Ψηφιακή «κοσμογονία» υπόσχεται η κυβέρνηση, προωθώντας έργα που μειώνουν τη γραφειοκρατία στη δημόσια διοίκηση αλλά και παρέχοντας προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις τη δυνατότητα ηλεκτρονικής διεκπεραίωσης υποθέσεών τους.
Σε μια προσπάθεια να εμφανίσει «απτά αποτελέσματα» από την εν εξελίξει ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης, η τρικομματική κυβέρνηση προχωρά με γοργούς ρυθμούς ιδιαίτερα την υλοποίηση εφαρμογών που «ακουμπούν» την καθημερινότητα. Έτσι, δεν είναι τυχαίο ότι έχει δρομολογηθεί η δυνατότητα αυτοματοποιημένων ηλεκτρονικών πληρωμών προς το Δημόσιο. Εντός του Φεβρουαρίου θα είναι διαθέσιμα από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών ηλεκτρονικά τα παράβολα γάμου, ΚΤΕΟ, έκδοσης διαβατηρίων/ταυτότητας.
Παράλληλα, δίνεται προτεραιότητα στην ηλεκτρονική πληρωμή παραβόλων για τις αδειοδοτικές διαδικασίες που αφορούν την έναρξη επαγγέλματος παροχής υπηρεσιών, τις επενδύσεις (βιοτεχνικές και βιομηχανικές), καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και την παροχή προνοιακών επιδομάτων.
Αυτόματη ενημέρωση
Όπως επεσήμανε το μεσημέρι της Πέμπτης (7.2.2013) σε συνέντευξη Τύπου ο υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κ. Μανούσος Βολουδάκης, στόχος είναι με αυτόματη ενημέρωση των αρμόδιων κατά περίπτωση αρχών να υλοποιείται πλήρως ψηφιακά η κάθε διαδικασία. Προτεραιότητα δίνεται επίσης στα παράβολα που έχουν μεγάλη ζήτηση από τους πολίτες.
Είναι ενδεικτικό ότι μέσω της Εθνικής Διαδικτυακής Πύλης «Ερμής» (www.ermis.gov.gr) όποιος θέλει να κάνει έναρξη επαγγέλματος παροχής υπηρεσιών (π.χ. κομμωτήριο, πωλήσεις, ασφάλεια, τροφοδοσία, περίθαλψη κ.ά.) μπορεί πλέον να υποβάλει ηλεκτρονικά την αίτησή του μαζί με τα δικαιολογητικά.
Αν ο αρμόδιος κατά περίπτωση φορέας δεν την απορρίψει εντός ορισμένης προθεσμίας, τότε θεωρείται ότι η άδεια έχει παρασχεθεί σιωπηρά και ο ενδιαφερόμενος μπορεί να ξεκινήσει να εργάζεται νόμιμα. Παρέχεται δηλαδή αυτοδίκαια έγκριση για την έναρξη επαγγελμάτων παροχής υπηρεσιών. Όπως εξήγησε ο κ. Βολουδάκης, «καταργούνται με αυτό τον τρόπο οι χρονοβόρες διαδικασίες αναμονής και αβεβαιότητας σχετικά με την έγκριση αδειών». Ωστόσο, πριν από το ψηφιακό χρειάζεται ένα πιο… γήινο βήμα πριν. Πρέπει ο ενδιαφερόμενος νωρίτερα να έχει απευθυνθεί σε οποιοδήποτε ΚΕΠ για τη φυσική ταυτοποίησή του.
Πάντως, αυτό που επιδιώκεται από το υπουργείο είναι η απλοποίηση των διαδικασιών αφενός με την ψηφιοποίηση των απαιτούμενων δικαιολογητικών και αφετέρου με την κατάργηση όσο το δυνατόν περισσοτέρων. Επίσης ήδη σχεδιάζεται αναβάθμιση της Εθνικής Διαδικτυακής Πύλης προκειμένου να γίνει περισσότερο φιλική στον χρήστη, ειδικά με τη διαδικασία της αδειοδότησης.
On line σύνδεση μεταξύ ληξιαρχείων – Ταμείων
Ένα στοίχημα που είχε τεθεί και, σύμφωνα με το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, πέτυχε είναι ηλεκτρονική διασταύρωση στοιχείων μεταξύ ληξιαρχείων και ασφαλιστικών ταμείων. Από την 1η Ιανουαρίου 2013 διασυνδέθηκαν τα ληξιαρχεία με τα μητρώα των ασφαλιστικών ταμείων. Αυτό σημαίνει, όπως σημείωσε ο κ. Βολουδάκης, ότι οι πολίτες δεν επιβαρύνονται ούτε με κόστος ούτε με γραφειοκρατικές διαδικασίες για να ενημερώσουν για ληξιαρχικές μεταβολές, ενώ παράλληλα το κράτος μπορεί να ελέγξει ενδεχόμενες παρανομίες σχετικά με την καταβολή συντάξεων κ.ά. Αυτό το έργο υλοποιήθηκε από τη Διεύθυνση Πληροφορικής του υπουργείου Εσωτερικών σε συνεργασία με την ΗΔΙΚΑ (Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση – Κοινωνική Ασφάλιση) και την Επιτροπή Συντονισμού της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
Μανιτάκης: «Να καταλάβει ο πολίτης ότι κάτι γίνεται»
Η «υμνητική» παρέμβαση του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Αντώνη Μανιτάκη για το εξελισσόμενο έργο της ψηφιοποίησης της δημόσιας διοίκησης και η παρουσία του –αν και ολιγόλεπτη στη συνέντευξη Τύπου –δείχνει τη σημασία που δίνει η κυβέρνηση στην όλη προσπάθεια. Ο κ. Μανιτάκης εξέφρασε τη μεγάλη ικανοποίησή του για την πρόοδο που έχει γίνει στην υλοποίηση των έργων που οδηγούν, όπως είπε, στην πάταξη της γραφειοκρατίας. Μάλιστα, ζήτησε να επιταχυνθεί η απλούστευση των διαδικασιών και τα αποτελέσματα της ψηφιοποίησης να φανούν το ταχύτερο δυνατόν. Προέταξε την ανάγκη «να καταλάβει ο πολίτης ότι κάτι γίνεται».
Πάντως, στο πλαίσιο δράσεων άμεσης υλοποίησης, που αφορά την αποτελεσματικότητα του κράτους και τη διακυβερνητική συνεργασία, είναι μεταξύ άλλων η ψηφιακή υπογραφή και αποκλειστικά ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων. Σύμφωνα με τον κ. Βολουδάκη, θα έχει εφαρμοσθεί στις κεντρικές υπηρεσίες των υπουργείων ως τον Ιούνιο του 2013. Ήδη από τον Σεπτέμβριο η ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων ισχύει στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ενώ ως το τέλος του μήνα θα έχει τεθεί εν ισχύι στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και στη συνέχεια θα εφαρμοσθεί στα υπουργεία Ανάπτυξης, Εσωτερικών, Περιβάλλοντος, Υγείας και Δικαιοσύνης.
Τέλος, ως προς τις θεσμικές πρωτοβουλίες, είναι αξιοσημείωτο ότι τις επόμενες ημέρες, θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος σχετικά με τη διακίνηση και αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών αρχείων στο Δημόσιο.