Ρότα προς Λαύριο σκέφτεται να χαράξει η ναυτιλιακή εταιρεία Core Marine Ltd, διαχειρίστρια εταιρεία των κρουαζιεροπλοίων του ομίλου Louis, προκειμένου να το μετατρέψει σε home porting για τα πλοία της που πραγματοποιούν ταξίδια προς τα ελληνικά νησιά και την Τουρκία.
Στο πλαίσιο αυτό εκπρόσωποι της εταιρείας έχουν επαφές με τον Οργανισμό Λιμένος Λαυρίου προκειμένου να συζητήσουν θέματα σχετικά ακόμα και με τη εκτέλεση έργων στο λιμάνι για να μπορούν να φιλοξενήσουν τουλάχιστον δύο μεγάλα πλοία. Μάλιστα την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου στελέχη της Core Marine έχουν προγραμματίσει για το όλο θέμα συνάντηση με τον πρόεδρο του Οργανισμού Λιμένα Λαυρίου κ. Αριστείδη Βίτσιο.
Τα προβλήματα του Πειραιά
Παράγοντες της κρουαζιέρας σημείωναν ότι το λιμάνι του Πειραιά δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες που έχουν διαμορφωθεί αναφέροντας χαρακτηριστικά πως τα πούλμαν που μεταφέρουν τουρίστες «εγκλωβίζονται» στους δρόμους του λιμανιού μέχρι να φτάσουν προς το Πασαλιμάνι και από εκεί προς το Φάληρο με τελική κατεύθυνση το κέντρο της Αθήνας. Κάτι που έχουν επισημάνει και εκπρόσωποι ξένων εταιρειών κρουαζιέρας που τα πλοία τους φτάνουν στο λιμάνι του Πειραιά για λίγες ώρες.
Όπως ισχυρίζονται, καθημερινά έχουν «απαγορευτικό» τα κρουαζιερόπλοια από το λιμεναρχείο από τις 05.00 ως τις 09.00 καθώς τις ώρες εκείνες δίνεται προτεραιότητα στα πλοία της ακτοπλοΐας. Το αποτέλεσμα, όπως λένε, είναι τις νυχτερινές ώρες τα κρουαζιερόπλοια που ταξιδεύουν να επιταχύνουν προκειμένου ως τις 05.00 να έχουν μπει στο λιμάνι και άρα να καταναλώνονται περισσότερα καύσιμα. Σημειώνεται ότι στον Πειραιά προτεραιότητα έχουν και τα πλοία που μεταφέρουν κοντέινερ με προορισμό τις προβλήτες των εγκαταστάσεων της Cosco.
Σημείωναν επιπλέον ότι θα δημιουργηθούν νέα προβλήματα με την επέκταση του νότιου τμήματος του λιμανιού που βρίσκεται δίπλα στην είσοδο καθώς μπορεί να εξασφαλίσει κάποιες θέσεις ελλιμενισμού, ωστόσο σε περίπτωση άφιξης μεγάλου κρουαζιερόπλοιου για να μανουβράρει και να δέσει στην προβλήτα θα χρειαστεί αρκετή ώρα με αποτέλεσμα να μην μπορεί να φύγει ή να αφιχθεί κάποιο άλλο πλοίο.
O γενικός διευθυντής του ΟΛΠ κ. Σταύρος Χατζάκος σχολιάζοντας τις αναφορές στελεχών της Core Marine τόνισε ότι το λιμάνι του Πειραιά αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να συγκριθεί με το λιμάνι του Λαυρίου καθώς οι εγκαταστάσεις του ΟΛΠ είναι από τις μεγαλύτερες που υπάρχουν στη Μεσόγειο. Ανέφερε επίσης ότι τη δεδομένη στιγμή υπάρχει η δυνατότητα να πλευρίσουν ταυτόχρονα σε θέσεις εννέα με έντεκα κρουαζιερόπλοια και ότι μικρό πρόβλημα παρουσιάζεται σε κάποιες ημέρες αιχμής που δεν είναι πάνω από πέντε. Πρόσθεσε ακόμη ότι με την επέκταση του νότιου τμήματος του λιμένα θα δημιουργηθούν άλλες δύο θέσεις κρουαζιεροπλοίων νέας γενιάς.
Η προοπτική για το Λαύριο
Ο Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου (ΟΛΛ) έχει κατασκευάσει και θέσει σε λειτουργία εδώ και καιρό, έναν υπερσύγχρονο επιβατικό σταθμό στο βόρειο τμήμα του λιμανιού.
Ο μοναδικός προβλήτας για τα κρουαζιερόπλοια που κατασκευάστηκε από τον ΟΛΛ βρίσκεται στο νότιο τμήμα της λιμενολεκάνης, ο οποίος όμως δεν κατάφερε να εξυπηρετήσει τα κρουαζιερόπλοια λόγω της διεύθυνσής του και της έκθεσής του σε ισχυρότατους πλευρικούς βόρειους ανέμους που καθιστούν πολλές φορές δύσκολο αλλά και επικίνδυνο τον απόπλου των πλοίων της κρουαζιέρας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό που προτίθεται να κάνει η Core Marine είναι εξετάσει σε συνεργασία με τον ΟΛΛ το θέμα της λειτουργίας και εκμετάλλευσης του νέου επιβατηγού σταθμού από τα κρουαζιερόπλοιά της, αλλά για να καταστεί εφικτή η χρήση του για τις κρουαζιέρες που ξεκινούν από την Ελλάδα για την Κωνσταντινούπολη και τα νησιά του Αιγαίου θα απαιτηθούν περιορισμένες μεταβολές στο master plan και εκτέλεση κάποιων έργων στα οποία εκφράζει την επιθυμία να συμμετάσχει, προκειμένου να καταστεί δυνατός ο ελλιμενισμός των πλοίων.
Συγκεκριμένα οι προβλήτες που βρίσκονται στο βόρειο τμήμα του λιμενοβραχίονα έχουν κατασκευασθεί με κρηπιδώματα για να χρησιμοποιούνται από την ακτοπλοΐα. Με αυτό τον τρόπο όμως περιορίζεται σημαντικό το μήκος τους που είναι απαραίτητο για να δέσει ένα κρουαζιερόπλοιο. Για να καταστεί δυνατός ο ελλιμενισμός τουλάχιστον δύο μεγάλων κρουαζιεροπλοίων, απαιτείται η διαπλάτυνση του στενού τμήματος του βόρειου λιμενοβραχιόνα και ευθυγράμμισή του με τους συνεχόμενους προβλήτες με την κατάργηση των κρηπιδωμάτων ώστε να δημιουργηθεί ένας ενιαίος προβλήτας μήκους 580 περίπου μέτρων.
Επειδή η διαπλάτυνση του λιμενοβραχίονα θα μειώσει το πλάτος της εισόδου περαιτέρω απαιτείται και η εκτέλεση του τμήματος του master plan τουλάχιστον ως προς το σκέλος της μεταφοράς του κυματοθραύστη νοτιότερα.
Επίσης θα πρέπει να γίνουν ορισμένες επεμβάσεις και να εγκατασταθεί εξοπλισμός στο νέο επιβατικό σταθμό ώστε να καταστεί δυνατή η χρήση του για την κρουαζιέρα και να μπορέσει να πιστοποιηθεί σύμφωνα με τον κώδικα ασφαλείας isps. Στο κτίριο του νέου επιβατικού σταθμού στο Λαύριο στεγάζονται ήδη οι υπηρεσίες του Κεντρικού Λιμεναρχείου. Το κτίριο μπορεί να ελέγχεται εξ ολοκλήρου ηλεκτρονικά, έχει εκδοτήρια εισιτηρίων, χώρους εστίασης, κυλιόμενες σκάλες και ανελκυστήρες, ενώ έχει προβλεφθεί η εύκολη πρόσβαση των ατόμων με ειδικές ανάγκες.
Μπροστά στο νέο σταθμό επίσης έχουν κατασκευαστεί δύο ειδικές προβλήτες συστήματος ναύδετου πλοίων (finger piers) για την εξυπηρέτηση των επιβατών των επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων, δαπάνης 5.565.000 ευρώ.

Στο σημείο επίσης έχει τοποθετηθεί ηλεκτρονικό σύστημα με λέιζερ, με το οποίο θα μπορεί το λιμεναρχείο να ελέγχει ηλεκτρονικά την ακριβή ταχύτητα του πλοίου, τον κυματισμό και να δίνει οδηγίες για την ασφαλή πρόσδεσή του, στην περίπτωση που υπάρχουν ισχυροί άνεμοι.

Όπως λένε στελέχη της κρουαζιέρας το λιμάνι του Λαυρίου βρίσκεται σε κομβικό σημείο καθώς μπορεί να λειτουργήσει και ως συμπληρωματικό για τον Πειραιά με δεδομένο ότι είναι πολύ κοντά στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» ενώ όπως σημείωναν χαρακτηριστικά «πριν μπουν στο πλοίο για να φύγουν θα μπορούμε να τους πηγαίνουμε και τον αρχαιολογικό χώρο του Σουνίου».