«Ο κόσμος χρειάζεται στήριξη. Εμείς εκείνο που μπορούμε να του προσφέρουμε είναι γνώση…». Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Μάνθος Σανταμούρης μιλάει με ενθουσιασμό, μιλάει αυθόρμητα και κυρίως… διά ζώσης. Σύντομα η εικόνα του, ενώ εξηγεί τις απόψεις του, δεν θα αποτελεί προνόμιο των φοιτητών που χωράει το αμφιθέατρο. Θα αποτελεί μια «διαδικτυακή» φιγούρα, έναν καθηγητή που θα διδάσκει μέσω Internet και – κυρίως – θα ενώνει τις επιστημονικές δυνάμεις ακαδημαϊκών από την Ελλάδα αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο, σε μια σειρά ανοιχτών μαθημάτων.

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών ξεκινά, με παράλληλες κινήσεις από διάφορα τμήματά του, μια νέα γενιά εξ αποστάσεως αμφίδρομων εκπαιδευτικών προγραμμάτων μέσω online διαλέξεων και συζητήσεων που σύντομα θα προσφερθούν σε όλους τους πολίτες.

«Η ένταση της κοινωνικής κρίσης μάς αναγκάζει να αναζητήσουμε απαντήσεις στο βάθος της γνώσης. Η ουσιαστική και θεμελιωμένη γνώση είναι ψυχικά αναζωογονητική και ελπιδοφόρα, είναι ό,τι χρειαζόμαστε για να αντέξουμε, για την έξοδο από τον καθημερινό εγκλωβισμό» λέει στο «Βήμα» ο «αρχιτέκτονας» του προγράμματος Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Παναγιώτης Πετράκης.
Το σχέδιο είναι απλό. Το Πανεπιστήμιο Αθηνών, που διαθέτει ήδη μια πλήρως εξοπλισμένη διαδικτυακή πλατφόρμα για τα μαθήματα που πρόσφερε σε πτυχιούχους και επαγγελματίες ως σήμερα αντί συμβολικών διδάκτρων, ανοίγει σύντομα τις πόρτες του στη μεγαλύτερη παγκόσμια πρόκληση στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης: πανεπιστημιακά μαθήματα διαθέσιμα δωρεάν στο Διαδίκτυο. Στο παιχνίδι έχουν άλλωστε μπει ήδη τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου.

e-Learning εμπειρία
Η εμπειρία υπάρχει: τα τελευταία δώδεκα χρόνια το e-Learning του Κέντρου Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών παρέχει προγράμματα συμπληρωματικής Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης σε περισσότερα από 150 εκπαιδευτικά αντικείμενα.
Οι καθηγητές που εργάζονται σε αυτά τα προγράμματα επεξεργάζονται τις τελευταίες ημέρες ένα διαφορετικό πλάνο. Νέα εκπαιδευτικά αντικείμενα θα διατεθούν το προσεχές διάστημα και αυτά θα περιλαμβάνουν online διαλέξεις και συζητήσεις ανάμεσα σε επιστήμονες και καθηγητές του ιδρύματος. Μάλιστα, θα διοργανώνονται στρογγυλά τραπέζια με επίκαιρα θέματα, οι καθηγητές θα λαμβάνουν σχόλια απ’ όσους παρακολουθούν και θα απαντούν. Σε πρώτη φάση έχουν επιλεγεί τα αντικείμενα της Βιοηθικής, της Φιλοσοφίας της Επιστήμης, της Φιλοσοφίας κ.ά.
«Στόχος είναι η περαιτέρω διεύρυνση της θεματολογίας με προγράμματα που θα απευθύνονται και στο ευρύ κοινό χωρίς προαπαιτούμενες γνώσεις για την παρακολούθησή τους και οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να τα παρακολουθήσουν ανεξαρτήτως του επιπέδου εκπαίδευσής τους» συμπληρώνει ο κ. Πετράκης.
Κάθε εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα έχει διάρκεια 3 – 4 μηνών και κατά τη διάρκεια διενέργειάς του θα πραγματοποιούνται 4 – 6 διαλέξεις. Οι μαγνητοσκοπημένες συζητήσεις θα ενσωματώνονται στα επιμορφωτικά προγράμματα και θα διατίθενται στους συμμετέχοντες. Οι συμμετέχοντες στα εν λόγω προγράμματα θα μελετούν το συμπληρωματικό εκπαιδευτικό υλικό, θα παρακολουθούν τις συζητήσεις και θα υποβάλλονται σε τεστ αξιολόγησης.
Οπως εξηγούν οι εκπρόσωποι του Πανεπιστημίου Αθηνών, κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων αυτών θα παρέχεται πλήρης και καθημερινή εκπαιδευτική υποστήριξη. Ο εκπαιδευόμενος δηλαδή θα μπορεί να απευθύνεται ηλεκτρονικά στον ορισμένο εκπαιδευτή του, μέσω ενσωματωμένου στην πλατφόρμα ηλεκτρονικού συστήματος επικοινωνίας, για την άμεση επίλυση αποριών σχετιζόμενων με τα μαθήματα, τα τεστ αξιολόγησης και τις μαγνητοσκοπημένες συζητήσεις.
Το εκπαιδευτικό και οπτικοακουστικό υλικό που θα συνοδεύει κάθε μάθημα των προγραμμάτων θα διατίθεται σταδιακά ανά μάθημα μέσω ειδικά διαμορφωμένων ηλεκτρονικών «τάξεων». Κατά την εξέλιξη κάθε μαθήματος θα αναρτώνται επίσης σε σχετικό σύνδεσμο οι απαραίτητες για την ομαλή διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας ανακοινώσεις και ασκήσεις αξιολόγησης. Η επιτυχής παρακολούθηση του επιμορφωτικού προγράμματος προσδιορίζεται από την παρακολούθηση των συζητήσεων και την επιτυχή ολοκλήρωση της εξ αποστάσεως εκπαιδευτικής διαδικασίας η οποία προϋποθέτει αξιολόγηση της πορείας των εκπαιδευομένων με την ηλεκτρονική υποβολή τεστ.

Συνεργασία με το MIT
Μεταπτυχιακούς τίτλους με τη συνεργασία επτά πανεπιστημίων παγκοσμίως και προσιτά συμβολικά δίδακτρα θα παρέχει πιθανότατα την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Οπως εξηγεί ο κ. Σανταμούρης, «προσπαθούμε να στήσουμε έναν μηχανισμό παροχής εξειδικευμένων γνώσεων σε όλα τα επίπεδα, προσιτό στους πολίτες». Τονίζει ακόμη ότι το ίδρυμα θα συνεργαστεί με το MIT και άλλα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια στη διοργάνωση ενός μεγάλου προγράμματος με θέμα το αστικό περιβάλλον και τις περιβαλλοντικές αλλαγές, το οποίο θα περιλαμβάνει τις διαδικτυακές διαλέξεις, και μάλιστα θα συμπεριληφθούν σε αυτές τα μαθήματα έγκριτων καθηγητών απ’ όλον τον κόσμο.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ