Τις διεθνείς έρευνες μιας επαναστατικής πειραματικής τεχνολογίας που φιλοδοξεί να λύσει το μεγαλύτερο πρόβλημα των ηλεκτροκίνητων οχημάτων συντονίζει η ερευνητική ομάδα i-Sense του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του ΕΜΠ. Συγκεκριμένα, το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Fabric», προϋπολογισμού 9 εκατ. ευρώ, το οποίο πραγματοποιείται σε σύμπραξη με την αυτοκινητοβιομηχανία και εταιρείες παροχής συστημάτων ηλεκτροκίνησης και φόρτισης αλλά και διαχειριστών οδικών και ενεργειακών υποδομών και είναι ένα από πιο προηγμένα πρότζεκτ στην ηλεκτροκίνηση παγκοσμίως, έρχεται να αντιμετωπίσει τη βασική αδυναμία της μειωμένης εμβέλειας των ηλεκτροκίνητων ΙΧ. Είναι χαρακτηριστικό ότι π.χ. στη Γερμανία τα συμβόλαια αγοράς ηλεκτροκίνητων ΙΧ προβλέπουν σε κάποιες περιπτώσεις ότι αν ο κάτοχός τους θέλει να κάνει υπεραστικό οδικό ταξίδι, επιστρέφει το ηλεκτροκίνητο όχημα στην εταιρεία και δανείζεται συμβατικό όχημα.
Οπως παρατηρεί ο επικεφαλής του i-Sense και ερευνητής Α’ του ΕΠΙΣΕΥ κ. Αγγελος Αμδίτης, οι τεχνολογικές εξελίξεις σε θέματα μπαταριών (χωρητικότητα, βάρος και ικανότητα ταχείας φόρτισης) είναι αναντίστοιχες σε σχέση με την πορεία άλλων τομέων. «Το «Fabric» στοχεύει στην ανάπτυξη της δυναμικής ασύρματης φόρτισης, η οποία θα γίνεται εν κινήσει, σε αντίθεση με τη στατική ασύρματη φόρτιση για την οποία έχουν γίνει ήδη αρκετά πειράματα και αρχίζει σταδιακά να παρουσιάζεται ως λύση από κάποιες εταιρείες παγκοσμίως» λέει στο «Βήμα».
Η ασύρματη φόρτιση θα είναι ανέπαφη (χωρίς οποιαδήποτε επαφή του οχήματος με το ηλεκτρικό δίκτυο) και θα γίνεται είτε από υπόγειο είτε από εναέριο δίκτυο. Ενας μηχανισμός θα κάνει ασύρματη σύζευξη μεταξύ του δικτύου και του οχήματος για όση διάρκεια θα διανύει το συγκεκριμένο ηλεκτρικό πεδίο. Ουσιαστικά θα λειτουργεί ως σταθμός φόρτισης, ο οποίος θα μπορεί να εγκατασταθεί π.χ. κοντά σε σταθμούς διοδίων ή σε συγκεκριμένα τμήματα οδών και να επιτρέπει τη φόρτιση των οχημάτων την ώρα που αυτά κινούνται.
Οπως αναφέρει ο κ. Αμδίτης, τα σχετικά πειράματα επίδειξης τεχνολογίας θα πραγματοποιηθούν σε Ιταλία, Γαλλία και Σουηδία. Στόχος, όπως λέει, είναι η αύξηση της ταχύτητας και η μείωση του χρόνου της ικανοποιητικής φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, κάτι που αναμένεται να φέρει επανάσταση στην ηλεκτροκίνηση.
Ωστόσο, όπως τονίζει ο κ. Αμδίτης, υπάρχουν και προβλήματα: οι αυξομειώσεις που θα προκαλούνται στο δίκτυο ηλεκτρισμού, οι οποίες θα επηρεάζουν και τη χωρητικότητα· η ασφάλεια των χρηστών, αφού κάποια ηλεκτρικά πεδία μπορεί να είναι ιδιαίτερα ισχυρά, και η βελτιστοποίηση της ασύρματης διάστασης ώστε στον μίνιμουμ χρόνο να γίνεται η μέγιστη δυνατή φόρτιση.
Το έργο είναι ιδιαίτερα πρόσφατο, καθώς ξεκίνησε μόλις τον Ιανουάριο του 2014 και βρίσκεται στη φάση της ανάλυσης των απαιτήσεων και της ανάπτυξης των προδιαγραφών. Στην επόμενη φάση θα αρχίσουν οι μελέτες για την τεχνολογική ανάπτυξη του συστήματος, ενώ στην τρίτη φάση ξεκινούν οι δοκιμές. Στην τέταρτη θα γίνει μια γενικότερη αξιολόγηση από την κοινοπραξία του έργου και θα εκπονηθεί μελέτη σκοπιμότητας που θα δείχνει την κατεύθυνση και τα όρια της συγκεκριμένης τεχνολογίας.
Οπως λέει ο κ. Αμδίτης, η επίλυση των προβλημάτων της σταθερότητας του δικτύου και της βελτίωσης των μπαταριών –οι οποίες συνεπάγονται μείωση βάρους και κόστους –μπορεί να δημιουργήσει γενικότερες εξελίξεις στον τομέα της ασύρματης φόρτισης και να δημιουργήσει νέα πεδία εφαρμογής. «Θα μπορούσε κανείς να φορτίζει ασύρματα σε σημεία του σπιτιού του ή σε συγκεκριμένους δημόσιους χώρους, χωρίς καλώδια» όλες τις συσκευές του, σημειώνει και επισημαίνει ότι στο θέμα της ασφάλειας της υγείας από θέματα ακτινοβολίας το ζήτημα παραμένει ανοικτό, αφού τώρα αρχίζουν να είναι διαθέσιμα αρκετά δεδομένα σε βάθος χρόνου ώστε να γίνουν πραγματικά αξιόπιστες μελέτες.
Παράλληλα όμως η βιομηχανία εξετάζει τη δημιουργία ηλεκτρικών πλοίων. «Οι βιομηχανίες αναζητούν τρόπο να εκμεταλλευτούν εμπορικά τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται ήδη από άλλους τομείς όπως η ηλεκτροκίνηση από τον σιδηρόδρομο για τη μείωση του κόστους, τη βελτιστοποίηση του μεταφορικού έργου και τη μείωση των περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων» καταλήγει. Παράλληλα με τα θέματα της ηλεκτροκίνησης οι τεχνολογικές αυτές εξελίξεις έρχονται να υποστηρίξουν το νέο «Ελ Ντοράντο» της αυτοκινητοβιομηχανίας, που είναι τα μη επανδρωμένα, αυτοματοποιημένα οχήματα.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ