Καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα για τη διαθεσιμότητα, τις αξιολογήσεις δομών, τις μετατάξεις υπαλλήλων και τις απολύσεις εντοπίζει η τρόικα, η οποία ζητώντας διευκρινίσεις δημιουργεί κλοιό πίεσης στο πλαίσιο της διαπραγματευτικής τακτικής που ακολουθεί κατά τις επισκέψεις αξιολόγησης της πορείας των δεσμεύσεων της χώρας απέναντι στους δανειστές.

Εχουν ολοκληρωθεί οι «μελέτες σκοπιμότητας» για τις συγχωνεύσεις ή καταργήσεις φορέων του Δημοσίου (όλα τα υπουργεία έχουν δώσει στοιχεία για τα ΝΠΙΔ που εποπτεύουν) αλλά η απόφαση για το ποιοι οργανισμοί θα κλείσουν ή θα αναδιαρθρωθούν αποτελεί πολιτική απόφαση την οποία, σύμφωνα με το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, θα λάβει ο πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς, σε συνεννόηση με τους άλλους δύο πολιτικούς αρχηγούς των κομμάτων της συγκυβέρνησης.

Όπως έλεγαν χαρακτηριστικά από το επιτελείο του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Αντ. Μανιτάκη, οι 2.000 αναγκαστικές αποχωρήσεις συνδέονται σε ένα βαθμό –αλλά όχι μόνο– με τις καταργήσεις και συγχωνεύσεις φορέων, για τους οποίους έχει γίνει μελέτη για την ανάγκη ύπαρξής τους ή όχι, υπό τον συντονισμό του υπουργού Επικρατείας κ. Δημήτρης Σταμάτη.

Είναι αξιοσημείωτο ότι το επιτελείο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης επιμένει να παραπέμπει στις κυβερνητικές αποφάσεις για το ζήτημα των 2.000 απολύσεων, αλλά επισημαίνει με νόημα ότι οι εξελίξεις θα είναι γοργές και οι ανακοινώσεις από την κυβέρνηση θα γίνουν σύντομα. Πάντως, δεν είναι άνευ σημασίας ότι η ηγεσία του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης δεν διαψεύδει –ούτε και επιβεβαιώνει– τα σενάρια που κυκλοφορούν για τις αναδιαρθρώσεις –με κατάργηση μεγάλων τμημάτων και δραστική συρρίκνωση θέσεων εργασίας και προσωπικού– μεγάλου οργανισμού (όπως η ΕΡΤ ή τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα κ.ά.).

Στη συνάντηση που είχαν με τους επικεφαλής της Τρόικας ο κ. Μανιτάκης, ο υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Μανούσος Βολουδάκης και ο ΓΓ του υπουργείου κ. Δημήτρης Στεφάνου συμμετείχε και ο γενικός γραμματέας συντονισμού της κυβέρνησης κ. Δημήτρης Βαρτζόπουλος.

Οσον αφορά το ζήτημα της διαθεσιμότητας, ο κ. Μανιτάκης παρουσίασε στους επικεφαλής της τρόικας τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για την ένταξη 25.000 υπαλλήλων σε καθεστώς διαθεσιμότητας ως το τέλος του χρόνου και ενημέρωσε για τις διαδικασίες που ακολουθούνται ώστε να έχουν ολοκληρωθεί τα σχέδια για να βρεθούν 12.500 «διαθέσιμοι» στο τέλος του Ιουνίου.

Οι επιτελείς του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης εστίασαν στο γεγονός ότι επιδιώκουν να μη λειτουργήσουν αποσπασματικά στο ζήτημα της κινητικότητας. Απαιτείται, όπως λένε, επιπλέον χρόνος. Διττός ο στόχος: αφενός μετά την αξιολόγηση δομών και τα περιγράμματα θέσεων να επιλεγούν, με καθορισμό κριτηρίων, εκείνοι οι υπάλληλοι εκ του πλεονάζοντος προσωπικού που θα τεθούν σε διαθεσιμότητα· αφετέρου με βάση τα κενά να υπάρχει το σχέδιο για τη μετάταξή τους σε νέες συγκεκριμένες θέσεις.

Αυτή τη στιγμή έχει γίνει αξιολόγηση δομών και προχωρούν τα περιγράμματα θέσεων στα υπουργεία και στους φορείς του στενού τους πυρήνα και απαιτείται να κινηθούν γρήγορα για ανάλογες διαδικασίες στους εποπτευομενους φορείς τους του ευρύτερου δημοσίου τομέα.

Ντόμινο πιέσεων και «τιτιβίσματα»

Ένα ντόμινο πιεστικών δράσεων κυκλώνει όλη τη δημόσια διοίκηση, με το κυβερνητικό συμβούλιο μεταρρύθμισης υπό τον Πρωθυπουργό να καλεί τις ηγεσίες των υπουργείων να ολοκληρώσουν τον σχεδιασμό για τα οργανογράμματα και τα περιγράμματα θέσεων στους φορείς που εποπτεύουν.

Πάντως, ο κ. Μανιτάκης… τουίταρε τη Δευτέρα το απόγευμα, μετά τη συνάντηση με την τρόικα, δυο μηνύματα. «O σχεδιασμός της κινητικότητας των 12.500 θα ολοκληρωθεί στο τέλος Ιουνίου μετά από συστηματική προετοιμασία», έγραψε στον προσωπικό του λογιαριασμό στο twitter. Για να προσθέσει δύο λεπτά αργότερα: «Αυτό πρέπει να γίνει με έναν τρόπο που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες του δημοσίου και να αξιοποιεί τις ικανότητες του κάθε εργαζόμενου».

Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα η αξιολόγηση των δομών αφορά περίπου το 10% (κεντρικές υπηρεσίες υπουργείων, νομικά πρόσωπα στο στενό τους πυρήνα και ορισμένους εποπτευόμενους φορείς στον ευρύτερο) επί του συνόλου των υπηρεσιών που πρέπει να αξιολογηθούν.

Οι συζητήσεις με τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας βρίσκονται σε εξέλιξη και το επιστημονικό επιτελείο του υπουργείου έχει συνεχείς επαφές ώστε να δίνει στοιχεία που ζητούνται για να «κλείνουν» ανοιχτά μέτωπα.

Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, τα κριτήρια με τα οποία θα επιλεγούν οι «διαθέσιμοι» θα περιληφθούν στο σχέδιο νόμου για την αναδιοργάνωση της δημόσιας διοίκησης.

Προς εθελούσια

Αλλωστε, οι νομοθετικές παρεμβάσεις του κ. Μανιτάκη εντάσσονται στο συνολικότερο σχέδιο για τη μείωση προσωπικού και τη συρρίκνωση του δημοσίου τομέα, όπως οι ρυθμίσεις που δίνουν τη δυνατότητα της αναγνώρισης πλασματικού χρόνου στους υπαλλήλους, οι οποίοι συνταξιοδοτούνται και τίθενται σε διαθεσιμότητα. Είναι ενδεικτικό ότι αυτές εντάχθηκαν στο νομοσχέδιο Συμπληρωματικές Διατάξεις στο σχέδιο νόμου «Οργάνωση Δημόσιας Διοίκησης και άλλες διατάξεις», το οποίο έχει στον κύριο κορμό του τις διατάξεις για τη σύσταση ανεξάρτητη Αρχής Επιθεώρησης – Ελέγχου της Δημόσιας Διοίκησης (ΑΕΕΔΔ).

Με τις νέες νομοθετικές προβλέψεις ορίζεται ότι εργαζόμενοι που βγαίνουν σε διαθεσιμότητα μπορούν να αναγνωρίσουν 3 πλασματικά έτη και να συνταξιοδοτηθούν με μειωμένη σύνταξη. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα σε όσους τεθούν σε διαθεσιμότητα να επιλέξουν αργότερα, εφόσον το ξανασκεφτούν, να συνταξιοδοτηθούν, με δυνατότητα αναγνώρισης 2 πλασματικών ετών. Η πρόνοια του νόμου δεν αφορά υπαλλήλους οι οποίοι μαζί με τα πλασματικά χρόνια θα μπορούσαν να αποκτήσουν πλήρη συνταξιοδοτικά δικαιώματα. Οι συνταξιοδοτήσεις αυτές θα προσμετρηθούν από την κυβέρνηση στον αριθμό των απολύσεων.

Επίσης, καταργείται η διάταξη του άρθρου 148 παρ. 2 του ν. 3528/2007 και αναγνωρίζεται στον υπάλληλο το δικαίωμα παραίτησης από τον δημόσιο τομέα. Αυτή η ρύθμιση, σύμφωνα με εκτιμήσεις, αφήνει «παράθυρο» σε υπαλλήλους που διώκονται πειθαρχικά και κατηγορούνται ως «επίορκοι» να δηλώσουν παραίτηση και να αποχωρήσουν – οι διαδικασίες δίωξης πάντως δεν σταματούν…

Ταυτόχρονα, οι διατάξεις που επιφέρουν τροποποιήσεις στις ρυθμίσεις του πειθαρχικού δικαίου για την αυτοδίκαιη αργία και, σύμφωνα με τον κ. Μανιτάκη, «λειτουργούν προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της προστασίας του υπαλλήλου» έρχονται ουσιαστικά να αντιμετωπίσουν «αστοχίες» τις οποίες βίωσαν εργαζόμενοι και κατήγγειλαν συνδικαλιστές αλλά και οργανώσεις για τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα. Ετσι, αποφασίστηκε μεταξύ άλλων να καταργηθεί η διάταξη που οδηγούσε εργαζόμενους σε αυτοδίκαιη αργία για ανάρμοστη συμπεριφορά εκτός υπηρεσίας (π.χ. διαδηλωτές, προσωπικές διενέξεις κ.λπ.). Παράλληλα, η αυτοδίκαιη αργία μετατράπηκε σε δυνητική αργία για ορισμένα αδικήματα που αφορούν καταγγελίες …συλλογικής ευθύνης, όπως σε περιπτώσεις διοικητικών συμβουλίων, όπου ετίθεντο σε αργία όλα τα μέλη, ακόμα και κάποιος που δεν μετείχε στις συνεδριάσεις ή δεν είχε βάλει την υπογραφή του ή ακόμα και διαφωνούσε με αποφάσεις.