Πολλές φορές δάσκαλοι και καθηγητές αναφέρουν στους γονείς ότι τα παιδιά τους είναι απρόσεκτα κατά τη διάρκεια του μαθήματος, βαριούνται πολύ εύκολα τη ρουτίνα της τάξης, επικεντρώνουν την προσοχή τους σε ένα συγκεκριμένο μάθημα που τραβά το ενδιαφέρον τους και παραμελούν τα υπόλοιπα. Ακόμη ότι αρνούνται ή δυσανασχετούν να συνεργαστούν με συμμαθητές τους που δεν έχουν τόσο ανεπτυγμένες ικανότητες, διορθώνουν ενηλίκους θεωρώντας ότι τους δίνουν ημιτελείς πληροφορίες, ενώ χρησιμοποιούν ανεπτυγμένο για την ηλικία τους λεξιλόγιο.
Οι περισσότεροι γονείς θεωρούν ότι αυτή η συμπεριφορά σημαίνει πως τα παιδιά δεν ενδιαφέρονται για το σχολείο, ενώ στην πραγματικότητα μπορεί απλώς να επιδεικνύουν εκείνα τα χαρακτηριστικά που τα κατατάσσουν στην ομάδα των χαρισματικών παιδιών.
«Δημιουργικότητα, κριτική ικανότητα, υψηλές επιδόσεις, υπερηψηλή ευφυΐα και ίσως ηγετικές ικανότητες είναι τα στοιχεία εκείνα που χαρακτηρίζουν τα χαρισματικά παιδιά» δηλώνει στο «Βήμα» ο αντιπρόεδρος της ελληνικής MENSA κ. Αλέξανδρος Παπανδρέου. «Υπάρχουν αρκετά στοιχεία που συνιστούν ένα χαρισματικό παιδί και υπάρχουν και συγκεκριμένες ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν για να καταφέρει να ανθήσει».
Βέβαια η ελληνική κοινωνία δεν δείχνει μεγάλη ευαισθησία απέναντι στα παιδιά αυτά και στο ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα δεν έχουν προβλεφθεί κάποιες διδακτικές προσεγγίσεις για τους μαθητές εκείνους που έχουν ήδη κατανοήσει τη διδακτική ύλη με αποτέλεσμα να βαριούνται κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας.
Οπως αναφέρει ο κ. Παπανδρέου, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να τους δώσουν υλικό το οποίο θα αναπτύσσει το εύρος, το βάθος και την αντιληπτική ικανότητα των παιδιών.
Ανάλογη θα πρέπει να είναι και η στάση των οικογενειών. «Οι γονείς θα πρέπει να τους μιλάνε αρκετά, να επιχειρηματολογούν όταν τους ζητάνε να κάνουν κάτι, να τα βάζουν να μάθουν διάφορα πράγματα μέσα από δραστηριότητες (αθλήματα, μουσική, ξένες γλώσσες, μικροσκόπια, τηλεσκόπια, σκάκι, πετρώματα κτλ.) χωρίς να κάνουν προσωπικές προβολές επάνω τους» σχολιάζει ο κ. Παπανδρέου. «Επίσης πρέπει να μη φοβούνται να παραδεχθούν ότι ενδεχομένως να μην ξέρουν κάτι και πρέπει να στρέφουν το παιδί στο να ψάξει μόνο του την απάντηση» συμπληρώνει.
«Τα δεκάδες τηλεφωνήματα που λαμβάνουμε από γονείς για υποστήριξη καταδεικνύουν την ανάγκη που έχει αυτή η κοινωνική ομάδα να βρει μια διέξοδο από το άκαμπτο και μονοδιάστατο εκπαιδευτικό σύστημα που δεν καλύπτει τις ανάγκες των παιδιών τους» λέει ο κ. Παπανδρέου.
Η στάση της κοινωνίας


«Η κοινωνία θα πρέπει να σταματήσει να αγνοεί και να φοβάται τα χαρισματικά παιδιά. Επειδή έχουν αυξημένες ικανότητες, δεν σημαίνει πως βιώνουν διαφορετικά τον καταναγκασμό του εκπαιδευτικού συστήματος από τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Το μονοδιάστατο σύστημα που έχουμε δεν χωράει καμία από τις δύο αυτές κοινωνικές ομάδες» δηλώνει ο κ. Παπανδρέου.
Η ελληνική κοινωνία θεωρείται μια κλειστή κοινωνία, η οποία δεν δίνει ευκαιρίες στα πνευματικά ανεπτυγμένα παιδιά, όπως αναφέρει ο αντιπρόεδρος της ελληνικής MENSA. «Φοβόμαστε να χαρακτηρίσουμε τα χαρισματικά παιδιά χαρισματικά για να μη βάλουμε ταμπέλες και γιατί το θεωρούμε ελιτίστικο, αλλά δεν μας ενοχλεί αν κατηγοριοποιούμε τους μαθητές με βάση τις επιδόσεις τους σε διαγωνίσματα παπαγαλίας» σημειώνει ο κ. Παπανδρέου.
Και μπορεί να θεωρούμε ότι τα χαρισματικά παιδιά βρίσκονται μόνο στο εξωτερικό, όμως τα στοιχεία της ελληνικής MENSA δείχνουν ότι και στην Ελλάδα υπάρχουν χαρισματικές προσωπικότητες. «Ασφαλώς και υπάρχουν χαρισματικά παιδιά και έχω την τύχη να γνωρίζω αρκετά από αυτά. Καθημερινά ακούμε ιστορίες παιδιών που εκπλήσσουν με τα επιτεύγματά τους. Φανταστείτε ότι στα master classes πέρυσι, όπου συμμετείχαν παιδιά Δημοτικού, μάθαμε για τη δημιουργία του Σύμπαντος (Big Bang), τους νόμους του Νεύτωνα, τη θεωρία της σχετικότητας, την αβιωτική γέννεση και την εξελικτική θεωρία του Δαρβίνου ανάμεσα σε άλλα» λέει ο κ. Παπανδρέου, συμπληρώνοντας πως «εφέτος θα συνεχίσουμε τα προγράμματα με θεωρία παιγνίων, αλγορίθμους και ρομποτική. Καταλαβαίνετε ότι πρόκειται για ένα μικρό Χόγκουαρτς και μόνο χαρισματικοί μαθητές θα μπορούσαν να διαχειριστούν τις έννοιες αυτές από τέτοια μικρή ηλικία».

Προγράμματα για παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς
Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά η ελληνική MENSA, ως μη κερδοσκοπικός και μη κυβερνητικός οργανισμός που προωθεί την ανθρώπινη ευφυΐα, διοργανώνει τρία προγράμματα για την υποστήριξη των χαρισματικών παιδιών τα οποία απευθύνονται τόσο στα παιδιά όσο και σε γονείς και εκπαιδευτικούς.

«Μέσω των προγραμμάτων αυτών προσφέρουμε υποστήριξη και στα τρία επίπεδα στα χαρισματικά παιδιά έτσι ώστε να μπορέσουν να αναπτύξουν πλήρως το δυναμικό τους, αλλά και να κερδίσει η κοινωνία μας αξιοποιώντας αυτό το εθνικό κεφάλαιο» αναφέρει ο κ. Παπανδρέου.

Πρόκειται για τα πρώτα προγράμματα για χαρισματικά παιδιά στην Ελλάδα και η επιτυχία τους είναι πολύ μεγαλύτερη των αρχικών προσδοκιών των υπευθύνων.

«Το πιο ενθαρρυντικό όμως είναι ότι τα παιδιά τα οποία παρακολούθησαν πέρυσι το Mensa Junior Academy καλούν καθημερινά για να μάθουν πότε θα ξεκινήσουν τα μαθήματα εφέτος. Ακόμη, τα δεκάδες τηλεφωνήματα που λαμβάνουμε από γονείς για υποστήριξη καταδεικνύουν την ανάγκη που έχει αυτή η κοινωνική ομάδα να βρει μια διέξοδο από το άκαμπτο και μονοδιάστατο εκπαιδευτικό σύστημα που δεν καλύπτει τις ανάγκες των παιδιών τους» τονίζει ο κ. Παπανδρέου.

Αναλυτικά τα τρία προγράμματα είναι τα ακόλουθα:

Α. Επιμορφωτικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς: «Τα χαρισματικά παιδιά σε μια τάξη πολλαπλών ταχυτήτων».

Β. Master classes στο πλαίσιο του Mensa Junior Academy για παιδιά Δημοτικού (8-12 ετών).

Γ. Συμβουλευτική γονέων για την υποστήριξη και τη διαπαιδαγώγηση των χαρισματικών παιδιών.

«Τα master classes υποστηρίζουν απευθείας τα παιδιά παρέχοντάς τους ένα πρόγραμμα εμπλουτισμού της ύλης. Τα παιδιά του Δημοτικού είναι όλα μαζί στο ίδιο τμήμα ανεξαρτήτως ηλικίας και κατά τη διάρκεια των μαθημάτων χωρίζονται σε ανομοιογενείς ομάδες για την ανάγκη διαφορετικών εργασιών. Το δεύτερο πρόγραμμα στοχεύει στους εκπαιδευτικούς, πρόκειται δηλαδή για επιμορφωτικά σεμινάρια, στα οποία οι εκπαιδευτικοί θα κληθούν να διαχειριστούν τάξεις πολλαπλών ταχυτήτων όπως αυτές στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Τους καταρτίζουμε σε διδακτικές τεχνικές με τις οποίες μπορούν επιτύχουν ανάπτυξη του δυναμικού όλων των παιδιών. Τέλος, το τρίτο πρόγραμμα είναι υποστήριξη στους γονείς των παιδιών μέσω κύκλων συμβουλευτικής, έτσι ώστε να μπορέσουν να καταλάβουν καλύτερα τα παιδιά τους, τον τρόπο σκέψης τους και τις ανάγκες τους και να τα στηρίξουν για να ανοίξουν τα φτερά τους» αναφέρει ο κ. Παπανδρέου.

Οι δηλώσεις συμμετοχής για τα προγράμματα αυτά λήγουν στις 20 Δεκεμβρίου. Τα προγράμματα ξεκινούν τον Ιανουάριο και θα διαρκέσουν ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε τηλεφωνικά με το 6937 021 363 και ηλεκτρονικά στο e-mail gifted@mensa.org.gr.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 4 Δεκεμβρίου 2013

HeliosPlus