Εμπλοκή του πρώην υφυπουργού Οικονομικών Δ. Κουσελά σε μη απόδοση ΦΠΑ ύψους 33,7 εκατομμυρίων ευρώ καταγγέλλεται σε δικογραφία την οποία απέστειλαν οι οικονομικοί εισαγγελείς Γρηγόρης Πεπόνης και Σπύρος Μουζακίτης στον Άρειο Πάγο.
Παρ’ ότι το αδίκημα φέρεται παραγεγραμμένο η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου θα διαβιβάσει τη δικογραφία στη Βουλή προκειμένου να εντοπιστούν τυχόν ποινικές ευθύνες σε βάρος του πρώην υφυπουργού.
Σύμφωνα με τις καταγγελίες και τις μαρτυρικές καταθέσεις που περιέχονται στον φάκελο ο πρώην υφυπουργός βοήθησε, με παρεμβάσεις στις ελεγκτικές αρχές της βόρειας Ελλάδας, εταιρεία μεταφοράς πετρελαίου στα Σκόπια να μην αποδώσει ΦΠΑ δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Καταγγέλλεται ότι εν όψει έκδοσης ευμενέστερης διάταξης νόμου μεσολαβούσε σε ελεγκτές της Θεσσαλονίκης να μην εισπράξουν τον ΦΠΑ από τη συγκεκριμένη εταιρεία μεταφοράς πετρελαιοειδών.
Για το αν η υπόθεση παραπεμφθεί στη Βουλή θα αποφασίσει ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Νίκος Παντελής.

Τι υποστηρίζει ο Δ. Κουσελάς

«Ουδέποτε έδωσα εντολή να παγώσει έλεγχος σε βάρος οποιασδήποτε εταιρείας.

Όταν ανέλαβα καθήκοντα Υφυπουργού, εκκρεμούσε ήδη στις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών το θέμα εάν απαλλάσσεται σύμφωνα με τον κώδικα ΦΠΑ η εξαγωγή πετρελαίου από Θεσσαλονίκη στα Σκόπια, μέσω αγωγού, όπως ισχύει στις εξαγωγές προς τρίτες χώρες, οι οποίες πραγματοποιούνται με αυτοκίνητα, τρένα ή πλοία, δεδομένου ότι όταν είχε ψηφιστεί ο κώδικας ΦΠΑ το 2000, δεν είχε κατασκευαστεί αγωγός και δεν υπήρχε σχετική πρόβλεψη.

Η επικρατούσα άποψη των υπηρεσιακών παραγόντων του Υπουργείου θεωρούσε ότι η μεταφορά πετρελαίου μέσω αγωγού από Θεσσαλονίκη στα Σκόπια, που πραγματοποιούσε η θυγατρική εταιρία των ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΕΤΡΕΛΑΙΩΝ , ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ, απαλλασσόταν του ΦΠΑ σύμφωνα με το άρθρο 24 παρ.1 του κώδικα ΦΠΑ, αφού αφορούσε μεταφορά αγαθών που εξάγονται σε τρίτη χώρα.

Υπήρχε όμως και η άποψη ότι εφαρμόζονται τα άρθρα του κώδικα ΦΠΑ περί παροχής υπηρεσιών ακινήτων, αφού ο αγωγός είναι ακίνητο.

Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους- στο οποίο απευθυνθήκαμε με πρωτοβουλία μου, κατέληξε στην άποψη ότι δεν ενδείκνυται η απάντηση επί του ερωτήματός μας επειδή είχαν ήδη εκδοθεί καταλογιστικές πράξεις.

Μετά ταύτα η αμφισβήτηση λύθηκε νομοθετικά σύμφωνα με την επικρατούσα άποψη των Υπηρεσιών του Υπουργείου και το σχετικό πλαίσιο της υφιστάμενης ευρωπαϊκής νομοθεσίας και με τον Ν. 3943/31-3-2011 προστέθηκε εδάφιο στο άρ. 24 του κώδικα ΦΠΑ, από τότε που ίσχυσε, το οποίο προβλέπει ότι «Ως μεταφορές για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου νοούνται και οι μεταφορές αγαθών μέσω αγωγών ή η παροχή πρόσβασης σε τέτοιους αγωγούς».

Ενώ εκκρεμούσε για ψήφιση στη Βουλή ο άνω νόμος, ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. ΦΑΕ Θεσσαλονίκης ζήτησε από το Υπουργείο να πληροφορηθεί την εξέλιξη του θέματος. Επιβεβαιώσαμε ότι πράγματι το θέμα ρυθμίζεται με σχετική διάταξη στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών.

Ο καταγγέλων, ο οποίος πραγματοποιούσε ήδη έλεγχο στη συγκεκριμένη επιχείρηση, αν και γνώριζε το νόμο που είχε κατατεθεί στη Βουλή, αφού παραθέτει το ψηφισθέν άρθρο στην έκθεση ελέγχου, με αδιευκρίνιστη εμμονή, λίγες μέρες πριν την ψήφιση του νόμου συνέταξε έκθεση ελέγχου και καταλόγισε ΦΠΑ για τις εξαγωγές πετρελαίου προς τα Σκόπια, επιχειρηματολογώντας μάλιστα ότι ακόμα και αν ψηφιστεί ο νόμος θα είναι αντισυνταγματικός .

Αυτή είναι η πραγματικότητα και ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του».