Τρόπους για να ιδρυθούν ιδιωτικές σχολές ναυτικής εκπαίδευσης αναζητούν στο υπουργείο Ναυτιλίας και για τον λόγο αυτό έχει συσταθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, ολιγομελής ομάδα εργασίας από ανθρώπους εξειδικευμένους στο αντικείμενο της ναυτικής εκπαίδευσης και στην απορρόφηση ευρωπαϊκών κονδυλίων για τον σκοπό αυτόν.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, όπως αναφέρουν πληροφορίες, σχεδιάζει τις προσεχείς ημέρες να έχει συνάντηση με τα μέλη της ομάδας εργασίας προκειμένου να δρομολογηθούν τα επόμενα βήματα σε συνεργασία και με το υπουργείο Παιδείας.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης παλαιότερα, απαντώντας σε ερώτηση που του είχε απευθύνει «Το Βήμα», είχε αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο το ακαδημαϊκό έτος 2014-2015 να λειτουργήσουν οι ιδιωτικές σχολές Ναυτικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης, αλλά κάτι τέτοιο, όπως λένε στον Πειραιά, φαντάζει δύσκολο στην παρούσα φάση, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται.
Προτεραιότητα η αναβάθμιση


Υπενθυμίζεται ότι η ναυτική εκπαίδευση αποτελεί μια από τις βασικές προτεραιότητες του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου ο οποίος, μιλώντας στις αρχές Μαρτίου σε συνέδριο του Ιδρύματος Ευγενίδου με τίτλο «Εκπαίδευση στις σχολές εμπορικού ναυτικού και στα πλοία», είχε επισημάνει σχετικά πως «νομοθετικά, τόσο προσωπικά όσο και οι υπηρεσίες του υπουργείου, ήδη σχεδιάζουμε τις αποφάσεις που πρέπει να λάβουμε για να αναγνωρίζουμε ιδιωτικές σχολές. Δεν μπορεί σήμερα ένας Ελληνας να πηγαίνει σε σχολές στον Πειραιά και να παίρνει διπλώματα της Μάλτας, της Κύπρου, της Ευρωπαϊκής Ενωσης και να μην παίρνει ελληνικό δίπλωμα».
Τον περασμένο μήνα εξάλλου, απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη Βουλή, τόνισε ότι η χώρα σε θέματα ναυτικής εκπαίδευσης, παρότι είναι πρωταθλήτρια στη ναυτιλία, έχει μείνει πίσω και έχει τεθεί υπό τον έλεγχο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Συμπλήρωσε δε πως«κάνουμε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να πιστοποιήσουμε τις σχολές μας με ISO και να προχωρήσουμε σε αναβάθμιση στον κτιριακό εξοπλισμό, όπως επίσης και στην υλικοτεχνική υποδομή».
Σε πρόσφατη ομιλία του είχε σημειώσει, μεταξύ άλλων, ότι «για να τονώσουμε την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας πρέπει να αναβαθμίσουμε τη ναυτική εκπαίδευση. Το αυξημένο ενδιαφέρον των νέων για το ναυτικό επάγγελμα δημιουργεί πρόσθετη δυναμική για το άμεσο μέλλον». Και πρόσθεσε πως «παρότι υπάρχει δεδηλωμένο ενδιαφέρον των νέων, υπάρχει μια ασυνέπεια εκ μέρους του εφοπλιστικού κόσμου. Διότι θέλουμε καινούριους καπεταναίους, αλλά όταν φθάνουμε στο δεύτερο μπάρκο, δεν βρίσκουμε απορρόφηση. Και 450 νέοι που έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο της εκπαίδευσης δεν βρίσκουν την ευκαιρία για το τελικό ταξίδι για να μπορέσουν να γίνουν ναυτικοί. Σε αυτό το πλαίσιο, εξισώσαμε τις ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλουν οι σπουδαστέςΑΕΝ κατά την εκτέλεση των εκπαιδευτικών ταξιδιών τους. Χρειάζεται όμως μια μεγαλύτερη προσπάθεια από την πλοιοκτησία, ώστε να εκμεταλλευθεί τις ρυθμίσεις που εφαρμόσαμε.
Διέξοδος σε σχολές του εξωτερικού


Πολλοί νέοι, ωστόσο, συνεχίζουν να βλέπουν προς τη θάλασσα αναζητώντας διέξοδο στο μεγάλο πρόβλημα της ανεργίας. Με δεδομένο το κενό της ιδιωτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, σχολές που παρουσιάζονται ως ναυτικές ακαδημίες σε βαλκανικές χώρες επιχειρούν να προσεγγίσουν νέους σπουδαστές.
Μία από αυτές, στη γειτονική Βουλγαρία, προκειμένου να προσελκύσει ενδιαφερόμενους, διαφημίζει πως οι σπουδαστές δεν είναι υποχρεωμένοι να αναζητήσουν πλοίο για την πρακτική εξάσκησή τους όπως γίνεται στην Ελλάδα, καθώς διαθέτει δικά της πλοία, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι αυτό διευκολύνει κυρίως τις κοπέλες οι οποίες στη χώρα μας δυσκολεύονται να ναυτολογηθούν σε πλοίο. Ανάμεσα στις παροχές και στις διευκολύνσεις που αναφέρουν ότι προσφέρουν στους σπουδαστές είναι η απόκτηση ανώτατου πανεπιστημιακού πτυχίου ναυτικής εκπαίδευσης και όχι επιπέδου ΤΕΙ όπως στις ελληνικές ΑΕΝ.
Δεν βλέπουν, όμως, όλοι με θετικό μάτι το ενδεχόμενο δημιουργίας ιδιωτικών σχολών. Σε ομιλία του ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) κ. Γιώργος Βλάχος, αναφερόμενος στην ιδιωτική εκπαίδευση, είχε πει ότι«αυτή υπάρχει σε όλον τον κόσμο όπως και η δημόσια. Εμείς πιστεύουμε πως αν στηριχθεί η δημόσια και δωρεάν παρεχόμενη εκπαίδευση, δεν υπάρχει λόγος να μιλάμε για ιδιωτική σε μια χώρα που βυθίζεται, κάθε χρόνο περισσότερο, στην οικονομική καταστροφή», συμπληρώνοντας «ας κάνουν η πολιτεία και οι ενδιαφερόμενοι αυτό που πρέπει, το αυτονόητο. Να απορροφηθούν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, που θα χαθούν, για τον εκσυγχρονισμό του υλικοτεχνικού εξοπλισμού και να συμπεριληφθούν οιΑΕΝστο εκπαιδευτικό σύστημα της ανώτερης εκπαίδευσης».

HeliosPlus