«Τα Πρότυπα Πειραματικά σχολεία δεν θα είναι σχολεία κάποιας οικονομικής και κοινωνικής ελίτ, αλλά σχολεία αριστείας που θα παρέχουν δημόσια δωρεάν παιδεία και θα απευθύνονται σε μαθητές υψηλών επιδόσεων, ασχέτως κοινωνικής και οικονομικής προέλευσης». Αυτό λέει μιλώντας στο «Βήμα» ο υφυπουργός Παιδείας και υπεύθυνος για θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κ. Θεόδωρος Παπαθεοδώρου. Οπως εξηγεί, στόχος είναι ο επιτυχημένος στο παρελθόν θεσμός να λειτουργήσει πάλι, χωρίς ωστόσο αντιγραφή της αρχικής του μορφής, ενώ ταυτόχρονα μαθητές και εκπαιδευτικοί να συμμετάσχουν στα προγράμματα των Πρότυπων Πειραματικών σχολείων αφού πρώτα αξιολογηθούν.
Πώς θα λειτουργούν την επόμενη σχολική χρονιά τα πρότυπα σχολεία;
«Από την αρχή αυτής της χρονιάς έγιναν συντονισμένες προσπάθειες από πλευράς υπουργείου για την ουσιαστική αναβάθμιση του θεσμού των Πειραματικών. Ξεκίνησε η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και του προσωπικού με κριτήρια υψηλών απαιτήσεων, με απαιτητική διερεύνηση των επιστημονικών προσόντων και υποστήριξη της παραγωγής εκπαιδευτικού έργου. Ηδη αξιολογούνται οι 720 εκπαιδευτικοί που υπέβαλαν αίτηση από τους 930 που είχαν δικαίωμα για 550 θέσεις με πενταετή θητεία. Το υπουργείο Παιδείας έχει στόχο να ενισχύσει το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο για τα Πρότυπα Πειραματικά σχολεία. Ως γνωστόν, προϋπήρχε από το 2011 ο σχετικός νόμος, αλλά η εφαρμογή του υλοποιείται πλήρως αυτή την περίοδο. Τα σχολεία αυτά, που θα λειτουργούν ως Πρότυπα Πειραματικά, είναι 47 σε όλη την Ελλάδα. Θα λειτουργήσουν μέσα από σύστημα αξιοκρατικής επιλογής καθηγητών και μαθητών, ώστε να αποτελέσουν πραγματικά χώρους αριστείας και καινοτομίας της δημόσιας εκπαίδευσης. Τα Πρότυπα Πειραματικά σχολεία δεν θα είναι σχολεία κάποιας οικονομικής και κοινωνικής ελίτ, αλλά σχολεία αριστείας που θα παρέχουν δημόσια δωρεάν παιδεία που θα απευθύνεται σε μαθητές υψηλών επιδόσεων, ασχέτως κοινωνικής και οικονομικής προέλευσης. Σε αυτό το πλαίσιο επανεισάγουμε από εφέτος την επιλογή μαθητών από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, η οποία θα είναι ανοιχτή στους μαθητές όλων των σχολείων. Η νέα χρονιά θα σηματοδοτήσει την αλλαγή σελίδας για τα πρότυπα πειραματικά σχολεία: δάσκαλοι και καθηγητές που θα τοποθετηθούν σε αυτά μέσα από αξιολόγηση η οποία θα ολοκληρωθεί εντός του Απριλίου και μαθητές Γυμνασίου που θα εγγραφούν μέσα από αξιοκρατική επιλογή, για πρώτη φορά έπειτα από τριάντα χρόνια».
Τα πρότυπα σχολεία θα συνδεθούν ξανά με τα πανεπιστήμια ή κινδυνεύουν να μείνουν και πάλι «τύπου» Πρότυπα ή Πειραματικά;
«Βεβαίως, και η σύνδεση αυτή μπορεί να λειτουργήσει θετικά στην ανάπτυξη των σχολείων. Ηδη στις αρμόδιες επιστημονικές επιτροπές συμμετέχουν πανεπιστημιακοί καθηγητές και πολλά Πρότυπα Πειραματικά σχολεία βρίσκονται σε οργανική σύνδεση με τα πανεπιστήμια. Στόχος μας είναι να τα μπολιάσουμε με καλές πρακτικές, καινοτόμες παιδαγωγικές μεθόδους και δημιουργικά προγράμματα. Να ξεφύγουμε από τον τύπο και να καλλιεργήσουμε την ουσία μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας αριστείας».
Τα Πρότυπα και τα Πειραματικά ήταν στο παρελθόν ξεχωριστά είδη σχολείων. Πλέον θα λειτουργούν σε κοινό τύπο ειδικού σχολείου;
«Δεν αντιγράφουμε μοντέλα του παρελθόντος, παρά το γεγονός ότι αναγνωρίζουμε την προσφορά των Προτύπων και των Πειραματικών σχολείων στην ελληνική δημόσια εκπαίδευση. Τα νέα Πρότυπα Πειραματικά έχουν ένα ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας, συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς στόχους. Εχουν υιοθετήσει στοιχεία της παλαιότερης εμπειρίας και επιδιώκουμε να καταστούν σχολεία που θα αναβαθμίσουν την ποιότητα της δημόσιας εκπαίδευσης. Δεν συνιστούν έναν τύπο ειδικού σχολείου, αλλά σηματοδοτούν το πρότυπο του σχολείου που θέλουμε να αναδείξουμε για το σύνολο της δημόσιας εκπαίδευσης».
Η πλειονότητα των ελληνικών οικογενειών, ειδικά οι γονείς που είχαν τα παιδιά τους σε ιδιωτικό σχολείο το οποίο δεν μπορούν πλέον να υποστηρίξουν οικονομικά, στρέφονται στα Πρότυπα σχολεία. Πώς θα αντιμετωπισθεί η αυξημένη ζήτηση;
«Η επιλογή των μαθητών με αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια αξιολόγησης των γνώσεων και των δεξιοτήτων από το Γυμνάσιο και μετά αποτελεί τη βάση της λειτουργίας του νέου συστήματος. Στην πορεία του θεσμού θα υπάρξει αξιολόγηση και άλλων υποψήφιων σχολικών μονάδων προς ένταξη, όπως έγινε και στο παρελθόν. Βασικό μας μέλημα είναι να κατοχυρωθούν παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές συνθήκες ποιότητας και αριστείας ώστε να έχει επιτυχία το εγχείρημα προς όφελος κυρίως των μαθητών και της παραγωγής του εκπαιδευτικού έργου. Επομένως, είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί στη διασφάλιση των παραπάνω συνθηκών και γνωρίζουμε ότι υπάρχει αυξημένη ζήτηση για τα σχολεία αυτά».

Πώς θα αξιολογούνται οι μαθητές στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς; Εχουν προβλεφθεί επιπλέον τεστ;
«Ο νόμος προβλέπει ότι στο πλαίσιο λειτουργίας των Πρότυπων Πειραματικών παρέχεται στα επιστημονικά εποπτικά συμβούλια η δυνατότητα τροποποίησης του υφιστάμενου προγράμματος σπουδών και αντίστοιχα είναι δυνατές προσαρμογές στο θέμα του ελέγχου γνώσεων και δεξιοτήτων. Αυτή η δυνατότητα για κάθε σχολείο δεν σημαίνει ότι οι ίδιες αλλαγές υιοθετούνται από όλα τα σχολεία, αλλά εντάσσονται σε ένα πλαίσιο συγκεκριμένων εκπαιδευτικών στοχεύσεων σε κάθε σχολείο. Επίσης, λειτουργούν όμιλοι αριστείας και δημιουργικότητας ήδη από φέτος εκτός διδακτικού ωραρίου».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ