Τέσσερα εναλλακτικά σενάρια για τη διατήρηση των αρχαιολογικών ευρημάτων στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης έδωσε στη δημοσιότητα η διεπιστημονική ομάδα εργασίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) σε ειδική εκδήλωση που διοργάνωσε η Πρυτανεία του Ιδρύματος για το θέμα.

Οι προτάσεις αυτές διαμορφώθηκαν από τους καθηγητές των Τμημάτων Πολιτικών Μηχανικών, Αρχιτεκτονικής και Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ενώ έχουν ως βασικές αρχές, όπως αναφέρουν οι εκπρόσωποι του πανεπιστημίου, τη συνύπαρξη αρχαιοτήτων και μετρό και την προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σημείο όπου αποκαλύφθηκαν μετά την ολοκλήρωση των εργασιών του μετρό.
«Η παράθεση όλων των τεχνικά εφικτών λύσεων ήταν συνειδητή επιλογή προκειμένου να επιλέξει η πολιτεία αυτήν που κρίνει προσφορότερη» δήλωσε χαρακτηριστικά κατά την παρουσίαση των προτάσεων ο πρύτανης του ΑΠΘ κ. Γιάννης Μυλόπουλος.
Πού διαφοροποιούνται οι προτάσεις
Πάντως, οι προτάσεις που κατέθεσαν οι ομάδες των πολιτικών μηχανικών και των αρχιτεκτόνων του Ιδρύματος διαφοροποιούνται ως προς το ποσοστό διατήρησης των ευρημάτων (από 68% έως 85%), το κόστος κατασκευής (από 2 έως πλέον των 6 εκατ. ευρώ) και τον χρόνο υλοποίησης (από μηδενική ως και 24 μήνες καθυστέρηση). Της παρουσίασης προηγήθηκε τοποθέτηση της ομάδας των αρχαιολόγων του ΑΠΘ, οι οποίοι έθεσαν τις βάσεις και το πλαίσιο αρχών επάνω στα οποία στηρίχθηκε η διαμόρφωση των προτάσεων. Οι παρουσιάσεις των τεσσάρων προτάσεων και η τοποθέτηση των Αρχαιολόγων βρίσκονται αναρτημένες στην ιστοσελίδα του ΑΠΘ.
Από την πλευρά του, την αναπομπή του θέματος στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο μετά την ολοκλήρωση του διαλόγου που έχει ανοίξει μεταξύ των συναρμόδιων φορέων (Δήμος, ΑΠΘ και ΤΕΕ) ανακοίνωσε πως θα ζητήσει ο δήμαρχος της πόλης κ. Γιάννης Μπουτάρης. Ο κ. Μπουτάρης τόνισε ότι με τίποτα δεν θα συναινέσει στη μόνιμη απομάκρυνση των αρχαιοτήτων. «Σεβόμαστε την ιστορία κοιτώντας στο μέλλον» δήλωσε σχετικά ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Απόστολος Τζιτζικώστας, ο οποίος υπογράμμισε πως δεν πρέπει να κινδυνεύσει το έργο του μετρό, που ήδη έχει καθυστερήσει πάρα πολύ.
Στην ίδια κατεύθυνση, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό κ. Χρήστος Τσίτουρας δήλωσε ότι οι προτάσεις που κατατέθηκαν, υπό το πρίσμα που εξετάστηκαν, είναι στη σφαίρα του εφικτού, ωστόσο θα πρέπει να μελετηθούν περαιτέρω. Πρόσθεσε δε ότι μέχρι να κοστολογηθούν και να κατασκευαστούν μεσολαβεί πολύς χρόνος, καθώς χρειάζονται μελέτες και τροποποίηση συμβάσεων. Δήλωσε ακόμη ότι η πολιτεία είναι αυτή που θα επιλέξει την τελική λύση, την οποία η Αττικό Μετρό είναι έτοιμη να εφαρμόσει, μόλις νομοθετηθεί. Ο κ. Τσίτουρας εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη συνεργασία της Αττικό Μετρό με το ΑΠΘ, η οποία, όπως είπε, ανοίγει δίαυλο μεταξύ της παραγωγής και του πανεπιστημίου, αποτελώντας την αρχή για σύμπραξη και σε άλλα θέματα.
Στην ομιλία του ο κ. Μυλόπουλος ανέφερε ότι η προσπάθεια της ομάδας εργασίας είναι η συμβολή του πανεπιστημίου στην ιστορική μνήμη της πόλης. «Από εκεί που σύμφωνα με την Πολιτεία δεν υπήρχε άλλη λύση, εκτός από τη μεταφορά των αρχαίων στο στρατόπεδο Παύλου Μελά, το ΑΠΘ καταθέτει τέσσερις εναλλακτικές προτάσεις που προβλέπουν συνύπαρξη αρχαιολογικών ευρημάτων και σταθμού μετρό στη Βενιζέλου. Η δημόσια συζήτηση για τη συνύπαρξη αρχαίων και μετρό δεν ήταν παρά μόνο η αφορμή προκειμένου να αναδειχθεί σε μείζον ζήτημα της πόλης η προβολή της ιστορικής της μνήμης, στην κατεύθυνση της αναζήτησης μιας νέας ταυτότητας, η οποία θα στηρίζεται στην πλούσια παράδοσή της και την ιστορική της αλήθεια» δήλωσε ο πρύτανης του ΑΠΘ.
Και καταλήγοντας επισήμανε: «Η όλη συζήτηση που έγινε με αφορμή το μετρό, ανέδειξε την ανάγκη αλλά και τη δυνατότητα της πόλης να σχεδιάσει η ίδια το μέλλον της, το οποίο μέχρι σήμερα σχεδιάζεται ερήμην της Θεσσαλονίκης και του ανθρώπινου δυναμικού της».