Τετάρτη 16 Απριλίου 2014
 
 

Η «αφανής» επανάσταση στην εκπαίδευση

Το Μνημόνιο 3 δεν περιέχει «σκοτεινά σημεία» για σοβαρές αντιπαραθέσεις
Η «αφανής» επανάσταση στην εκπαίδευση
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Στον χώρο της Παιδείας γίνεται μια «αφανής» επανάσταση κυρίως στον χώρο των ιδιωτικών υπηρεσιών εκπαίδευσης, καθώς αλλάζουν όλα και απελευθερώνεται η αγορά. Στον τομέα αυτόν και με εξαίρεση τις αντιδράσεις των φροντιστών που δεν κατάφεραν να κρατήσουν το επάγγελμά τους «κλειστό», το Μνημόνιο 3 δεν περιέχει «σκοτεινά σημεία» ή διατάξεις που θα προκαλέσουν σοβαρές αντιπαραθέσεις.

Δίνεται έτσι η δυνατότητα με πολύ πιο ευέλικτες διαδικασίες από ό,τι στο παρελθόν (διαφορετικές κτιριολογικές προδιαγραφές και  έκδοση μόνο μιας άδειας) να δημιουργηθούν μεγάλοι οργανισμοί εκπαίδευσης στους οποίους θα συλλειτουργούν σχολεία, ΙΕΚ, φροντιστήρια, προγράμματα διά βίου εκπαίδευσης για ενηλίκους.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ένα ιδιωτικό σχολείο θα μπορεί, εφόσον διαθέτει τις απαραίτητες εγκαταστάσεις και προσωπικό, να λειτουργεί τις απογευματινές ώρες παρέχοντας φροντιστηριακά μαθήματα σε μαθητές και άλλων σχολείων ή προγράμματα για ενηλίκους.

Αντιθέτως, στη δημόσια εκπαίδευση οξεία ήταν η αντίδραση των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών στη διάταξη που δίνει τη δυνατότητα στον υπουργό Παιδείας να τους μεταθέτει υποχρεωτικά ανάλογα με τις ανάγκες των σχολείων και όχι την προτίμηση και τις αιτήσεις τους, όπως γινόταν τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό, σε συνδυασμό με τα δώρα που «κόπηκαν» από τα εισοδήματά τους, έχει δημιουργήσει αναστάτωση στον χώρο των δασκάλων και των καθηγητών.

Στα πανεπιστήμια, από την άλλη πλευρά, μπαίνει επιτέλους στο «τραπέζι των διαπραγματεύσεων», με δεδομένη και την υποχρηματοδότηση των ανωτάτων ιδρυμάτων τα τελευταία δύο χρόνια, το θέμα της διαχείρισης των οικονομικών τους και της απλοποίησης στη διαχείριση των αποθεματικών τους. Ετσι τώρα οι διοικήσεις των ΑΕΙ θα μπορούν να χρησιμοποιούν ως και το 40% των κονδυλίων των λογαριασμών έρευνας για τη χρηματοδότηση των λειτουργικών αναγκών τους.

Να σημειωθεί ότι στο παρελθόν οι διοικήσεις πανεπιστημιακών ιδρυμάτων είχαν φθάσει στα δικαστήρια και είχαν απειληθεί οι προσωπικές τους περιουσίες επειδή χρησιμοποίησαν τα κονδύλια αυτά (τα οποία επιτρεπόταν να διατεθούν αυστηρά και μόνο για την έρευνα) για την κάλυψη λειτουργικών τους αναγκών σε περιόδους υποχρηματοδότησής τους.

Τα κολέγια

Κρίσιμη είναι και η επέκταση του νόμου περί αναγνώρισης των πτυχίων των κολεγίων που λειτουργούν στη χώρα μας και αποτελούν παραρτήματα ευρωπαϊκών πανεπιστημίων, η οποία έχει προκαλέσει ήδη την οξύτατη αντίδραση της Ομοσπονδίας των καθηγητών ΑΕΙ (ΠΟΣΔΕΠ).

Με τα σχετικά άρθρα προστίθεται στην ελληνική νομοθεσία ο όρος «επαγγελματική ισοδυναμία», ο οποίος αφορά τα επαγγέλματα που δεν είναι ακόμη νομοθετικά κατοχυρωμένα στη χώρα μας (π.χ. Διοίκηση Επιχειρήσεων, Πληροφορική, Μάρκετινγκ, Δημοσιογραφία κ.ά.).

Οπως ορίζει ο νόμος, οι πτυχιούχοι αντίστοιχων επαγγελμάτων με πτυχία κολεγίων που αποτελούν παραρτήματα ευρωπαϊκών πανεπιστημίων και σπουδές στην Ελλάδα, θα μπορούν να πάρουν επαγγελματική ισοτιμία, να έχουν δηλαδή τα ίδια ακριβώς δικαιώματα στην αγορά εργασίας με τους κατόχους πτυχίων ελληνικών πανεπιστημίων αντίστοιχων ειδικοτήτων.

Πρόκειται για συνέχεια του αρχικού νόμου περί «αναγνώρισης» των κολεγίων που έδινε την αντίστοιχη επαγγελματική ισοτιμία στους πτυχιούχους των νομοθετικά κατοχυρωμένων επαγγελμάτων στη χώρα μας (γιατροί, νομικοί, μηχανικοί κ.λπ.).


Οι βασικές αλλαγές

Ιδιωτική εκπαίδευση:

- Απελευθερώνονται οι υπηρεσίες εκπαίδευσης και δημιουργούνται ευρύτεροι εκπαιδευτικοί οργανισμοί (μπορούν να συλλειτουργούν σε ίδιους χώρους, αλλά σε διαφορετικές ώρες, σχολεία, φροντιστήρια, ΙΕΚ, προγράμματα διά βίου εκπαίδευσης για ενηλίκους)

- Μία και μοναδική άδεια στη βάση νέων κτιριολογικών προδιαγραφών θα δίνεται από το καλοκαίρι του 2013 σε ιδιωτικούς φορείς εκπαίδευσης (ενοποιούνται άδεια ίδρυσης και άδεια λειτουργίας)

- Επανέρχεται ο όρος «κολέγια» και ρυθμίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα όλων των μη νομοθετικώς ρυθμιζομένων επαγγελμάτων. Σε αυτά αναγνωρίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα πτυχιούχων κολεγίων που αποτελούν παραρτήματα ευρωπαϊκών πανεπιστημίων ως ισότιμα με εκείνα των ελληνικών ΑΕΙ


Τι αλλάζει για τους εκπαιδευτικούς

-      Οι εκπαιδευτικοί της δημόσιας εκπαίδευσης θα μετατίθενται πλέον υποχρεωτικά ανά σχολείο όχι με βάση τις αιτήσεις τους, αλλά βάσει των αναγκών που προκύπτουν
-      Ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη εκπαιδευτικών θα γίνεται κάθε τρία χρόνια
-    Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί που απολύονται από ένα ιδιωτικό σχολείο δεν θα απορροφώνται πλέον αυτόματα σε δημόσιο σχολείο όπως ίσχυε πριν

Τι αλλάζει στα πανεπιστήμια

-      «Λύνονται» τα χέρια των διοικήσεων των πανεπιστημίων στη διαχείριση των οικονομικών τους. Θα μπορούν να χρησιμοποιούν κονδύλια της επιτροπής ερευνών για τις λειτουργικές τους ανάγκες
-      Προχωρά ταχύτατα το σχέδιο «Αθηνά» για αναδιάρθρωση του χώρου της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας, καθώς ανανεώθηκε ως το καλοκαίρι του 2013 η θητεία του νυν Συμβουλίου της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) που θα πλαισιώσει τον νέο πρόεδρό της κ. Ευάγγελο Κουφουδάκη



Κοινωνία περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Διεθνές συνέδριο για την εκπαίδευση και την καινοτομία στον 21ο αιώνα 
 
 
σχόλια (18)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Πλάκα μας κάνετε; | 12/11/2012 17:12
    Πλάκα μας κάνετε όταν λέτε ότι το 3ο μνημόνιο δεν περιέχει στοιχεία αντιπαραθέσεων.Πέρα το ότι κόβει και τα εναπομείναντα δώρα-παντού θα κοπούν-ξαφνικά 100000 εκπαιδευτικοί δε θα γνωρίζουμε αν θα μετατεθούμε και πού την επόμενη σχολική χρονιά.Παράδειγμα:ζευγάρι εκπ/κών-που σημαίνει να μπαίνει στο σπίτι 2200ευρώ το πολύ-σπουδάζουν παιδί σε άλλη πόλη.Άρα 2 σπίτια.Και ο ένας τρώει μετάθεση.Για πείτε μου φωστήρες συντάκτες του άρθρου δεν εμπεριέχει το μνημόνιο κανένα σημείο αντιπαράθεσης; Το να διαλυθούν οικογένειες το θεωρείτε άνευ σημασίας; Ας καθίσει το υπουργείο να βρει τους κοπανατζήδες κι ας πάνε αυτοί,Εξάλλου δε θα ψάξει πολύ.Μέσα στα πόδια του στο υπουργείο βρίσκονται οι περισσότεροι.
    Fay
    απάντηση21
     
     
     
    Υποχρεωτικές μεταθέσεις | 11/11/2012 11:27
    Δυστυχώς οι μεταθέσεις εδώ και χρόνια δεν γίνονταν με γνώμονα την ορθολογική κατανομή του προσωπικού σύμφωνα με τις ανάγκες της υπηρεσίας, αλλά ήταν αντικείμενο ρουσφετολογικών παρεμβάσεων. Ορισμένοι εκπαιδευτικοί που είχαν τις ανάλογες γνωριμίες, μετατίθενταν σε μια περιοχή, συμπαρασύροντας πολλούς συναδέλφους μαζί τους, ακόμα και αν η περιοχή μετάθεσης δεν τους χρειαζόταν! Αποτέλεσμα μειωμένα ωράρια και εκπαιδευτικοί να υποαπασχολούνται στα γραφεία. Επίσης τα δεκάδες είδη αποσπάσεων που συνεχίζονται καθ'όλη τη διάρκεια του έτους, καθιστούν αδύνατη τη σωστή καταγραφή των ελλείψεων που δηλώνουν οι διευθύνσεις, με αποτέλεσμα το σύστημα να λειτουργεί προσεγγιστικά εις βάρος των φορολογούμενων!
    Δημοσθένης
    απάντηση03
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    ψωμι με ιδρωτα... κοπριτες.. | 10/11/2012 18:31
    στην μεση εκπαιδευση θα πρπει να ισχυει η σχεση αποδοσης - αμοιβη. Δηλαδη οι αποδοχες των εκπαιδευτων να ειναι συναρτηση της μεσης αποδοσης των ταξεων εις τις οποιες διδασκουν.. Αυτο εξασφαλιζεται με πανελληνιους δφιαγωνισμους.. Δεν ειναι δικαιο να αμοιβονται οι αδιαφοροι και τεμπεληδες το ιδιο με τους εργατικους και τους αξιους.. Οτι ισχυει στην ελευθερη οικονομια να ισχυει και στην παιδεια.. διαφορετικα δεν προκειται να εχει ενδιαφερον κανενας εκπαιδευτικος για την αποδοση των μαθητων του...
    κιτσος
    απάντηση30
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Katoxyromeno monopolio | 10/11/2012 15:23
    Ante na ksemperdeuoume me ton oro "katoxyromeno eppagelma" kammia fora. Kairos htane.
    sada
    απάντηση13
     
     
    Οι παγίδες της προνομιακής πληροφόρησης | 10/11/2012 13:01
    Κυρία Παπαματθαίου Παραπληροφορείτε, εν αγνοία σας, και εν τη αμελεία σας, πιστεύω. Η διάταξη για την ΑΔΙΠ στην οποία αναφέρεστε, δεν συμπεριελήφθη στο ν/σ που τελικά κατατέθηκε, μαζί με εκείνη που αφορούσε στην υποχρεωτικότητα των ηλεκτρονικών ψηφοφοριών για όλες τις εκλογές οργάνων διοίκησης στα ΑΕΙ. Σεις προφανώς αναφέρεστε σε προηγούμενη εκδοχή του ν/σ για την οποία προνομιακά πληροφορηθήκατε. Την πατήσατε, φοβάμαι!
    Ανώνυμος
    απάντηση57
     
     
    Αφανής επανάσταση!!!!!!! | 10/11/2012 11:04
    Εύχομαι, κυρία Μάρνυ, να συμβεί και στο χώρο σας μια ανάλογη "επανάσταση και υποστείτε επαγγελματικά όσα υφίσταται αυτή τη στιγμή ένας εκπαίδευτικός (των φροντιστηρίων ή του δημόσιου σχολείου). Με τα όσα συμβαίνουν στο όνομα των δήθεν διαρθρωτικών αλλαγών και τα όσα γράφετε η μέρα αυτή δε θα αργήσει
    Ανώνυμος / η
    απάντηση3410
     
     
     
    Δεν περιέχει σημεία για σοβαρές αντιπαραθέσεις; | 10/11/2012 10:56
    Καλά, φοβερή προσέγγιση των πραγμάτων! Η εφημερίδα σας συνεχίζει να με εκπλήσσει. Το μνημόνιο δεν ανοίγει ένα κλειστό επάγγελμα (αυτό του φροντιστή), απλώς δίνει τη δυνατότητα στους μεγαλοκαρχαρίες της εκπαίδευσης να φάνε και από εκεί. Όσο για τους καθηγητές του δημοσίου, αυτοί έρχονται πλέον αντιμέτωποι με το φασισμό: η υποχρεωτική μετακίνησή τους σ' όλη τη χώρα με υπουργική και μόνο απόφαση είναι κατεξοχήν αντιδημοκρατικό μέτρο. Ύστερα από όλα αυτά, εμείς τι θα γιορτάσουμε στα σχολεία τη 17η του Νοέμβρη; Θα τιμήσουμε τους αγώνες κατά του φασισμού και την αποκατάσταση της δήθεν δημοκρατίας;
    o
    απάντηση2919
    Απαντήσεις  3 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    Διορισμός στο Δημόσιο | 10/11/2012 09:59
    Συμφωνώ απόλυτα με το μέτρο ότι οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί που απολύονται από ένα ιδιωτικό σχολείο δεν θα απορροφώνται πλέον αυτόματα σε δημόσιο σχολείο, διότι πήγαινε για ένα χρόνο ο άλλος στο ιδιωτικό σχολείο, έπερνε την απόλυση και αμέσως διορίζονταν στο δημόσιο παρακάμπτοντας τις χιλιάδες επί 10 χρόνια αδιόριστων καθηγητών
    Διονύσης
    απάντηση403
    Απαντήσεις  3 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Νέο "κούρεμα" στα Πανεπιστήμια; | 10/11/2012 08:13
    Σχετικά με τα Πανεπιστήμια, ας μην παρουσιάζει η εφημερίδα την εικόνα ότι τάχα "λύνονται τα χέρια των πανεπιστημίων στη διαχείριση των οικονομικών τους". Απλά μετά το "κούρεμα" του περασμένου Μαρτίου (αρπαγή του 70% των αποθεματικών τους) θέλουν να μηδενίσουν και το υπόλοιπο 30%, αναγκάζοντάς τα να πληρώσουν με αυτό τη ΔΕΗ, το τηλέφωνο, το νερό κλπ. (αφού θα εξαφανίσουν την ήδη μειωμένη κρατική χρηματοδότηση).
    Νίκος Κ.
    απάντηση177
     
-