Παράθυρο για παρερμηνείες, ακόμη κι αν δεν θεωρηθεί «φωτογραφική διάταξη»,περί διευκόλυνσης αποσπάσεων σε πολιτικά γραφεία βουλευτών ακριτικών περιοχών αφήνει διάταξη που προωθείται σχετικά με αποσπάσεις ή μεταθέσεις σε παραμεθόρια ή προβληματική περιοχή. Πρόκειται για το άρθρο 35 που περιλαμβάνεται στο υπό δημόσια διαβούλευση σχέδιο νόμου του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης «Διοικητικές απλουστεύσεις – Καταργήσεις, Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και Υπηρεσιών του Δημόσιου Τομέα».
Νομικοί εκτιμούν ότι πρόκειται, αν μη τι άλλο, για «πονηρή» διάταξη, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί από υπαλλήλους που διορίζονται, μετατάσσονται ή μεταφέρονται σε παραμεθόριες περιοχές και αναζητούν τρόπο να φύγουν από εκεί ή να «ροκανίσουν» τη δέσμευση για δεκαετή παραμονή. Αποκτούν ένα ατού όσοι παίρνουν απόσπαση σε γραφεία βουλευτών στις χαρακτηρισμένες ως παραμεθόριες ή προβληματικές περιοχές (ακόμη και στα πολιτικά τους γραφεία στην Αθήνα, μια και δεν υπάρχει έλεγχος έτσι κι αλλιώς στο ωράριοή στον τόπο που παρέχουν οι συνεργάτες βουλευτών τις υπηρεσίες τους). Ο χρόνος απόσπασης στα βουλευτικά γραφεία προσμετράται πλέον για να συμπληρώσουν δέκα χρόνια υποχρεωτικής παραμονής στις ακριτικές περιοχές προκειμένου στη συνέχεια να μετατεθούν κάπου αλλού. Και όχι μόνο. Σε μια πιο… ακραία ερμηνεία μπορεί ακόμη και να διεκδικηθεί μετάθεση πριν από την παρέλευση της 10ετίας για τους αποσπασμένους.
«Θολή» ρύθμιση


Τι έχει συμβεί; Με το άρθρο 35 παραμένει ο γενικός κανόνας της υποχρεωτικής δεκαετούς παραμονής υπαλλήλων που διορίζονται ή μετατάσσονται σε παραμεθόριες περιοχές. Ομως μια εξαίρεση προκαλεί προβληματισμό. Αφορά την περίπτωση απόσπασης «σε γραφείο βουλευτή στην ίδια παραμεθόριο ή προβληματική περιοχή». Μια διάσταση είναι ότι, σύμφωνα με εκτιμήσεις νομικών κύκλων, η διατύπωση αφήνει ανοιχτή την ερμηνεία η απόσπαση να αφορά γραφείο βουλευτή ο οποίος εκλέγεται εκεί και όχι στο γραφείο του το οποίο βρίσκεται σε παραμεθόρια περιοχή.
Ετσι θα μπορούσε υπάλληλος που έχει τοποθετηθείσε υπηρεσία παραμεθόριας περιοχής να ασκεί με απόσπαση καθήκοντα σε γραφεία βουλευτών εκ των περιοχών αυτών ακόμη και στην Αθήνα. Και ούτως ή άλλως, θα τρέχει ο χρόνος της δεκαετίας που ορίζει ο νόμος για να μπορέσει να ζητήσει μετάθεση σε υπηρεσία εκτός παραμεθόριας περιοχής. Βεβαίως, άλλη εκδοχή λέει ότι η κυβέρνηση λύνει με αυτόν τον τρόπο το πρόβλημα με τη στελέχωση βουλευτικών γραφείων της παραμεθορίου.
Πάντως, στελέχη του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης επιμένουν ότι η διατύπωση είναι σαφής και αφορά τα γραφεία βουλευτών τα οποία βρίσκονται στην παραμεθόριο. Μάλιστα, σημειώνουν ότι ο χρόνος θα προσμετράται για τη δεκαετία, αλλά ο νόμος, όπως σημειώνουν, δεν έχει αναδρομική ισχύ για όσους ενδεχομένως θέλουν να τον χρησιμοποιήσουν για τα προηγούμενα χρόνια.
Τι γίνεται με το ενδεχόμενοκάποιος που έχει τοποθετηθεί σε υπηρεσία στην παραμεθόριο να αποσπαστεί σε γραφείο βουλευτών των περιοχών αυτών και να ζητήσει, μεσούσης της απόσπασης, μετάθεση στην Αθήνα, θεωρώντας ότι με το άρθρο 35 γίνεται παράκαμψη της δέσμευσης για δεκαετή υποχρεωτική παραμονή στην παραμεθόριο; Σύμφωνα με το ηγετικό επιτελείο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης αποτελεί… επιστημονική φαντασία ή αφορά πλήρη άγνοια της ελληνικής γλώσσας. Η διάταξη στο σχέδιο νόμου είναι σαφής: παραμένει η δεκαετής υποχρεωτική παραμονή στην παραμεθόριο.
Για όσους έχουν… άκρες


Πάντως, δεν θα πέσει κανείς από τα σύννεφα ακούγοντας ότι η επιλογή κάλυψης θέσης στην παραμεθόριο αποτελεί διέξοδο για την είσοδο στο Δημόσιο αλλά με«παράθυρο» διαφυγής για όσους έχουν… άκρες. Παράλληλα, ακόμη και κατά την επιλογή προσωπικού που τίθεται σε διαθεσιμότητα δεν λείπουν εκείνοι που αναζητούν πιο ασφαλείς περιοχές όπου υπάρχει ζήτηση προσωπικού, έχοντας παράλληλα κάποιοι βρει τρόπο «επανόδου» στη… μεγαλούπολη διά της εξασφαλίσεως μιας θέσης σε γραφεία βουλευτών.


Αρις Καζάκος
«Ρωγμή στο σύστημα πρόσληψης»

Ο καθηγητής Εργατικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του ΑΠΘ κ. Αρις Καζάκος μιλώντας στο «Βήμα» είπε:
«Η προτεινόμενη με το άρθρο 35 ρύθμιση ανοίγει μια ρωγμή στο σύστημα πρόσληψης με μοριοδότηση σε παραμεθόριες ή προβληματικές περιοχές με υποχρέωση του υπαλλήλου για παραμονή του για μία τουλάχιστον δεκαετία και με τελικό σκοπό την ενίσχυση των περιοχών αυτών. Με το άρθρο 35 εισάγεται εξαίρεση στην υποχρέωση παραμονής στην υπηρεσία τοποθέτησής τους. Ο υπάλληλος μπορεί να αποσπαστεί ή να μετατεθεί «σε άλλη υπηρεσία της ίδιας παραμεθορίου ή προβληματικής περιοχής» ή να αποσπαστεί «στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης με διάθεση σε γραφείο βουλευτή στην ίδια παραμεθόριο ή προβληματική περιοχή». Η εξαίρεση έχει οσμή πελατειακή – ρουσφετολογική. Μια μεθόδευση που θα μπορούσε να ακολουθηθεί για την καταστρατήγηση της υποχρέωσης παραμονής θα ήταν: απόσπαση σε γραφείο βουλευτή «στην ίδια παραμεθόριο ή προβληματική περιοχή» και στη συνέχεια παροχή υπηρεσιών με αποστολή ή αποστολές «εκτός έδρας» ή με οποιαδήποτε άλλη μορφή στην αθηναϊκή, π.χ., εγκατάσταση του βουλευτή, χωρίς μεταβολή της έδρας απασχόλησης. Μια άδολη ρύθμιση θα έπρεπε να περιέχει και την ασφαλιστική δικλίδα, ότι η παροχή υπηρεσιών θα γίνεται «σε άλλη υπηρεσία της ίδιας παραμεθορίου ή προβληματικής περιοχής ή σε γραφείο βουλευτή στην ίδια παραμεθόριο ή προβληματική περιοχή συνεχώς. Δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση η απομάκρυνση του υπαλλήλου, προσωρινή ή οριστική, με οποιαδήποτε μορφή κατά τη διάρκεια της δεκαετίας από την παραμεθόριο ή προβληματική περιοχή της αρχικής του τοποθέτησης»».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ