Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο προγραμματισμός του κυβερνητικού επιτελείου για τις απολύσεις,τις αναγκαστικές αποχωρήσεις, την κινητικότητα υπαλλήλων -διαθεσιμότητα, μετατάξεις-, εν όψει της επίσκεψης στην Αθήνα των τεχνικών κλιμακίων της τρόικας στις αρχές Ιουνίου.

Την ερχόμενη εβδομάδα θα δοθεί στα κόμματα από τον υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Αντώνη Μανιτάκη το αναμορφωμένο σχέδιο νόμου «Οργάνωση Δημόσιας Διοίκησης και άλλες διατάξεις» στο οποίο έχουν γίνει αλλαγές, με αφαίρεση άρθρων αλλά και προσθήκες.

Οι πέντε τροποποιήσεις στο σχέδιο νόμου
Πέντε είναι οι βασικές τροποποιήσεις που έχουν γίνει στο σχέδιο νόμου:
-δεν περιλαμβάνεται το άρθρο για τα νομικά πρόσωπα τα οποία μπορεί να καταργούνται, να συγχωνεύονται, να αναμορφώνονται ή και να μετατρέπεται το νομικό καθεστώς της σύστασής τους (από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ) .
Προστίθεται άρθρο που θα καθορίζει τα κριτήρια της αποτίμησης των προσόντων για τους υπαλλήλους που μετακινούνται σε άλλες διευθύνσεις και για όσους τεθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας (κινητικότητα)
Προσδιορίζονται οι διαδικασίες εθελούσιας εξόδου και αναγνώρισης πλασματικών χρόνων προκειμένου να αποχωρήσουν υπάλληλοι «οικειοθελώς» από το Δημόσιο
Εντάσσεται στο νομοσχέδιο η συγχώνευση των υπηρεσιών του Γενικού Επιθεωρητή με το Σώμα Ελεγκτών Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ).
Αλλάζουν οι ρυθμίσεις για το νέο σύστημα επιλογής γενικών διευθυντών, στη βάση παρατηρήσεων, κατά τη δημόσια διαβούλευση της αρχικής εκδοχής του σχεδίου νόμου η οποία ολοκληρώθηκε στις 17 Μαΐου.
Συγχωνεύσεις και καταργήσεις

Το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης ρίχνει το βάρος των επεξεργασιών του στο πρόγραμμα κινητικότητας, με δεδομένο ότι οι μνημονιακές δεσμεύσεις και οι συμφωνίες της τρικομματικής με την τρόικα ορίζουν ότι 25.000 δημόσιοι υπάλληλοι θα τεθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας ως τον Δεκέμβριο του 2013, εκ των οποίων οι 12.500 μέσα στο καλοκαίρι.
Κι αυτό την ίδια ώρα που το κυβερνητικό επιτελείο «κόβει και ράβει» τον κατάλογο με τους προς συγχώνευση/κατάργηση φορέων υπουργείων και υπηρεσιών του ευρύτερου δημόσιου τομέα αναζητώντας «δεξαμενές» για να οδηγήσει στην έξοδο με αναγκαστικές αποχωρήσεις/απολύσεις 4000 υπαλλήλους εντός του 2013 και 11000 μέσα στο 2014. Η στόχευση της συρρίκνωσης ή κατάργησης μεγάλου φορέα αλλά και νομικών προσώπων των ΟΤΑ ήρθε στην επικαιρότητα καθώς αναζητείται γρήγορα μεγάλος αριθμός υπαλλήλων για απόλυση. Ωστόσο, σε διαβουλεύσεις με την τρόικα έχει δοθεί «τράτο» ως το Σεπτέμβριο για τις απολύσεις 2000 υπαλλήλων εκ των 4000 που έχουν «προγραφεί» για το τρέχον έτος.
Πάντως, το επόμενο κυβερνητικό σκληρό κρας-τεστ θα αφορά στις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις εποπτευόμενων φορέων υπουργείων που αναμένεται να έρθουν με νόμο για ψήφιση στη Βουλή. Οι βουλευτές της συγκυβένρησης θα βρεθούν και πάλι στη δύσκολη θέση να ψηφίζουν μέτρα με αρνητικό πρόσημο για τους εργαζομένους -συρρίκνωση υπηρεσιών και απολύσεις υπαλλήλων λόγω καταργήσεων φορέων.
Κόκκινο πανί το άρθρο 4
Ηδη σφοδρές ήταν οι αντιδράσεις από στελέχη της διοίκησης, εργαζόμενους και συνδικαλιστές των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης κατά των διατάξεων του σχέδιου νόμου για την αναδιοργάνωση της δημόσιας διοίκησης, ιδιαίτερα όσον αφορά στο ζήτημα των Νομικών προσώπων και της μετατροπής του νομικού καθεστώτος που τα διέπει. Το άρθρο 4 στην αρχική εκδοχή του σχεδίου νόμου έγινε «κόκκινο πανί» για τους αιρετούς της Τοπικής αυτοδιοίκησης, τους συνδικαλιστές της ΠΟΕ-ΟΤΑ και της ΑΔΕΔΥ που διείδαν πίσω από τις ρυθμίσεις για τα Νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και ιδιωτικού δικαίου το «κυβερνητικό κλειδί» για τις απολύσεις χιλιάδων υπαλλήλων μέσω των θεσμικών παρεμβάσεων .
Μετά το σάλο, το ηγετικό επιτελείο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης επανεξέτασε το θέμα και αποφάσισε να αφαιρέσει το άρθρο με τις ρυθμίσεις για τα Νομικά Πρόσωπα που αφορούσαν και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι την περασμένη Πέμπτη, ο υπουργός Εσωτερικών κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης , μιλώντας στο συνέδριο της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) στα Ιωάννινα, χαρακτήρισε ανακριβή όσα ακούγονται για συγχωνεύσεις και κλείσιμο Νομικών Προσώπων στους ΟΤΑ και προέταξε «την υιοθέτηση ειδικών αντικειμενικών κριτηρίων που θα εφαρμοστούν στην τοπική αυτοδιοίκηση, όσον αφορά την κινητικότητα».
Μάλιστα, αποκάλυψε ότι βρίσκεται σε συνεργασία με το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης για την προώθηση των διαδικασιών μετατάξεων και διαθεσιμότητας στους ΟΤΑ. Είναι αξιοσημείωτο ότι προανήγγελε θεσμικές παρεμβάσεις για την κινητικότητα εντός του δήμου και των Νομικών Προσώπων του και την απλοποίηση της διαδικασίας μετακίνησης από ΟΤΑ σε ΟΤΑ και Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) αυτών, με παράλληλη ενίσχυση του διευθυντικού δικαιώματος των δημάρχων.
Η αξιολόγηση του προσωπικού
Πάντως, ο κ. Μανιτάκης στο σχέδιο νόμου που θα δοθεί στα κόμματα τις επόμενες ημέρες θα έχει εντάξει ρυθμίσεις για τους εποπτευόμενους φορείς του σκληρού πυρήνα του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, στη βάση της έκθεσης αξιολόγησης που έχει εγκριθεί από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης. Πέρα από τις διατάξεις για το ΕΚΔΑΑ (Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης) που έτσι και αλλιώς περιλαμβάνονταν στο αρχικό σχέδιο νόμου, θα ενταχθεί και η συγχώνευση των υπηρεσιών του Γενικού Επιθεωρητή με το Σώμα Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ).
Εξάλλου, κομβικό σημείο θα είναι και τα κριτήρια για την αξιολόγηση του προσωπικού στο Δημόσιο. Η αποτίμηση των προσόντων προβάλλεται ως βασικός κρίκος για το πρόγραμμα κινητικότητας. Κι αυτό δεδομένο ότι θα προκύψει «πλεονάζον» προσωπικό από τα νέα οργανογράμματα των 16 υπουργείων και της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας – τα οποία θα έχουν πλέον κατά μέσο όρο 50% λιγότερες οργανικές μονάδες – όπως και από τις εν εξελίξει αναδιαρθρώσεις στους φορείς τους, στους ΟΤΑ και εν γένει στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Οι «υπεράριθμοι» υπάλληλοι από την κατάργηση οργανικών θέσεων θα ενταχθούν σε πρόγραμμα κινητικότητας -μετακινήσεις, διαθεσιμότητα, μετατάξεις-, στη βάση αξιολόγησης προσωπικού και περιγραμμάτων θέσεων. Εν τω μεταξυ ήδη από καιρό ο κ. Μανιτάκης έχει δηλώσει ότι οι λιγότερο προσοντούχοι, οι οποίοι δεν έχουν τα τυπικά προσόντα να είναι δημόσιοι υπάλληλοι ή δεν έχουν προσληφθεί με τυπική διαδικασία, θα τεθούν εκτός Δημοσίου, στο πλαίσιο του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα και του Συντάγματος.
Ηδη, με έγγραφό του προς όλα τα υπουργεία και όλες τις γενικές και ειδικές γραμματείες ο κ. Μανιτάκης έχει ζητήσει να καταγραφούν τα στοιχεία που προσδιορίζουν την ατομική, οικογενειακή, περιουσιακή και υπηρεσιακή κατάστασή των υπαλλήλων τους. Παράλληλα, τους καλεί να προβούν στην επικαιροποίηση των προσωπικών μητρώων των εργαζομένων, εντάσσοντας στοιχεία τα οποία συναρτώνται με τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα των υπαλλήλων και τα υπηρεσιακά τους καθήκοντα.
Η διασταύρωση των βιογραφικών και η εθελουσία έξοδος
Η αποτύπωση του εργασιακού προφίλ των εργαζομένων προχωρά με ταχείς ρυθμούς και μάλιστα θα γίνει διασταύρωση στοιχείων για τίτλους σπουδών και πιστοποιητικά γλωσσομάθειας ώστε να αποκαλυφθούν περιπτώσεις υπαλλήλων που εμφανίζουν πλαστό …προσοντολόγιο. Αλλωστε, στην εγκύκλιο του υπουργείου (Αριθμ. Πρωτ.: ΔΙΔΑΔ/Φ.34/35/οικ. 14888 ) για την επικαιροποίηση των προσωπικών μητρώων των υπαλλήλων επισημαίνεται πως έχει διαπιστωθεί ότι, σε πολλές περιπτώσεις, τα προσωπικά μητρώα των υπαλλήλων δεν διαθέτουν την απαιτούμενη εγκυρότητα και πληρότητα, ιδιαίτερα σε στοιχεία που καταθέτει ο ίδιος ο υπάλληλος στην υπηρεσία του και σχετίζονται με την υπηρεσιακή του κατάσταση ή είναι πρόσφορα για την αξιολόγησή του, «με συνέπεια να μην είναι εφικτή η ασφαλής, ορθή και ταχεία επεξεργασία τους, όταν αυτή απαιτείται».
Παράλληλα, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις αποχωρήσεις υπαλλήλων και ήδη το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης βρίσκεται σε συννενόηση με το υπουργείο Οικονομικών και το Γενικό Λογιστήριο του κράτους ώστε να προσδιοριστούν οι όροι εθελουσίας εξόδου και τα κίνητρα με αναγνώριση πλασματικών χρόνων. Αναμένεται μάλιστα η διαδικασία εθελουσίας εξόδου -εφόσον δεν κατοχυρώνεται πλήρης συνταξη είτε με αποζημίωση- για υπαλλήλους που ενταχθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας ή κινητικότητας, να περιληφθεί στο σχέδιο νόμου για την αναδιοργάνωση της Δημόισας Διοίκησης.
Βέβαια, όπως λένε στελέχη της διοίκησης και συνδικαλιστές στο δημόσιο, οι κυβερνητικοί στόχοι για απολύσεις δεν αλλάζουν όπως κι αν βαφτίσουν τα βήματα που θα οδηγήσουν στην έξοδο χιλιάδες υπαλλήλους. Μεγάλο αγκάθι, πέραν των άλλων, παραμένουν τα Νομικά Πρόσωπα – κυρίως Ιδιωτικού Δικαίου στα οποία υπάρχει το νομικό καθεστώς δίνει ευελιξία στη λύση συμβάσεων-εξ ου και η πρεμούρα να υπάρξει μετροπή ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Αυτά αποτελούν μεγάλη δεξαμενή για αυτόματες απολύσεις υπαλλήλων με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου ιδιωτικού δικαίου, άμα τη καταργήσει των φορέων.