Συναρπαστικός κόσμος της εικόνας θεωρείται σχεδόν από όλους ο κόσμος των βιντεοπαιχνιδιών. Τα περισσότερα βέβαια δεν είναι σχεδιασμένα για άτομα με ειδικές ανάγκες. Αν και οι παίκτες με αναπηρία συνεχίζουν να είναι αποκομμένοι σε κάποιον βαθμό από τα παραδοσιακά συστήματα παιχνιδιών, ολοένα αυξάνονται οι κατασκευαστές που χρησιμοποιούν τα ενσωματωμένα χαρακτηριστικά προσβασιμότητας συσκευών όπως το iPhone και το iPad –αφήγηση, σύστημα αφής και καθοδήγηση για την πρόσβαση –δημιουργώντας παιχνίδια για άτομα με αναπηρία και με προβλήματα όρασης χωρίς τις απαιτήσεις που έχουν οι συνηθισμένες κονσόλες παιχνιδιών.
Το «BlindSide» είναι ένα από αυτά τα παιχνίδια το οποίο στην πραγματικότητα δεν περιέχει κανένα βίντεο. Πρόκειται για ένα προσεκτικά σχεδιασμένο ηχητικά καθοδηγούμενο θρίλερ το οποίο δημιουργήθηκε για να διασκεδάσει τυφλούς παίκτες και όχι μόνο. Το σενάριο αφορά έναν επίκουρο καθηγητή ονόματι Case ο οποίος ξυπνά δίπλα στη φίλη του Dawn μέσα στο διαμέρισμά τους έπειτα από μια ξαφνική διακοπή ρεύματος. Τόσο ο καθηγητής όσο και η φίλη του και όλοι οι υπόλοιποι όμως ανεξήγητα έχουν γίνει τυφλοί, την ίδια στιγμή που τρομακτικά τέρατα περιφέρονται στην πόλη.
Επειδή ο Case αντιμετωπίζει μια νέα πραγματικότητα στην οποία δεν είναι εξοικειωμένος, στόχος του παιχνιδιού είναι να διδάξει τους παίκτες να περιηγηθούν στο περιβάλλον χρησιμοποιώντας μόνο ηχητικά σήματα. Ετσι κατευθύνουν τον Case ο οποίος φωνάζει συνεχώς όταν σκοντάφτει πάνω σε πράγματα δίνοντας λεπτομερείς οδηγίες.
Το ατύχημα έγινε έμπνευση


Πίσω από το παιχνίδι κρύβεται ένα ατύχημα στο μάθημα χημείας στο λύκειο. Ο Ααρον Ράσμουσεν, ένας εκ των δύο δημιουργών του «BlindSide», τυφλώθηκε από έκρηξη που περιείχε κόκκινο φώσφορο και χλωρικό κάλιο. «Ξύπνησα στα Επείγοντα και όλα γύρω μου ήταν μαύρα» δήλωσε στο αμερικανικό περιοδικό «New Yorker». Αργότερα βέβαια αποκαταστάθηκε η όρασή του. Ο ίδιος αναφέρει για το πόσο τον σημάδεψαν όσα έζησε τότε: «Η όλη εμπειρία με έκανε να εκτιμήσω την όρασή μου περισσότερο, με έναν τρόπο που με κάνει να την αντιμετωπίσω με περισσότερη φροντίδα».
Τον Μάιο του 2011 ο Ράσμουσεν συνάντησε τον Μάικλ Τ. Αστόλφι, έναν πρώην συνάδελφό του στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης, ο οποίος ολοκλήρωνε το μεταπτυχιακό του στον σχεδιασμό και στην ψυχολογία των βιντεοπαιχνιδιών στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης (NYU). Ο Ράσμουσεν είπε στον Αστόλφι ότι είχε δουλέψει πάνω σε ένα σενάριο για ένα βιντεοπαιχνίδι βασισμένο στην εμπειρία τού να είσαι τυφλός. Αργότερα, τη νύχτα, ο Αστόλφι κατάλαβε ότι το σενάριο του Ράσμουνσεν θα μπορούσε να γίνει ένα ηχητικό παιχνίδι με την αίσθηση του φυσικού χώρου. «Ενα εικοσιτετράωρο αργότερα έστειλα στον Ααρον το πρωτότυπο σενάριο του «BlindSide»» είπε στον «New Yorker» ο Αστόλφι.
Αρχικά σχεδίασαν πραγματικές τρισδιάστατες τοποθεσίες, στη συνέχεια πρόσθεσαν τους ήχους που θα μπορούσε κανείς να ακούσει σε κάθε περιβάλλον –υπάρχουν πάνω από χίλια ηχητικά εφέ στο «BlindSide». «Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν στον καθορισμό του αποτελέσματος του ήχου από τον λόγο αυθεντικότητας προς τη δυνατότητα αναπαραγωγής» εξήγησε ο Αστόλφι. «Υπάρχει ένα τεράστιο ποσό της οξύνοιας στον ήχο, ειδικά στη διαφορά μεταξύ μιας πηγής ήχου που παίζει πίσω σας και μιας μπροστά σας. Βρήκαμε ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δεν παρατηρούν τη διαφορά στα στερεοφωνικά ακουστικά όταν η απόδοση είναι ρεαλιστική, οπότε έπρεπε να υπερβάλουμε στην επίδραση που έχει στο κεφάλι η υψηλή συχνότητα του ήχου πίσω μας έτσι ώστε να είναι πιο χρήσιμο για τον παίκτη».
Το παιχνίδι είναι συμβατό σε υπολογιστές με λειτουργικά iOS και Windows χρησιμοποιώντας τα βελάκια κατεύθυνσης στο πληκτρολόγιο, σε iPhone και iPad στα οποία χρησιμοποιείται ο αισθητήρας κίνησης της συσκευής για να παρακολουθεί προς ποια κατεύθυνση κοιτάζει ο χρήστης στον πραγματικό χώρο ώστε να το προσαρμόσει στο παιχνίδι. Μέσω iPhone είναι πιο εύκολη η σχεδίαση του νοητού χάρτη στο παιχνίδι.
Και με βραβείο καινοτομίας


Από την εμφάνισή του το περασμένο έτος έχουν κατεβάσει το «BlindSide» χιλιάδες φορές στους υπολογιστές, τόσο σε Mac όσο και σε PC. Τον Ιούνιο μάλιστα κέρδισε το βραβείο καινοτομίας στο Change Festival, το οποίο αναγνωρίζει τα ανθρωπιστικά και εκπαιδευτικά παιχνίδια με κοινωνικό αντίκτυπο. Το ζευγάρι συγκέντρωσε πάνω από 14.000 δολάρια μέσω του δικτύου Kickstarter τον Δεκέμβριο του 2011 για την κατασκευή του παιχνιδιού μέσα σε διάστημα 12 μηνών.
Ο Ράσμουσεν, ο οποίος έχει ασχοληθεί με τα πάντα σε σχέση με το λογισμικό, ήθελε το παιχνίδι να μοιάζει σαν μια πρόχειρη προσομοίωση του να είσαι τυφλός διασκεδάζοντας μέσα από ένα συναρπαστικό παιχνίδι τρόμου. Γι’ αυτό και ένα μεγάλο μέρος της επιτυχίας του «BlindSide» φαίνεται να συνδέεται με το γεγονός ότι δεν αισθάνεσαι σαν ένα παιχνίδι που έχει σχεδιαστεί για τους παίκτες με αναπηρίες· είναι ένα παιχνίδι χωρίς οπτικό ερέθισμα που μπορεί να είναι εξίσου συναρπαστικό για τους παίκτες που μπορούν να δουν.
Αν και δεν υπάρχουν σχέδια για τη συνέχεια του «BlindSide», οι Αστόλφι και Ράσμουσεν είναι αισιόδοξοι ότι θα εμπνεύσουν και άλλους προγραμματιστές να δημιουργήσουν εξίσου προσιτά παιχνίδια.

«Τα άτομα με αναπηρία είναι μια ομάδα που δεν έχει σε γενικές γραμμές πρόσβαση σε σημαντική μερίδα από όσα βιντεοπαιχνίδια κυκλοφορούν. Αλλά καθώς το κίνημα ανεξάρτητων παιχνιδιών συνεχίζει να μεγαλώνει, νομίζω ότι θα δούμε περισσότερα βιντεοπαιχνίδια που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για αυτό το κοινό»
καταλήγει ο Αστόλφι.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 5 Δεκεμβρίου 2013

HeliosPlus