Το έμπρακτο ενδιαφέρον του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Σπουδών για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας ξεκίνησε τη δεκαετία του 1970, όταν κυκλοφόρησε το πρωτοποριακό βιβλίο Τα νέα ελληνικά για ξένους, με την υπογραφή 14 διδασκαλισσών του Σχολείου Νέας Ελληνικής Γλώσσας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Εγινε με αυτόν τον τρόπο μια επιτυχημένη αρχή σε έναν τομέα που δεν θα μπορούσε να λείπει από το εκδοτικό πρόγραμμα ενός ιδρύματος που στοχεύει στη μελέτη, στην καλλιέργεια και στην προώθηση της ελληνικής γλώσσας. Για την εκμάθηση της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας το Ινστιτούτο διαθέτει σήμερα μια πλήρη σειρά η οποία ξεκινάει από τα πρώτα βήματα που κάνει ένα παιδί και φτάνει στο επίπεδο των προχωρημένων. Από την ανανεωμένη ιστοσελίδα του Ινστιτούτου (www.ins.web.auth.gr) θα αντλήσετε περισσότερες πληροφορίες για το Ιδρυμα και τις ερευνητικές και εκδοτικές δραστηριότητές του.

Τα νέα ελληνικά για ξένους (διδακτικό προσωπικό του Σχολείου Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΑΠΘ, 2009)
Κυκλοφορεί σήμερα σε 4η έκδοση έχοντας γνωρίσει 26 (!) ανατυπώσεις, γεγονός που δείχνει με τον καλύτερο τρόπο πόσοι ομογενείς και ξενόγλωσσοι σπουδαστές έμαθαν και εξακολουθούν να μαθαίνουν ελληνικά από αυτό. Παράλληλα κυκλοφορεί βιβλίο ασκήσεων με τίτλο Τα νέα ελληνικά για ξένους. Βιβλίο ασκήσεων.
Τα ελληνικά για ξενόγλωσσα παιδιά 8-12 χρόνων (Α. Χατζηπαναγιωτίδη, 2001)
Για παιδιά που έρχονται σε πρώτη επαφή με την ελληνική γλώσσα. Σχεδιάστηκε με μορφή κόμικ ώστε να είναι ιδιαίτερα φιλικό για αυτή την ηλικία. Συνοδεύεται από βιβλίο δασκάλου.
Ορίστε. Ελληνικά για αρχάριους (Φ. Βαλσαμάκη & Δ. Μανάβη, 2011)
Για αρχάριους ενηλίκους που θέλουν να αποκτήσουν την ικανότητα να ανταποκρίνονται στις βασικές καθημερινές ανάγκες επικοινωνίας. Μέσα στον Απρίλιο θα κυκλοφορήσει το Βιβλίο δραστηριοτήτων, συνταγμένο από τη νέα γενιά δασκάλων του Σχολείου Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΑΠΘ.
Τα ελληνικά ως δεύτερη γλώσσα, Β’ κύκλος (Φ. Τζεκάκη & Α. Χατζηπαναγιωτίδη, 2002)
Για σπουδαστές με στοιχειώδη γνώση της ελληνικής που θέλουν να ολοκληρώσουν και να συστηματοποιήσουν τις γνώσεις που απέκτησαν από τον πρώτο κύκλο μαθημάτων. Συνοδεύεται από βιβλίο δασκάλου.
Τα ελληνικά για προχωρημένους, Γ’ κύκλος (Ε. Παναγοπούλου & Α. Χατζηπαναγιωτίδη, 2010)
Για σπουδαστές με προχωρημένη ελληνομάθεια. Στόχος του είναι η ανάπτυξη της ικανότητας για κατανόηση και χρήση του σύνθετου και ποικίλου προφορικού και γραπτού νεοελληνικού λόγου, όπως αυτός εμφανίζεται στην καθημερινή ζωή, στα μαζικά μέσα ενημέρωσης αλλά και στην επιστημονική και λογοτεχνική παραγωγή.
Βοηθητικές – συμπληρωματικές εκδόσεις
Tα ελληνικά είναι ένα… παιχνίδι (Φ. Βαλσαμάκη, Ρ. Καμαριανού, Λ. Κανέλλου και Ε. Κατούδη, 2003)
Περιέχει ποικιλία ασκήσεων, διάφορες δραστηριότητες, παιχνίδια ρόλων και πολλά άλλα γλωσσικά – διδακτικά παιχνίδια. Συνοδεύεται από βιβλίο δασκάλου.
Ομήρου Οδύσσεια (Ρ. Καμαριανού-Βασιλείου, 2005)
Το ομηρικό κείμενο σε περίληψη, συνοδευμένο από γλωσσικές ασκήσεις. Για σπουδαστές με μέσο ή προχωρημένο επίπεδο ελληνομάθειας.
Πρόγραμμα Σπουδών για την ελληνική γλώσσα. Α’ Επίπεδο / Modern Greek Language Curriculum. Checkpoint A (Π. Ανδρέου, 2012)
Καρπός συνεργασίας του Ινστιτούτου με το Γραφείο Παιδείας Αμέσου Αρχιεπισκοπικής Περιφέρειας της Αρχιεπισκοπής Αμερικής, κυκλοφόρησε λίγους μήνες πριν και επιβεβαιώνει το συνεχές ενδιαφέρον του Ιδρύματος για την ελληνομάθεια των ομογενών μας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ