Παραιτήσεις και έντονες αντιδράσεις, από μια μικρή όμως μερίδα της πανεπιστημιακής κοινότητας και των τεχνολογικών Ιδρυμάτων, ακολούθησαν την ανακοίνωση του σχεδίου «Αθηνά» για την αναδιάρθρωση της ακαδημαϊκής κοινότητας της χώρας.

Κατάληψη για τη Δευτέρα, 4 Φεβρουαρίου, αποφάσισε το ΔΣ του Συλλόγου Διοικητικού Προσωπικού του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης. Την έντονη αντίθεσή της για τις συγχωνεύσεις των τμημάτων του Ιδρύματος εκφράζει με ανακοίνωσή της και η διοίκησή του.
«Στην ουσία απομακρύνονται από αυτό ολόκληρες σχολές, όπως η Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας και η Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας, ενώ ταυτόχρονα απομακρύνεται το μεγαλύτερο τμήμα της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών, το οποίο περιλαμβάνει τμήματα με ιστορική παράδοση, συνέχεια και σημαντικότατη συνεισφορά στον παραγωγικό ιστό της χώρας. Έτσι, θυσιάζονται στον βωμό μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων πολυέξοδες εγκαταστάσεις και εξειδικευμένος εξοπλισμός, ένα ολόκληρο αγρόκτημα 1.000 στρεμμάτων το οποίο βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία, αλλά και τα πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα που παρέχει η στρατηγική θέση του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, τόσο πλησίον μιας από τις μεγαλύτερες βιομηχανικές περιοχές της χώρας, όσο και σε απόσταση αναπνοής από τις γεωργικά και κτηνοτροφικά παραγωγικές περιοχές των όμορων νομών της Ημαθίας και της Πέλλας» αναφέρεται στην ίδια ανακοίνωση.
Παραιτήσεις λόγω «σοβαρών κοινωνικών αναταράξεων»
Τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, τα τμήματα του οποίου απορροφώνται από άλλα Ιδρύματα, ανακοίνωσαν σήμερα την παραίτησή τους σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη σχετική πρόταση του υπουργείου Παιδείας.
«Μετά από λεπτομερή μελέτη των προτάσεων που αφορούν το Ίδρυμά μας, διαπιστώνουμε ότι οι προτάσεις αυτές δεν έχουν καμία σχέση με το σχέδιο που είχε αποδεχθεί η ΔΕ μετά τη διαβούλευσή μας με το υπουργείο Παιδείας στις 27.12.2012, από το οποίο ουδέποτε υπήρξε διαφορετική τοποθέτηση μέχρι σήμερα» αναφέρεται στην ανακοίνωση που εκδόθηκε ύστερα από τη σημερινή έκτακτη συνεδρίαση της Διοικούσας Επιτροπής του Ιδρύματος.
«Το ανωτέρω σχέδιο περιελάμβανε συγχωνεύσεις ομοειδών Τμημάτων του Ιδρύματός μας σε μια προοπτική συνεργασίας με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Το σχέδιο αυτό πληρούσε βασικά επιστημονικά κριτήρια βιωσιμότητας και διοικητικής ενίσχυσης των ακαδημαϊκών μονάδων, καθώς τα οκτώ Τμήματά μας συνενώνονταν σε τέσσερα με ανάλογες κατευθύνσεις των παλαιών Τμημάτων και ταυτόχρονα δεν προκαλούσε σοβαρές κοινωνικές αναταράξεις. Το σημερινό σχέδιο προτάσεων φαίνεται να μην υπακούει σε επιστημονικά κριτήρια και ταυτόχρονα προκαλεί μεγάλες αναστατώσεις στους φοιτητές και τις τοπικές κοινωνίες, καθώς καταργεί το Τεχνολογικό Ίδρυμα Ιονίων Νήσων το οποίο βρισκόταν σε αναπτυξιακή πορεία και έτσι αποστερεί από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων τον δεύτερο πόλο Ανώτατης Εκπαίδευσης, Έρευνας και Πολιτισμού με διασπορά σε όλα τα μεγάλα νησιά του Ιονίου».
«Απρόσμενη και απαράδεκτη αναδιάταξη» στη Φιλοσοφική
Παράλληλα «έκπληξη και έντονη δυσφορία» εκφράζει με ανακοίνωσή του και το ΔΣ του Συλλόγου Διδακτικού Προσωπικού της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών για τη συνένωση των τμημάτων των ξένων Φιλολογιών του αλλά και τη συνένωση των Τμημάτων Σλαβικών Σπουδών – Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών σπουδών.
Τα μέλη του ΔΣ του Συλλόγου κάνουν λόγο για «απρόσμενη και απαράδεκτη αναδιάταξη των ακαδημαϊκών Τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής έγινε με πρωτοφανή προχειρότητα και βιασύνη, χωρίς τον παραμικρό σχεδιασμό, χωρίς να προηγηθεί διάλογος και χωρίς να ληφθούν υπόψη ούτε οι αποφάσεις των οικείων Τμημάτων, των συλλογικών οργάνων του Πανεπιστημίου και ιδιαίτερα της Πανεπιστημιακής Συγκλήτου, ούτε επιστημονικά και γενικότερα ακαδημαϊκά κριτήρια, αλλά ούτε και οι ανάγκες της εκπαίδευσης και της κοινωνίας».
«Η ξενόγλωσση εκπαίδευση στη χώρα μας κινδυνεύει να γυρίσει πολλές δεκαετίες πίσω, όταν η παροχή της είχε περιορισμένο και μη επιστημονικό-ερευνητικό χαρακτήρα και την αποκλειστική ευθύνη της είχαν τα Ινστιτούτα των ξένων χωρών. Επισημαίνεται επίσης ότι η υποβάθμιση των σπουδών αυτών θα ασκήσει δυσμενή επίδραση στις σπουδές που προβάλλουν τον ελληνικό πολιτισμό στις αντίστοιχες χώρες» αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους.


Το πρόγραμμα «Αθηνά» αποτελεί προσαρμογή στις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων, αναφέρει το ΚΚΕ

«Το υπουργείο Παιδείας της συγκυβέρνησης, με το σχέδιο «Αθηνά» προσαρμόζει ακόμη περισσότερο την ανώτατη εκπαίδευση στις ανάγκες της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, συνεχίζοντας στην κατεύθυνση του νόμου-πλαίσιο» αναφέρει ανακοίνωση του ΚΚΕ, εξειδικεύοντας στη συνέχεια ότι:

– Το σχέδιο «Αθηνά» είναι η αφορμή για να περάσουν πιο εύκολα τα ευέλικτα προγράμματα σπουδών, να πεταχτεί εκτός πτυχίου η όποια επαγγελματική ειδίκευση, την οποία θα αγοράζουν στη συνέχεια οι σπουδαστές, με πιστοποιητικά, που θα πληρώνουν στα ίδια τα Τμήματα.

– Υλοποιούνται οι κατευθύνσεις της ΕΕ στην Ανώτατη Εκπαίδευση, για επιστημονικά αντικείμενα «κομμένα και ραμμένα» στις στοχεύσεις των επιχειρηματικών ομίλων και για αποφοίτους που θα είναι φτηνοί εργαζόμενοι.
«Οι μεγάλες κουβέντες της συγκυβέρνησης και των άλλων κομμάτων περί «αριστείας» είναι στην πραγματικότητα η επιβράβευση αυτής της επιχειρηματικής δράσης των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων» επισημαίνει το ΚΚΕ προσθέτοντας ότι «δεν πρόκειται ούτε για ακαδημαϊκό συμμάζεμα, ούτε μόνο για δημοσιονομική προσαρμογή».
«Ο όποιος εξορθολογισμός δεν αναιρεί το γεγονός ότι το κόστος θα το πληρώσει για μια ακόμη φορά η λαϊκή οικογένεια και τα παιδιά της» προσθέτει η ανακοίνωση.

Το ΚΚΕ υπογραμμίζει ότι «δεν αντιμετωπίζει τους φοιτητές και σπουδαστές σαν πελάτες» γι’ αυτό «δεν είχε συναινέσει, όταν γινόταν η κατάτμηση ιδρυμάτων και επιστημονικών αντικειμένων και η διασπορά τους σε όλη την Ελλάδα, με ευθύνη των ίδιων κομμάτων, που σήμερα προσπαθούν δήθεν να συμμαζέψουν την κατάσταση» και
τονίζει πως «δεν συναινεί ούτε και σήμερα, που οι λαϊκές οικογένειες καλούνται να πληρώσουν και πάλι τους σχεδιασμούς για το «Πανεπιστήμιο Α.Ε.»».

Το ΚΚΕ, τέλος, καλεί τους σπουδαστές και τις οικογένειές τους, τους εργαζόμενους σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ, τους πανεπιστημιακούς δασκάλους, «να δώσουν μάχη για να μην πεταχτεί κανείς σπουδαστής εκτός σπουδών, να τελειώσουν όλοι απρόσκοπτα τις σπουδές τους» καθώς και «να παλέψουν για να μην απολυθεί κανείς εργαζόμενος και δάσκαλος, για να ανοίξει ο δρόμος προκειμένου να ικανοποιηθούν όλες οι λαϊκές ανάγκες της δωρεάν φοίτησης και της ακαδημαϊκής λειτουργίας».