Η αμέλεια της Ελλάδας να τηρήσει τις υποχρεώσεις της για την προστασία της Κορώνειας ώστε να αποφευχθεί η υποβάθμιση αυτού του σημαντικού υδροτόπου διεθνούς σημασίας (Ramsar) την οδήγησε στο «σκαμνί» του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ). Σήμερα Τετάρτη διεξήχθη η ακροαματική διαδικασία ενώ η υπόθεση θα εκδικασθεί χωρίς προτάσεις του γενικού εισαγγελέα.
Οι ελληνικές αρχές, μετά την αρχική απόφαση της Επιτροπής να προσφύγει στο ΔΕΕ, θέσπισαν καθεστώς προστασίας της Ζώνης Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ) «λίμνες Βόλβη και Λαγκαδά και στενά Ρεντίνας» και ενέκριναν 21 δράσεις απαραίτητες για την αποκατάσταση της λίμνης στο πλαίσιο κατευθυντήριου σχεδίου το οποίο εκπονήθηκε από τη Νομαρχία Θεσσαλονίκης.
Ωστόσο, η Επιτροπή, κρίνοντας ότι τα μέτρα που ελήφθησαν από τις ελληνικές αρχές ήσαν στην πράξη ανεπαρκή, άσκησε προσφυγή για δεύτερη φορά (26/6/2009). Σύμφωνα με το σκεπτικό της, η Ελλάδα δεν έλαβε τα απαραίτητα μέτρα ώστε να θέσει σε εφαρμογή και τις 21 δράσεις και να διασφαλίσει την αποκατάσταση της λίμνης.
Οι δράσεις αυτές σχετίζονταν με το κλείσιμο των παράνομων γεωτρήσεων, την άρδευση, την απόρριψη των βιομηχανικών λυμάτων και την κατάρτιση σχεδίου διαχειρίσεως, καθώς και τη δημιουργία ολοκληρωμένου προγράμματος παρακολουθήσεως του εθνικού πάρκου των λιμνών Κορώνειας –Βόλβης και Μακεδονικών Τεμπών.
Αξίζει να αναφερθεί ότι, ούτε τον αριθμό των παράνομων γεωτρήσεων γνωρίζουν οι αρμόδιες υπηρεσίες της χώρας μας καθώς κατόπιν επανεκτιμήσεως υπολογίστηκαν σε 1.440, ενώ αρχικώς είχε γίνει λόγος για 2200. Σύμφωνα με τις ελληνικές αρχές οι 44 έχουν κλείσει ενώ περίπου 400 αναμένεται να τεθούν εκτός λειτουργίας αν και είναι αδύνατο να προσδιοριστεί η ακριβής ημερομηνία.
Καθώς η αδράνεια των ελληνικών αρχών συνεχιζόταν η Επιτροπή απέστειλε αιτιολογημένη γνώμη στις 7 Μαΐου 2010 και προσφυγή στις 7 Οκτωβρίου 2011 αφού η Ελλάδα δεν κατόρθωσε να περιορίσει την υποβάθμιση και τη ρύπανση της Κορώνειας ούτε τις επιπτώσεις στα είδη προτεραιότητας για τα οποία έχει οριστεί η σχετική ΖΕΠ.
Η Επιτροπή επίσης θεωρεί ότι η Ελλάδα _ μην έχοντας ολοκληρώσει το δίκτυο αποχετεύσεως και επεξεργασίας αστικών λυμάτων για τον οικισμό του Λαγκαδά _ παρέβη τις υποχρεώσεις βάσει της οδηγίας 91/271. Κατά την Επιτροπή, έχει κατασκευαστεί μέρος μόνον του δικτύου αποχετεύσεως αστικών λυμάτων, ενώ το δίκτυο δευτεροβάθμιας επεξεργασίας των λυμάτων ακόμη δεν έχει αρχίσει να λειτουργεί.
Η Ελληνική Δημοκρατία ισχυρίζεται ότι η εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων Λαγκαδά ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε λειτουργία στις 11 Οκτωβρίου 2011, καλύπτοντας το 58% των αστικών λυμάτων των οικισμών του Λαγκαδά και της Χρυσαυγής. Υποστηρίζει μάλιστα ότι από την ίδια εγκατάσταση αναμένεται να εξυπηρετείται σύντομα το σύνολο του πληθυσμού της πόλης του Λαγκαδά και της δημοτικής ενότητας Χαραυγής, χάρη στην περάτωση του έργου που αφορά χωριστό αποχετευτικό δίκτυο.
Όμως, σύμφωνα με την Επιτροπή, το ότι το 42% των λυμάτων δεν συλλέγεται και επομένως απορρίπτεται απευθείας στη λίμνη, προκαλεί σημαντική υποβάθμιση του περιβάλλοντος μιας λίμνης η οποία είναι ήδη επιβαρημένη και χρήζει αποκαταστάσεως.
Από την πλευρά της η Ελλάδα υποστηρίζει ότι η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του χωριστού αποχετευτικού δικτύου δεν συνιστά παράβαση καθώς το 42% των λυμάτων καταλήγει αρχικώς σε σηπτικούς βόθρους, από όπου συλλέγεται και μεταφέρεται προκειμένου να υποστεί επεξεργασία στην εγκατάσταση του Λαγκαδά.
Πάντως, η αμέλεια των ελληνικών αρχών, εκτός από την καταστροφή ενός σημαντικού υγροτόπου, είχε ως αποτέλεσμα και την απώλεια σημαντικών πόρων από το ταμείο συνοχής γιατην εφαρμογή μέτρων αποκατάστασης τα οποία έφταναν τα 20 εκατ. ευρώ.