Η αμετακίνητη θέση των ναυτεργατών αλλά και του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου έχει ως αποτέλεσμα τα πλοία να παραμείνουν δεμένα στα λιμάνια έως την Δευτέρα στις 6 το πρωί.

Από τη πλευρά του το υπουργείο κάλεσε – μέσω επιστολής που εστάλη την Πέμπτη το βράδυ – σε διάλογο τους ναυτεργάτες οι οποίοι εμφανίζονται ανυποχώρητοι και ζητούν την επίλυση των αιτημάτων τους με βασικότερο αυτό της άμεσης απόσυρσης του πολυνομοσχεδίου. Η απάντηση που έλαβαν ωστόσο την Παρασκευή το πρωί κατά τη συνάντηση που είχαν στο υπουργείο, δια στόματος του υπουργού Κωστή Μουσουρούλη, είναι πως κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό.

Οι ναυτεργάτες αποχώρησαν από το υπουργείο και λίγα λεπτά αργότερα οι πρόεδροι των 14 ναυτεργατικών σωματείων που απαρτίζουν την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία αποφάσισαν να προχωρήσουν για νέα 48ωρη απεργία, αρχής γενομένης από τις 06.00 του Σαββάτου 2 Φεβρουαρίου με προοπτική περαιτέρω κλιμάκωσής της. Παράλληλα αποφασίστηκε να πραγματοποιηθούν το Σάββατο και την Κυριακή συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας στην προβλήτα απέναντι από τον Αγιο Διονύσιο στον Πειραιά στις 12 το μεσημέρι.

Σε ανακοίνωση της η ΠΝΟ ζητάει «την κατανόηση των φίλων επιβατών για την ταλαιπωρία που υφίστανται, για την οποία, όμως οι μόνοι που δεν ευθύνονται είναι οι έλληνες ναυτεργάτες».

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΠΝΟ κατά τη συνεδρίαση ομόφωνα διαπίστωσαν ότι η συνάντηση με τον υπουργό απέβη άκαρπη, μια και βρέθηκαν μπροστά στην αδιαλλαξία του υπουργού, που επέμεινε στο γνωστό σχέδιο Νόμου για την ανασυγκρότηση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις που παρουσίασε.

Πηγές του υπουργείου έλεγαν πως η συνάντηση, στην οποία συμμετείχε και ο γενικός γραμματέας Ναυτιλίας Αθανάσιος Μπούσιος, έγινε σε πολύ καλό κλίμα και ο υπουργός είπε μεταξύ άλλων στην αντιπροσωπεία της ΠΝΟ πως αυτή τη στιγμή η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας είναι δύσκολη και δεδομένη, η ακτοπλοΐα βρίσκεται στο «κόκκινο» και χρειάζεται να βρεθούν λύσεις για την επιβίωση της και υπενθύμισε στους ναυτεργάτες πως χάρη σε δικές του ενέργειες δεν υλοποιήθηκε η απαίτηση της τρόικα για κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας.

Από την πλευρά τους οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των ναυτεργατών θεωρούν ότι το νομοσχέδιο «ουσιαστικά καταργεί εκ βάθρων το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, που αφορά, μεταξύ άλλων, τις οργανικές συνθέσεις των πλοίων και την δεκάμηνη απασχόληση στην Ακτοπλοΐα, ενώ προκειμένου για τα ποντοπόρα φορτηγά πλοία, κατεδαφίζει τον θεσμό της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, μια και εισάγεται στο χώρο της ναυτικής εργασίας η διαδικασία σύναψης ατομικών συμβάσεων εργασίας, που θα καταρτίζονται μεταξύ του πλοιοκτήτη και του έλληνα ναυτικού για ναυτολόγηση σε θέση κατώτερου πληρώματος».

Τα αιτήματα της Ομοσπονδίας περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων «την υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας για όλες τις κατηγορίες πλοίων καθώς και την εφαρμογή τους, την αποκατάσταση της φορολόγησης των Ελλήνων ναυτεργατών, την αποκατάσταση των αδικιών που έγιναν στις συντάξεις των απομάχων, κυρίων και επικουρικών, την επαναφορά των παροχών του Οίκου Ναύτου προς τους ναυτεργάτες και τις οικογένειές τους στο φυσικό τους φορέα, τον Οίκο Ναύτου και άλλα».

Το μεσημέρι της Παρασκευής ο Κ. Μουσουρούλης συναντήθηκε με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλη Σακέλλη, στον οποίο επίσης είχε στείλει επιστολή για διάλογο, και σύμφωνα με πληροφορίες του πρότεινε να υπογράψουν οι ακτοπλόοι νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας με τους ναυτεργάτες.

Δήλωση υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου

Νέα πρόσκληση προς την ΠΝΟ για διάλογο απηύθυνε το απόγευμα της Παρασκευής ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου λέγοντας χαρακτηριστικά ότι η μη διεξαγωγή των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών δεν αποτελεί τη λύση σε κανένα πρόβλημα και θα έχει ως συνέπεια την αποκοπή των κατοίκων της νησιωτικής χώρας από την ηπειρωτική Ελλάδα, με σοβαρές συνέπειες, όπως την έλλειψη βασικών ειδών πρώτης ανάγκης καθώς και του απαραίτητου υγειονομικού υλικού, προκαλώντας και οξύνοντας τα προβλήματα στις ήδη βεβαρημένες από την οικονομική κρίση τοπικές κοινωνίες των νησιών μας.

Ο κ. Μουσουρούλης σημείωσε ότι η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών, μεταξύ τους και με τα ηπειρωτικά λιμάνια, αποτελεί εθνικό ζήτημα λόγω της σημασίας που έχει για τη διασφάλιση της εδαφικής, κοινωνικής και οικονομικής συνοχής της χώρας μας και «με γνώμονα την ανάγκη διατήρηση της εργασιακής ειρήνης, καθώς και της εύρυθμης και απρόσκοπτης παροχής υπηρεσιών θαλάσσιων ενδομεταφορών, θεωρούμε δεδομένο ότι όλα τα μέρη θα συμβάλουν ώστε να αποκατασταθεί άμεσα η ομαλή δραστηριοποίηση των πλοίων».

Ο υπουργός δήλωσε επίσης πως κατανοεί πλήρως τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ναυτεργάτες και καταβάλλεται κάθε προσπάθεια για την κατά το δυνατό επίλυσή τους, μέσα στο πλαίσιο της δεδομένα δύσκολης οικονομικής συγκυρίας για τον τόπο.

Εν τω μεταξύ ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης με επείγουσα επιστολή προς την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία την οποία κοινοποίησε προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου απεύθυνε έκκληση προς τους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους των ναυτεργατών «να δείξουν διαλλακτικότητα στην εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης στο θέμα της μεταφοράς των Κρητικών αγροτικών προϊόντων στο ενδεχόμενο συνέχισης της 48ωρης απεργίας των ναυτικών». Παράλληλα ο περιφερειάρχης αναφέρει ότι οι αγρότες της Κρήτης σέβονται τον αγώνα και τα αιτήματα της ΠΝΟ και την οικονομία του τόπου».