«Μη ρωτάς τι μπορεί να κάνει η πόλη σου για σένα, σκέψου τι μπορείς να κάνεις εσύ για την πόλη σου». Η παράφραση της ιστορικής φράσης του Τζον Φ. Κένεντι αντανακλά τη φιλοσοφία του διαγωνισμού «Apps4Thessaloniki», ο οποίος κινητοποίησε ομάδες πολιτών που θέλουν να κάνουν την πόλη «εξυπνότερη» και να βελτιώσουν τη ζωή κατοίκων και επισκεπτών. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης ως διοργανωτής, ανταποκρινόμενος σε μια σύγχρονη πρόκληση, έκανε ένα μεγάλο βήμα προς την κατεύθυνση των ανοιχτών δεδομένων, που θεωρούνται διεθνώς βασικός μοχλός ανάπτυξης και διαφάνειας.
Στο πλαίσιο του διαγωνισμού διατέθηκαν από τον δήμο 11 σύνολα δεδομένων, κυρίως γεωχωρικών, που αφορούν δομές εκπαίδευσης, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, ξενοδοχεία, σημεία πολιτιστικού ενδιαφέροντος κ.ά. Αναπτύχθηκαν 14 εφαρμογές, για το Διαδίκτυο και τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα, οι οποίες είναι έτοιμες προς χρήση. Παράλληλα 70.000 χρήστες επισκέφθηκαν την πλατφόρμα του διαγωνισμού, το 20% των οποίων προέρχεται από χώρες του εξωτερικού όπως Αμερική, Γερμανία, Αγγλία, Νότια Αφρική, Κύπρος, Ιρλανδία και Αυστραλία. Ως ανταπόδοση της σημαντικής προσφοράς τους στην πόλη, οι ομάδες με τις εννέα καλύτερες εφαρμογές, όπως κρίθηκαν από ειδική επιτροπή, βραβεύθηκαν από τους χορηγούς με έπαθλα συνολικής αξίας 18.000 ευρώ.
Ωθηση στα ανοιχτά δεδομένα


«Ξεχωριστό στοιχείο του διαγωνισμού είναι ότι ξεκινά από τα ανοιχτά δεδομένα και καταλήγει σε αυτά καθώς όλες οι εφαρμογές είναι ανοιχτού λογισμικού» λένε στο «Βήμα» οι δημιουργοί της εφαρμογής ηλεκτρονικής διακυβέρνησης «Prisma» που κέρδισε το πρώτο βραβείο. Ως τελειόφοιτοι του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΑΠΘ, οι κ.κ. Δημήτριος Μανώλας, Σπυρίδων Μποντομητσίδης, Κωνσταντίνος Μυλωνάκης, Οδυσσέας Νικολής και Δημήτριος Φλώρος περίμεναν έναν πρωτοπόρο για τα ελληνικά δεδομένα διαγωνισμό ώστε να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους.
Οι πέντε επιστήμονες δημιούργησαν μια εφαρμογή που δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να ενημερώνονται για κρατικές αποφάσεις σχετικές με τον Δήμο Θεσσαλονίκης μέσα από ένα φιλικό περιβάλλον αναζήτησης που ξεπερνά την πολυπλοκότητα της γνωστής μας «Διαύγειας». «Πετύχαμε να δώσουμε στα δεδομένα και γεωγραφική συσχέτιση, με αποτέλεσμα όποιος επιθυμεί να μάθει μια απόφαση σχετική με κάποιο σημείο της πόλης να την εντοπίζει και μέσω χάρτη» επισημαίνουν. Καθώς αφιέρωσαν χρόνο στην ανάπτυξη ενός αυστηρά δομημένου τρόπου καταχώρισης δεδομένων ώστε να απλοποιείται η διαδικασία αναζήτησης, οι δημιουργοί πιστεύουν ότι με μικρές παρεμβάσεις η εφαρμογή μπορεί να υποστηρίξει και άλλους δήμους της χώρας.
Λύσεις σε υπαρκτά προβλήματα


Η διευκόλυνση των μετακινήσεων στην πόλη για άτομα με αμαξίδιο είναι ο στόχος της διαδικτυακής εφαρμογής «THESS-ράμπα», η οποία επίσης διακρίθηκε στον διαγωνισμό. Οι δημιουργοί, αφού κατέγραψαν τις θέσεις και τα χαρακτηριστικά των ραμπών, πέρασαν στην αξιολόγηση βάσει των προδιαγραφών τού «Σχεδιάζοντας για όλους». Ετσι κατέταξαν τις ράμπες σε καλές, μέτριες και κακές και εν συνεχεία, αφού έκαναν την ίδια διαδικασία για τα πεζοδρόμια, κατέληξαν στον σχεδιασμό προτεινόμενων διαδρομών με κριτήρια την άνεση και την ασφάλεια.

«Χρειάστηκαν τρεις μήνες δουλειάς για μία μόνο περιοχή του κέντρου καθώς τα στοιχεία που χρειαζόμαστε δεν υπήρχαν, οπότε έπρεπε να τα συλλέξουμε οι ίδιοι κάνοντας επιτόπια έρευνα»
επισημαίνει ο χωροτάκτης – πολεοδόμος μηχανικός κ. Γεώργιος Θεοδώρου, που μαζί με τον φοιτητή του ίδιου τμήματος του ΑΠΘ κ. Κωνσταντίνο Λαλιώτη είχαν την ιδέα αλλά και το επαγγελματικό ενδιαφέρον να καταπιαστούν με το ευαίσθητο αυτό ζήτημα. Σε συνεργασία λοιπόν με τους φοιτητές κ. Γιάννη Μπελικαΐδη του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και κ. Γιώργο Παπαδημητρίου του Τμήματος Μηχανικών Η/Υ του Πανεπιστημίου Πατρών συμμετείχαν με επιτυχία στον διαγωνισμό.
Στόχος των τεσσάρων νέων είναι να συνεχίσουν καλύπτοντας σταδιακά ολόκληρη την πόλη και να δημιουργήσουν αντίστοιχη εφαρμογή για smart phones. Ελπίδα τους η δημοτική αρχή, με αφορμή τη δική τους λεπτομερή καταγραφή, να επιδείξει διάθεση στοχευμένων παρεμβάσεων για τη βελτίωση των μετακινήσεων των ΑμεΑ.
Στηρίζουν την προσπάθεια


Μπορεί οι φοιτητές της πόλης να έδειξαν ιδιαίτερο ενθουσιασμό για το «Apps4Thessaloniki», συμμετοχή όμως είχαν και επαγγελματίες, καλλιτέχνες, ερευνητές και ακαδημαϊκοί. Με στόχο την υποστήριξη μιας τόσο πρωτοποριακής εκδήλωσης που γίνεται για πρώτη φορά όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη αλλά σε ολόκληρη την Ελλάδα, οι ερευνητές του Εργαστηρίου Ιατρικής Πληροφορικής κ.κ. Βασίλης Κιλίντζης, Ιωάννης Μουλός, Νικόλαος Μπερεδήμας και Παντελής Νατσιάβας ανέπτυξαν την εφαρμογή «Ether». Αφορμή στάθηκε, εκτός από το ερευνητικό ενδιαφέρον, το μεγάλο πρόβλημα αιθαλομίχλης που αντιμετώπισε η πόλη κατά τους χειμερινούς μήνες, καθώς γενικός στόχος του συστήματος είναι να δίνει πληροφορίες για την ποιότητα του αέρα στην πόλη.

«Το όφελος για τους πολίτες είναι ότι τα επιστημονικά δεδομένα γίνονται πιο φιλικά και προσβάσιμα. Από τη δική μας πλευρά, η ελεύθερη πρόσβαση και επαναχρησιμοποίηση των δεδομένων αποτελεί κρίσιμο παράγοντα»
αναφέρει ο κ. Νατσιάβας. Οσο για το βραβείο, μπορεί να μην ήταν ο στόχος, είναι όμως μια αναγνώριση της δουλειάς όλων των ερευνητών του Εργαστηρίου, μια και στην Ελλάδα, όπως λέει, «οι ερευνητές δεν βγάζουν λεφτά».
Μηνύματα ταξιδεύουν στην πόλη


Εφαρμογές για ενεργούς πολίτες, επισκέπτες, καταναλωτές, οδηγούς αλλά και ανθρώπους με διάθεση να παίξουν και να επικοινωνήσουν, όπως το «ViThess» που καλεί τους Θεσσαλονικείς να «αφήσουν» μηνύματα σε σημεία της πόλης ή να ανακαλύψουν το μήνυμα που κάποιος άλλος άφησε σε μια στάση, ένα κτίριο ή ένα παγκάκι στο πάρκο. Παρομοιάζοντάς το με ένα παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού, ο κ. Στέφανος Καπίρης αποκαλύπτει στο «Βήμα» ότι, δεδομένου του ανταγωνισμού, κανείς δεν περίμενε τη διάκριση.
Κίνητρο για τα μέλη της ομάδας, την οποία συμπληρώνουν οι κυρίες Γεωργία Λάτσιου και Αθηνά Βακάλη, επαγγελματίες όλοι στον χώρο της πληροφορικής, αποτέλεσε «η δυνατότητα που μας δόθηκε να δουλέψουμε με νέα τεχνολογικά εργαλεία με τα οποία ως σήμερα δεν είχαμε καταπιαστεί». Παράλληλα δημιούργησαν μια εφαρμογή που προσφέρει στους επαγγελματίες της πόλης τη δυνατότητα, φτιάχνοντας το δικό τους προφίλ, να διαφημίζονται αφήνοντας τα δικά τους μηνύματα στους υπόλοιπους χρήστες, γεγονός που διασφαλίζει και τη βιωσιμότητά της.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ