Μελετητικά ανώριμη είναι, σύμφωνα με στελέχη της ΣΤΑΣΥ, η επέκταση του μετρό προς τη Γλυφάδα, προϋπολογισμού 200-250 εκατ. ευρώ. Αντίθετα, όπως λένε, υπάρχει προχωρημένη ωριμότητα στα έργα του τραμ, όπου με τα ίδια χρήματα θα μπορούσε να λειτουργήσει πλήρες δίκτυο στην Αθήνα. Οπως αναφέρουν, η δημιουργία τραμ είναι πιο οικονομική, καθώς η κατασκευή υποδομής κοστίζει μόλις το 10% από ό,τι τα έργα του μετρό και η προμήθεια τροχαίου υλικού το ένα τρίτο της αξίας των βαρέων συρμών.
Σήμερα είναι σε εξέλιξη η εργολαβία για την επέκταση του τραμ από το Φάληρο στον Πειραιά, όπου υπήρξαν περιπέτειες λόγω λαθών στις μελέτες εφαρμογής, τα οποία όμως αντιμετωπίζονται. Το μεγάλο πρόβλημα ωστόσο είναι οι χρονοβόρες διαδικασίες εγκρίσεων από τις συναρμόδιες αρχές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι η περιφέρεια επί πέντε μήνες δεν δίνει άδεια στην Αττικό Μετρό για τη διάνοιξη τομών που είναι απαραίτητες για να διερευνηθεί η ύπαρξη δικτύων κοινής ωφέλειας ή αρχαιοτήτων.


Συρμοί με μπαταρίες

Οπως αναφέρουν στελέχη της Αττικό Μετρό, το σωστό είναι η επέκταση στον Πειραιά, που ολοκληρώνεται στο τέλος του 2015, να συμπέσει με τη σύνδεση του τραμ με τον σταθμό Αργυρούπολη του μετρό, για την οποία δεν έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση, κάτι που ισχύει και για τη δεύτερη φάση της επέκτασης του τραμ στον Πειραιά, προς Χατζηκυριάκειο και Φρεαττύδα.
Παράλληλα, ολοκληρώνονται οι μελέτες για τη δημοπράτηση της πεζοδρόμησης της Πανεπιστημίου, που θα συνοδευτεί από διπλή γραμμή τραμ από το Σύνταγμα ως την πλατεία Αιγύπτου, η ένταξη της οποίας δρομολογείται στο ΠΕΠ Αττικής και το ΕΠΠΕΡΑΑ. Τα τεύχη δημοπράτησης αναμένεται να ολοκληρωθούν ως τον Φεβρουάριο. Σύμφωνα με τις μελέτες, δεν θα υπάρχει εναέριο δίκτυο ηλεκτροκίνησης. Ετσι, υπάρχει όρος στην προκήρυξη της Αττικό Μετρό για την προμήθεια 25 νέων συρμών να μπορούν να αναβαθμιστούν με μπαταρίες (super conductors), οι οποίες φορτίζουν μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα από στάση σε στάση.
Αποκλειστικότητα στη νέα Πανεπιστημίου

Στο μεταξύ, στελέχη του ΟΑΣΑ σημειώνουν ότι οι υπό διαμόρφωση κυκλοφοριακές μελέτες για την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου προκαλούν προβληματισμό, καθώς τυχόν λάθη ενδέχεται να μετατρέψουν σε κόλαση την πλατεία Συντάγματος. Οπως αναφέρουν, δεδομένου ότι η Βασιλίσσης Σοφίας θα πεζοδρομηθεί, οι ροές οχημάτων από την Αμαλίας θα πρέπει είτε να στρίβουν δεξιά προς τη Βασιλίσσης Σοφίας είτε αριστερά προς τη Βασιλέως Γεωργίου, η οποία όμως δεν έχει την απαιτούμενη χωρητικότητα, ενώ και η Ακαδημίας είναι μικρότερη από την Πανεπιστημίου. Επίσης, όπως μεταδίδουν, καθώς προβλέπεται και η πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Ολγας, το σωστό είναι να περνά το τραμ, να έχει αποκλειστική χρήση και να φύγουν τα τρόλεϊ.
Πάντως, σύμφωνα με στελέχη της ΣΤΑΣΥ, η χάραξη του τραμ ως την πλατεία Αιγύπτου δεν αρκεί, καθώς θα πρέπει να συνεχιστεί σε όλον τον άξονα της Πατησίων για να φτάσει στον σταθμό Ανω Πατήσια προκειμένου να εξυπηρετήσει και να αναβαθμίσει την περιοχή.


Πλήρες δίκτυο

Το επόμενο βήμα θα πρέπει να είναι, όπως παρατηρούν, η δημιουργία ενός πλήρους δικτύου τραμ στην Αθήνα. Ετσι, προτείνουν τη χάραξη από την πλατεία Αιγύπτου προς τη λεωφόρο Αλεξάνδρας με κατεύθυνση προς Αμπελόκηπους και Γουδή, αλλά και τη διερεύνηση τυχόν επέκτασης προς τον Σταθμό Λαρίσης.
Ακόμη, υπογραμμίζουν ότι είναι ευκαιρία για επικαιροποίηση παλαιότερης μελέτης της Τραμ ΑΕ, που προβλέπει νέα γραμμή, μήκους περίπου 5 χλμ., η οποία θα συνδέει το παραλιακό μέτωπο με το Φιξ μέσω της Καλλιθέας. Η γραμμή θα εισέρχεται από την Καλλιρρόης στην Καλλιθέα μέσω της Λαγουμιτζή και θα κατεβαίνει τη λεωφόρο Ελευθερίου Βενιζέλου, θα φτάνει στο παραλιακό μέτωπο και θα ενώνεται με την υφιστάμενη γραμμή.
Παράλληλα, προτείνουν αντί επέκτασης του μετρό προς τη Γλυφάδα τη δημιουργία ενωτικής γραμμής του τραμ που θα ξεκινά από την υφιστάμενη παραλιακή χάραξη, θα διασχίζει με μέτωπο προς Βορρά τις γειτονιές της Γλυφάδας και θα στρίβει αριστερά στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, συνεχίζοντας ως τον σταθμό Ελληνικό του μετρό, όπου θα «κουμπώνει» με το υπόλοιπο δίκτυο.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με στελέχη της Αττικό Μετρό, εκκρεμεί το έργο της υπογειοποίησης της γραμμής των ΗΣΑΠ μεταξύ Φαλήρου και Πειραιά, που θα οδηγήσει σε αποδέσμευση του υφιστάμενου χώρου της γραμμής και την παράδοσή του στους πολίτες, στο πλαίσιο της οποίας προβλέπεται και η δημιουργία ενός σταθμού στο ύψος του «Κεράνη». Οι οριστικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί, το έργο είναι έτοιμο προς δημοπράτηση και το μόνο που απομένει είναι η απόφαση του υπουργείου Υποδομών.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 6 Δεκεμβρίου 2013

HeliosPlus