Σαράντα χιλιάδες φιλέλληνες έχουν «αποφοιτήσει» συνολικά ως σήμερα από το Διδασκαλείο της Νέας Ελληνικής Γλώσσας που λειτουργεί στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και… μετακομίζει πλέον από το κτίριο της Φιλοσοφικής σε νέο, υπερσύγχρονο κτίριο μέσα στην Πανεπιστημιούπολη. Μαζί με την κατασκευή της νέας μεγάλης βιβλιοθήκης της Φιλοσοφικής Σχολής (με 490.000 τόμους βιβλίων και επιστημονικών περιοδικών) αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα έργα των τελευταίων ετών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το μεν πρώτο παραδίδεται την Παρασκευή 21 του μήνα σε μια τελετή που θα γίνει στην Πανεπιστημιούπολη της περιοχής Ζωγράφου, ενώ το δεύτερο μέσα στην άνοιξη.
Μαθητές με περγαμηνές


Οι εκπρόσωποι του Ιδρύματος ωστόσο θεωρούν το νέο «διαμάντι» για τη Φιλοσοφική Σχολή το Διδασκαλείο της Νέας Ελληνικής Γλώσσας που στόχο έχει την εξάπλωση του ελληνικού πολιτισμού. «Μαθητές» του είναι κυρίως μέλη του διπλωματικού σώματος που επιθυμούν να μάθουν ελληνικά, πρόξενοι, Ελληνες του απόδημου Ελληνισμού κ.ά.
Το Διδασκαλείο είναι ένας σημαντικός θεσμός, με ιστορία πλέον του μισού αιώνα, για τη διδασκαλία της Νέας Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. Αποτελεί δε σήμερα το μεγαλύτερο κέντρο διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας στον κόσμο. Πολλοί από τους αποφοίτους του Διδασκαλείου είναι σήμερα καθηγητές Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Φιλολογίας πανεπιστημίων σε όλο τον κόσμο, μέλη του διπλωματικού σώματος της χώρας τους, μέλη της εκκλησιαστικής ιεραρχίας, διαπρεπείς επιστήμονες, διευθυντικά στελέχη, διακεκριμένοι καλλιτέχνες και επιχειρηματίες.
Οπως λένε οι εκπρόσωποι της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών, κάθε χρόνο αποφοιτούν περίπου 500 άτομα από τα προγράμματά του, ενώ στο Διδασκαλείο λειτουργεί και μεταπτυχιακό πρόγραμμα. Το έργο ξεκίνησε το 2004 και ως σήμερα έχει στοιχίσει 6 εκατ. ευρώ (με χρηματοδότηση από κοινοτικά κονδύλια).
Από τη δεκαετία του 1950


Η διδασκαλία της Νέας Ελληνικής άρχισε τη δεκαετία του 1950, παράλληλα με τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών στο πλαίσιο των μαθημάτων και των εκδηλώσεων που πρόσφερε στους φοιτητές το Διδασκαλείο Ξένων Γλωσσών του Πανεπιστημίου Αθηνών και συνεχίζεται χωρίς διακοπή ως σήμερα.
Στη συνεδρίαση της Συγκλήτου της 4ης Ιουλίου 1991 ιδρύεται και λειτουργεί έκτοτε το Διατμηματικό Πρόγραμμα για τη διδασκαλία της Νέας Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας με την επιστημονική ευθύνη του Τομέα Γλωσσολογίας. Το 1994 αρχίζει να λειτουργεί Μεταπτυχιακό Διατμηματικό Πρόγραμμα των τμημάτων Φιλολογίας και Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση για την εκμάθηση της Νέας Ελληνικής –οι λίγες αρχικά εκατοντάδες σπουδαστές ξεπερνούν τους 1.000 στη δεκαετία του 1990 –οδήγησε στην ίδρυση ανεξάρτητου Διδασκαλείου της Νέας Ελληνικής και την υπαγωγή του στο Διατμηματικό Πρόγραμμα το 1994. Στους σκοπούς του Διδασκαλείου είναι η πιστοποίηση του επιπέδου γνώσης της Νέας Ελληνικής για τους υποψήφιους φοιτητές των ελληνικών ΑΕΙ.
Και ξένες γλώσσες


Και στο Διδασκαλείο Ξένων Γλωσσών του Πανεπιστημίου Αθηνών όμως προσφέρονται δεκάδες ξένες γλώσσες, σε ευέλικτα ωράρια, τα οποία μπορούν να παρακολουθήσουν φοιτητές και επαγγελματίες. Ως σήμερα πρώτες στις προτιμήσεις των φοιτητών είναι η ισπανική, η αγγλική, η γερμανική, η ιταλική και η γαλλική γλώσσα.
Στο Διδασκαλείο πάντως διδάσκονται 27 συνολικά ξένες γλώσσες, μεταξύ αυτών: αγγλική, αλβανική, αραβική, αρμενική, βουλγαρική, γαλλική, γερμανική, δανική, εβραϊκή, ιαπωνική, ισπανική, ιταλική, κινεζική, κοπτική, κορεατική, νορβηγική, ολλανδική, περσική, πορτογαλική, ρωσική, σερβική, σλοβακική, σουηδική, τουρκική, τσεχική, φινλανδική και οι ινδικές χίντι και σανσκριτικά.
Λειτουργούν επίσης: Εργαστήριο Γραπτού, Προφορικού Λόγου στην αγγλική επιπέδου Γ1, Ιατρική Ορολογία στην αγγλική όσο και στη γαλλική (για φοιτητές ιατρικών σχολών), Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας επιπέδων Β2-Γ1 στην αγγλική, στη γαλλική και στην ιταλική, Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας στην ισπανική επιπέδου Β2, Νομική Ορολογία στη γαλλική και στη γερμανική, Μετάφραση στην αγγλική, Θεσμοί, Ορολογία και Μετάφραση εγγράφων της Ευρωπαϊκής Ενωσης στη γαλλική.
Στο πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνεται εκμάθηση συγγραφής επιστημονικών δοκιμίων σε διαδοχικά στάδια, οργάνωση και συνοχή του κειμένου, διεξαγωγή έρευνας με στόχο την εξεύρεση και σε άλλες διαδικασίες που απαιτούνται.

Δημοσιεύτηκε στο Helios Plus στις 20 Φεβρουαρίου 2014

HeliosPlus