Αν ισχύει το ρητό «οίνος ευφραίνει καρδίαν ανθρώπου», εφέτος λιγότερες καρδιές πρόκειται να χαρούν στη χώρα μας καθώς μικρότερη κατά 10% από την αρχική εκτίμηση είναι η ελληνική οινοπαραγωγή την περίοδο 2013-2014.
Σύμφωνα με έγγραφο που απέστειλε το Τμήμα Οίνου του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο όγκος της παραγωγής οίνου ανήλθε στα 3.343.300 HL (εκατόλιτρα), δηλαδή είναι μικρότερος κατά 9,64% από την εκτίμηση του προηγούμενου Σεπτεμβρίου.

Η οριστικοποίηση του όγκου παραγωγής, σύμφωνα με τις αναλύσεις των μακροοικονομικών μελετών της Κεντρικής Συνεταιριστικής Ενωσης Αμπελοοινικών Προϊόντων (ΚΕΟΣΟΕ), εκτιμάται ότι θα επηρεάσει ανοδικά τις τιμές οίνου στο ενδιάμεσο εμπόριο, δεδομένων των ιστορικά χαμηλών αποθεμάτων τής 31.7.2013, που κατεγράφησαν στο ύψος των 1.186.756 HL.

Πτωτική πορεία των εξαγωγών


Την ίδια στιγμή το 2013 καταγράφηκε μείωση των εξαγωγών οίνου. Τα προσωρινά στατιστικά στοιχεία εισαγωγών – εξαγωγών οίνου της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), τα οποία επεξεργάστηκε και εφέτος η ΚΕΟΣΟΕ, καταδεικνύουν ότι τα δαπανώμενα ποσά για την προβολή και προώθηση των ελληνικών κρασιών, κυρίως σε αγορές τρίτων χωρών, δεν έχουν πιάσει τόπο. Και αυτό διότι σημειώνεται ραγδαία υποχώρηση των εξαγωγών στην ΕΕ σε αξία και όγκο και μικρότερη υποχώρηση στους κύριους εξαγωγικούς προορισμούς των τρίτων χωρών, στους οποίους δαπανώνται κάθε έτος περί τα 8 εκατ. ευρώ σε δράσεις προβολής και προώθησης του ελληνικού κρασιού.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΚΕΟΣΟΕ, οι εξαγωγές οίνου το 2013 καταγράφουν μια πτώση στους όγκους κατά 36,31% (από 297.611 HL το 2012 σε 189.511 ΗL το 2013) σε επίπεδο εσωτερικής αγοράς ΕΕ. Σε αξία η αντίστοιχη πτώση είναι 16,23% (από 47.889.419 ευρώ το 2012 σε 40.117.296 ευρώ το 2013). Αντίθετα, σε τρίτες χώρες παρατηρείται αύξηση εξαγωγών τόσο σε όγκο (+16%) όσο και σε αξία (+6,8%).
Οπως επισημαίνεται ωστόσο σε ανακοίνωση της ΚΕΟΣΟΕ, στις στοχευμένες για το ελληνικό κρασί αγορές (ΗΠΑ και Καναδάς), στις οποίες δαπανώνται κυρίως τα κονδύλια των προγραμμάτων προβολής και προώθησης, υπάρχει αξιοσημείωτη μείωση το 2013, με την κύρια πτώση να καταγράφεται στον Καναδά (-19,17% το 2012 σε όγκο και -22,12% σε αξία). Σε μικρότερο βαθμό καταγράφεται πτώση εξαγωγών και στις ΗΠΑ (-18,53% το 2012 σε όγκο και -8,66% σε αξία).
Αντίθετα, στην Κίνα παρουσιάζεται αύξηση εξαγωγών σε αξία (+4,33%/2012), πτώση όμως σε όγκο (-19,5%/2012). Καταγράφεται πάντως αύξηση της αξίας ανά λίτρο οίνου (από 3,67 €/lt σε 4,76 €/lt).
Κατολίσθηση (κατά 68,5% σε αξία το 2012) παρουσίασαν και οι εξαγωγές στην Ιταλία, οι οποίες αφορούν κυρίως χύμα οίνο, δεδομένης και της μειωμένης παραγωγής δύο συνεχόμενων ετών (2011 και 2012).
Παραδοσιακή αγορά η Γερμανία


Κάπως καλύτερη αλλά επίσης σε πτωτική πορεία (-3,51% σε όγκο) διαμορφώνεται η εικόνα στη Γερμανία, παραδοσιακή εξαγωγική αγορά, η οποία απορροφά το 50% των ελληνικών εξαγωγών.
Από 15% ως 30% πτώση σημειώνεται και στις αγορές του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ελβετίας, της Ρωσίας, της Δανίας και της Ιαπωνίας. Αντίθετα, αύξηση των εξαγωγών παρατηρείται στη Σουηδία και στην Πολωνία, με πρωταθλήτρια χώρα την Αυστραλία, όπου οι εξαγωγές οίνου αυξήθηκαν κατά 33,72% σε αξία.
Η ΕΕ από το 2015 αναμένεται να στηρίξει την προώθηση των ευρωπαϊκών οίνων στην εσωτερική αγορά μέσω της νέας Κοινής Αγροτικής Παραγωγής (ΚΑΠ) καθώς ο οίνος θα είναι επιλέξιμος.

HeliosPlus