Περιπλέκεται η υπόθεση της επαναφοράς στο Δημόσιο των υπαλλήλων που είχαν τεθεί σε καθεστώς προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας. Η αποκατάστασή τους μετά την απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ με την οποία κρίθηκαν αντισυνταγματικές διατάξεις του νόμου για την εφεδρεία -κατ’ εφαρμογή του μνημονίου-, «σκοντάφτει» στην κυβερνητική επιλογή να μη… διαταραχθεί η συμφωνία με την τρόικα για τις προσλήψεις στο Δημόσιο.
Βεβαίως, δεν λείπουν οι εκτιμήσεις ότι ο νέος… γόρδιος δεσμός εμφανίζεται από το κυβερνητικό επιτελείο για να υπάρξει… χρονοκαθυστέρηση στην επάνοδό τους.
Πρόκειται για υπαλλήλους οι οποίοι έχουν αποχωρήσει από την υπηρεσία λόγω αυτοδίκαιης απόλυσης κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 33 του Ν. 4024/2011 του ν. 4024/2011 («Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο – βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015») ή είχαν τεθεί και εξακολουθούσαν μέχρι πρότινος να τελούν υπό καθεστώς προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας…
Η κυβέρνηση θέτει νέες προϋποθέσεις για να τοποθετηθούν ξανά στις υπηρεσίες τους, προβάλλοντας το ζήτημα ότι ο αριθμός των ετήσιων προσλήψεων και διορισμών του μόνιμου προσωπικού και του προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος συνολικά από το λόγο ένα προς πέντε (μία πρόσληψη ανά πέντε αποχωρήσεις).
Με έγγραφο που εστάλη στις 28 Απριλίου 2014 από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης προς όλα υπουργεία και τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, διευκρινίζεται ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την ολοκλήρωση των διαδικασιών επαναφοράς των υπαλλήλων αυτών στις υπηρεσίες τους είναι η έκδοση απόφασης κατανομής του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Κι αυτό, ώστε, όπως σημειώνεται στο έγγραφο να διασφαλιστεί η πιστή εφαρμογή διατάξεων, που ορίζουν, μεταξύ άλλων, ότι «ο αριθμός των ετήσιων προσλήψεων και διορισμών του μόνιμου προσωπικού και του προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στους φορείς της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 3812/2009 δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος συνολικά από το λόγο ένα προς πέντε (μία πρόσληψη ανά πέντε αποχωρήσεις)».
Μάλιστα, υπογραμμίζεται ότι λαμβάνεται υπ’ όψιν ότι, αφενός μεν, οι οργανικές θέσεις των υπαλλήλων καταργήθηκαν αυτοδικαίως και αφετέρου με την επαναφορά τους στην Υπηρεσία προκαλείται αύξηση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων.
Σε διάταξη του νόμου για την εφεδρεία που κρίθηκε ως αντισυνταγματική από την Ολομέλεια του ΣτΕ οριζόταν ότι δημόσιοι υπάλληλοι, υπάλληλοι των ΟΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμού και των λοιπών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου απολύονται αυτοδικαίως από την υπηρεσία τους με τη συμπλήρωση κατ’ ελάχιστον τριακονταπενταετούς πραγματικής και συντάξιμης δημόσιας υπηρεσίας και τουλάχιστον του 55ου έτους της ηλικίας τους, «εφόσον η συμπλήρωση της ως άνω υπηρεσίας και του ως άνω ορίου ηλικίας χωρίσουν μέχρι την 31.12.2013».
Μετά την κρίση του ΣτΕ (απόφαση υπ’ αριθμ. 3354/2013) περί αντισυνταγματικότητας διατάξεων, υπάλληλοι μπορούν να διεκδικήσουν την επάνοδό τους στην υπηρεσία τους και να απαιτήσουν η θέση τους που έχει καταργηθεί να επανασυσταθεί. Το αίτημα αυτό μπορεί να απευθυνθεί στην υπηρεσία απ’ όπου προέρχονται. Η θέση τους έχει μεν καταργηθεί, αλλά με βάση τα δεδομένα που δημιουργεί η απόφαση του ΣτΕ, αυτό έγινε με αντισυνταγματική διάταξη και επομένως μπορεί να επανασυσταθεί.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, απαντώντας στη Βουλή σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ (κ.κ. Δημήτρης Στρατούλης και Αλέξης Μητρόπουλος) αρχές Μαρτίου είχε διαβεβαιώσει για την πλήρη συμμόρφωση με την απόφαση του ΣτΕ για την προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα-εφεδρεία. Μάλιστα, είχε εκδοθεί και εγκύκλιος με οδηγίες για την υποβολή αίτησης από όσους επιθυμούν την επαναφορά τους στην υπηρεσία, και μάλιστα σε θέση της κατηγορίας και του κλάδου που υπηρετούσαν.
Οι Διευθύνσεις Διοικητικού ή Προσωπικού θα έπρεπε πρώτα να έχουν προβεί σε ανάκληση της διαπιστωτικής πράξης λύσης της υπαλληλικής σχέσης και εν συνεχεία να εκδώσουν την απόφαση επαναφοράς στην υπηρεσία των αιτούντων υπαλλήλων η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Τώρα με το νέο έγγραφο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης προστίθενται νέες απαιτήσεις. Χρειάζεται η έκδοση απόφασης κατανομής του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Μάλιστα, τα αιτήματα για την έκδοσή της θα πρέπει να υποβάλλονται από το φορέα, πριν από την έκδοση της απόφασης επαναφοράς, στη Διεύθυνση Προσλήψεων Προσωπικού του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Επίσης πριν από τη δημοσίευσή τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως απαραίτητη είναι η βεβαίωση που εκδίδεται από αυτή την υπηρεσία για τον έλεγχο τήρησης του λόγου ένα προς πέντε.

Αντίδραση του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης

Με δελτίο Τύπου που απέστειλε την ίδια ημέρα το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, επιβεβαιώνει τη –χρονοβόρα– διαδικασία που θα ακολουθηθεί και καταγράφει το ρεπορτάζ του «Βήματος». Και καταλήγει σχολιάζοντας ότι «σημερινά δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για “επιστροφή μετ’ εμποδίων” και “περιπλοκή της υπόθεσης επαναφοράς” δεν έχουν ουδεμία σχέση με την πραγματικότητα».