Η κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας έχει αλλάξει την καθημερινότητα των πόλεων, όπως είναι πια εμφανές ακόμη και εν μέσω θέρους. Αυτοκίνητα κλείνουν ράμπες αναπήρων, διπλοπαρκαρίσματα σε κεντρικές οδούς και πεζοδρόμους και κατάληψη τουριστικών δρόμων από σεντόνια παράνομων μικροπωλητών που άδραξαν την ευκαιρία να ξεπουλήσουν την πραμάτεια τους. Την ανάγκη άμεσης ανάληψης δράσης από την πλευρά της Ελληνικής Αστυνομίας σε τομείς σαφούς αρμοδιότητας, όπως η τήρηση του ΚΟΚ και ο έλεγχος του παρεμπορίου, τόνισε με επιστολή του προς τον αρχηγό της ΕΛ.ΑΣ. αντιστράτηγο Νικόλαο Παπαγιαννόπουλο ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης.
Δεν είναι ανησυχητική μόνο η εικόνα των πόλεων αλλά και η «τρύπα» στα έσοδα των δήμων από τη μη βεβαίωση παραβάσεων, την οποία, όπως φαίνεται, θα κληθούν να πληρώσουν και πάλι οι δημότες. Η πρόσφατη Κοινή Υπουργική Απόφαση που εξέδωσαν ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Μιχελάκης και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας προβλέπει αύξηση των τελών του 2014 «σε περίπτωση που τα εισπραττόμενα έσοδα του 2013 εκτιμάται ότι δεν θα καλύψουν την ανταποδοτική τους δαπάνη».
Παρά τη δέσμευση σε κάθε ευκαιρία του υπουργού Εσωτερικών ότι «οι δήμοι δεν θα χάσουν τα έσοδά τους από τη Δημοτική Αστυνομία», αυτό δεν μοιάζει ρεαλιστικό τουλάχιστον για το διάστημα ως τις 23 Σεπτεμβρίου 2013 –ημερομηνία κατάργησης των θέσεων δημοτικών αστυνομικών –διότι εκείνοι μπορεί να βρίσκονται τυπικά στις θέσεις τους, οι υπηρεσίες όμως και κυρίως οι έλεγχοι δεν λειτουργούν. Η πλειονότητα των δημοτικών αστυνομικών κάνει χρήση των νόμιμων αδειών και ρεπό εξαιτίας της ανησυχίας ότι αυτά θα χαθούν στην επόμενη υπηρεσία όπου ίσως μετακινηθούν. Οσοι βρίσκονται στο πόστο τους προσπαθούν να «κλείσουν» τις υποχρεώσεις της υπηρεσίας ώστε να τις παραδώσουν ως την κατάργηση των θέσεών τους.
Την ξεκάθαρη διαφωνία του προς όσους «επιπόλαια προτείνουν να αφήσουμε την πόλη να καταρρεύσει προκειμένου να γίνουν άμεσα ορατές οι συνέπειες της κυβερνητικής επιλογής» εκφράζει στην επιστολή του ο δήμαρχος Αθηναίων, επισημαίνοντας παράλληλα ότι η ΕΛ.ΑΣ. δεν θα έπρεπε να περιμένει την έκδοση ΚΥΑ για να αναλάβει δράση προκειμένου να ενισχύσει την αστυνόμευση της πόλης καθώς έχει ήδη συναρμοδιότητα σε βασικούς τομείς. Εξάλλου από τις 23 Σεπτεμβρίου η ΕΛ.ΑΣ. θα αναλάβει τον κρίσιμο ρόλο της αποκλειστικής άσκησης του συνόλου των αρμοδιοτήτων της Δημοτικής Αστυνομίας.

«Πιστεύω ακράδαντα ότι η πόλη και οι δημότες της δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να γίνονται όμηροι της οποιασδήποτε συγκυρίας και να υποβαθμίζεται η καθημερινότητά τους»
αναφέρει ο κ. Γιώργος Καμίνης, επισημαίνοντας ότι τις τελευταίες ημέρες, εν μέσω μάλιστα της τουριστικής περιόδου, η πρωτεύουσα της χώρας παρουσιάζει εικόνα που δεν ανταποκρίνεται στους στόχους που η δημοτική αρχή έχει θέσει.

«Δεν μπορούμε να πούμε ότι είχαμε λύσει όλα τα προβλήματα, η εικόνα της πόλης όμως είχε αλλάξει αισθητά. Οι οδηγοί δεν έκλειναν τις ράμπες αναπήρων, είχε σταματήσει και το διπλοπαρκάρισμα, ενώ τα λευκά σεντόνια του παράνομου εμπορίου είχαν εκλείψει από πολλούς κεντρικούς εμπορικούς δρόμους»
λέει στο «Βήμα» ο κ. Γιώργος Παπαστέργιος, πρόεδρος του Τμήματος Αστυνόμευσης του Δήμου Θεσσαλονίκης. Για τον ίδιο η συνεχής διόγκωση του παρεμπορίου σε όλο το μήκος της παραλίας αλλά και η παύση των ελέγχων σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος αποτελούν αυτή τη στιγμή τα βασικά προβλήματα της πόλης.
Τα έσοδα που αποφέρει η Δημοτική Αστυνομία στον Δήμο Θεσσαλονίκης, όπως έχει πει ο ίδιος ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης, ανέρχονται περίπου στα 3,5 εκατ. ευρώ ετησίως. Εσοδα που αυτή τη στιγμή βρίσκονται στον αέρα. Ενδεικτικά, στη διάρκεια της περυσινής χρονιάς η Δημοτική Αστυνομία βεβαίωσε 88.562 παραβάσεις αντικοινωνικής στάθμευσης, ενώ σε σύνολο 2.500 και πλέον ελέγχων για πάταξη του παρεμπορίου έγιναν 2.652 κατασχέσεις προϊόντων. Επιπλέον έγιναν 1.892 έλεγχοι σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και διαβιβάστηκαν 660 δικογραφίες για διάφορες παραβάσεις.
Ενα μεγάλο ζήτημα από εδώ και πέρα για τους δήμους που προτίθενται να διατηρήσουν κάποιους ελεγκτικούς μηχανισμούς είναι αν οι υπάλληλοι που θα επιφορτιστούν τις αρμοδιότητες θα έχουν την ιδιότητα του ανακριτικού υπαλλήλου όπως ως σήμερα. «Αν, για παράδειγμα, φτιάξουμε «δημοτικούς τροχονόμους», αυτοί θα μπορούν να βεβαιώσουν πρόστιμα ή θα προσφεύγουν οι παραβάτες στη Δικαιοσύνη και τα πρόστιμά τους θα σβήνονται γιατί ο υπάλληλος δεν έχει εκ του νόμου το δικαίωμα αυτό;» αναρωτιέται.
Χωρίς έλεγχο
Στον αέρα τα έργα

Τη δύσκολη καθημερινότητα που βιώνει καθημερινά ο πολίτης του Αμαρουσίου περιγράφει στο «Βήμα» ο δήμαρχος κ. Γιώργος Πατούλης. Η δημοτική αρχή καθιέρωσε το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης τον περασμένο Μάιο. Σήμερα «η στάθμευση και η κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης, που αποτελεί την καρδιά της εμπορικής αγοράς, γίνεται ουσιαστικά χωρίς κανόνες και έλεγχο» αναφέρει, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην απώλεια εσόδων από το σύνολο των αρμοδιοτήτων της Δημοτικής Αστυνομίας. «Εσοδα που έχουμε προϋπολογίσει να εισπράξουμε ώστε να χρηματοδοτήσουμε έργα που χρειαζόμαστε». Την ίδια στιγμή χαρακτηρίζει άστοχη την πρόβλεψη για ανάθεση παράλληλων καθηκόντων στο εναπομείναν προσωπικό ώστε να ασκεί και αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας. «Εκτός αν στη σκέψη αυτών που νομοθέτησαν ήταν το σενάριο πως οι εργαζόμενοι στους βρεφονηπιακούς σταθμούς θα αναλάβουν παράλληλα και την αστυνόμευση της ελεγχόμενης στάθμευσης. Γιατί ως σήμερα δεν είδαμε κανέναν από την Αστυνομία να ασκεί αυτή την αρμοδιότητα, όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο» καταλήγει ο κ. Πατούλης.

Εκτός τροχιάς
«Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το παρεμπόριο»

«Το μεγαλύτερο πρόβλημα στην Αθήνα αυτή τη στιγμή είναι το παρεμπόριο» τονίζει ο κ. Απόστολος Κόσσυβας, πρόεδρος του Σωματείου Δημοτικών Αστυνομικών Αθήνας. Οπως εξηγεί στο «Βήμα», η αυτόφωρη διαδικασία που προβλέπεται για τις περιπτώσεις παράνομου εμπορίου δεν μπορεί να εκτελεστεί όταν η υπηρεσία σε έναν μήνα θα πάψει να υπάρχει, γεγονός που έχει απαξιώσει τους δημοτικούς αστυνομικούς στα μάτια ακόμη και των ίδιων των παράνομων εμπόρων.
Οσο για την ελεγχόμενη στάθμευση, η οποία μοιάζει να έχει βγει τελείως εκτός τροχιάς, ακόμη και μετά την ανακοίνωση του δήμου ότι το μέτρο έχει τεθεί και πάλι σε ισχύ, ο πρόεδρος επισημαίνει ότι «χρειάζεται χρόνος για να ξαναπάρει μπροστά ο μηχανισμός ελέγχου σε ικανοποιητικό βαθμό». Οσο όμως το μέτρο δεν λειτουργεί σημαντικά έσοδα χάνονται. Υπολογίζεται ότι τα έσοδα από την πώληση καρτών στάθμευσης ανέρχονταν στις 100.000 ευρώ την εβδομάδα, ενώ οι κλήσεις που βεβαιώθηκαν το 2012 εκτιμώνται συνολικά στα 507.824 ευρώ. «Σε δύο χρόνια θα μιλάμε πάλι για Δημοτική Αστυνομία» εκτιμά ο κ. Κόσσυβας εν αναμονή των άμεσων εξελίξεων.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ