κατά δήλωσή του ιδρυτή της Airfasttickets κ. Νίκου Κοκλώνη.
Τον Ιούνιο του 2012 οι 200.000 μετοχές της ανήκαν στον κ. Ν. Κοκλώνη, όμως τον Οκτώβριο του 2103 οι μετοχές είχαν μεταβιβαστεί στην αμερικανική airfasttickets inc.
Επίσης στις οικονομικές καταστάσεις αποκαλύπτεται ότι «η εταιρεία Fast Group AE είναι έμμεση και άμεση θυγατρική της εταιρείας Airfasttickets Inc. με έδρα τη Νέα Υόρκη». Ωστόσο για την αμερικανική εταιρεία η συγκέντρωση στοιχείων δεν είναι εύκολη. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, η Airfasttickets Inc. εξυπηρετεί τις πληρωμές στο αμερικανικό σύστημα εκκαθάρισης αεροπορικών εισιτηρίων, ARC.
Πάντως, σύμφωνα με την κυρίαρχη άποψη της τουριστικής αγοράς, είναι πιθανόν η ΙΑΤΑ με αφορμή αυτή την υπόθεση να ζητήσει μείωση της περιόδου εκκαθάρισης στην Ελλάδα στη μία εβδομάδα, προκαλώντας σοκ στα πρακτορεία.
Ο ισολογισμός

Ζημιές ύψους 7,5 εκατ. ευρώ

Στο Διαδίκτυο βρίσκεται αναρτημένος ο ισολογισμός του 2013 της εταιρείας (Fast Group AE). Κληθείσα από «Το Βήμα» να διασταυρώσει την εγκυρότητα του ισολογισμού, η ελεγκτική εταιρεία BDO, που αναφέρεται ότι τον έχει ελέγξει, δεν σχολίασε.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει, ο κύκλος εργασιών σχεδόν διπλασιάστηκε και ανήλθε σε 14 εκατ. ευρώ (αντί 7,9 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση) και τα μεικτά κέρδη έφθασαν τα 2,1 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο τα προ φόρων, τόκων και αποζημιώσεων κέρδη ήταν ζημιές ύψους 7,5 εκατ. ευρώ, ενώ οι καθαρές ζημιές της χρήσης έφθασαν τα 7 εκατ. ευρώ. Το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων ήταν αρνητικό και έφθασε τα -3,5 εκατ. ευρώ, ενώ οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις προσέγγιζαν τα 20 εκατ. ευρώ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ