Ένα κλικ στον υπολογιστή, ένα βήμα για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και τη διευκόλυνση της καθημερινότητας του πολίτη. Με αυτό το… σύνθημα, το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης δίνει τη δυνατότητα μέσω του Διαδικτύου, από τη Δευτέρα κιόλας, να σταματήσουν τα πήγαινε-έλα στις δημόσιες υπηρεσίες αλλά και στα ΚΕΠ για την έκδοση 81 παντός είδους πιστοποιητικών και βεβαιώσεων.
Από πιστοποιητικό γέννησης και οικογενειακής κατάστασης, βεβαίωση καταβολής εισφορών για φορολογική χρήση από ΟΑΕΕ και πιστοποιητικό σπουδών ΙΕΚ-ΚΕΚ-ΤΕΕ-μαθητείας μέχρι βεβαιώσεις ασφάλισης για κύρια σύνταξη, ασφαλιστικής ενημερότητας ΤΣΜΕΔΕ, χρόνου επιδότησης ανεργίας από ΟΑΕΔ, προϋπηρεσίας για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, οικονομικής ενίσχυσης σε άτομα με αναπηρία κ.ά.
Όλα αυτά μπορούν να τα ζητούν οι πολίτες διαδικτυακά από τα ΚΕΠ, τα οποία με τη σειρά τους θα τους τα παρέχουν σε ηλεκτρονική μορφή. Στη συνέχεια δεν θα χρειάζεται να μεταβεί ο ίδιος ο πολίτης σε δημόσια υπηρεσία (υπουργεία, δήμους, περιφέρειες) για να προσκομίσει το έγγραφο αλλά θα μπορεί να το αποστείλει μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Μάλιστα, οι δημόσιες υπηρεσίες οφείλουν να αποδέχονται ως έγκυρα τα ηλεκτρονικά αυτά έγγραφα, τα οποία έχουν ισχύ επικυρωμένου αντιγράφου.
Η διαδικασία είναι απλή:
* Ο πολίτης εγγράφεται στην εθνική διαδικτυακή πύλη δημόσιας διοίκησης ΕΡΜΗΣ (www.ermis.gov.gr), αποκτά όνομα χρήστη και κωδικό πρόσβασης
* Μεταβαίνει στη συνέχεια για μία και μόνη φορά σε οποιοδήποτε ΚΕΠ, όπου προσκομίζοντας ταυτότητα ή διαβατήριο πιστοποιείται ότι αυτός είναι κάτοχος ηλεκτρονικής θυρίδας στο σύστημα ΕΡΜΗΣ. Η φυσική ταυτοποίηση γίνεται εφάπαξ.
Ήδη με εγκύκλιό του ο υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κ. Μανούσος Βολουδάκης έχει δώσει οδηγίες στα ΚΕΠ για τον τρόπο με τον οποίο υπηρεσίες προς τους πολίτες μπορούν να παρέχονται διαδικτυακά, χωρίς να χρειάζεται να επισκέπτονται δημόσιες υπηρεσίες ή να υποβάλλουν έγγραφα αιτήσεις σε έντυπη μορφή.
Ο κ. Βολουδάκης δήλωσε στο «Βήμα»: «Αξιοποιούμε όλες τις διαθέσιμες δυνατότητες για να βελτιώσουμε το επίπεδο της παροχής υπηρεσιών στον πολίτη. Είναι αδιανόητο στην εποχή μας πολίτες και δημόσιοι υπάλληλοι να ταλαιπωρούνται διεκπεραιώνοντας έγγραφα από γραφείο σε γραφείο. Η αναβάθμιση των υπηρεσιών της εθνικής διαδικτυακής πύλης που υλοποιήθηκε αυτές τις μέρες, είναι ένας μόνο κρίκος μιας αλυσίδας ενεργειών που οδηγούν τη δημόσια διοίκηση στην πλήρη αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας. Έχουν προηγηθεί οι απαραίτητες θεσμικές ρυθμίσεις, τεχνικές παρεμβάσεις στις υποδομές, η έναρξη της χρήσης ψηφιακής υπογραφής στο δημόσιο, κ.α. Ακολουθούν σύντομα νέες υπηρεσίες, καθώς και μια ουσιαστική αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου».
Είναι αξιοσημείωτο ότι το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης έχει καλέσει υπουργεία, δήμους, περιφέρειες να επικαιροποιήσουν τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυσδρομείου (e-mail) των αρμοδίων υπηρεσιών τους, προς τις οποίες οι εγγεγραμμένοι στον «ΕΡΜΗ» πολίτες θα αποστέλλουν τα ηλεκτρονικά έγγραφα (πιστοποιητικά, βεβαιώσεις κ.ά.). Μάλιστα υπάρχει πρόβλεψη, όπως και στην έντυπη διεκπεραίωση εγγράφων, για πιστοποίηση παραλαβής αλλά και προθεσμία διεκπεραίωσης ή/και απάντησης.
Σύμφωνα με στελέχη του ηγετικού επιτελείου του υπουργείου, έχουν γίνει οι αναγκαίες τεχνικές παρεμβάσεις ώστε να εξασφαλίζεται φερεγγυότητα του συστήματος και να αποφεύγεται ο κίνδυνος παραβίασης προσωπικών δεδομένων ή ακόμα και παραποίησης εγγράφων.