Το παρόν και το μέλλον της ελληνικής Ναυτιλίας συζητήθηκε κατά το 4ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Αδελφότητας των Υδραίων Αθηναίων που έγινε το Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου στην Υδρα.
Η έναρξη του συνεδρίου έγινε από τον πρόεδρο της Αδελφότητας των Υδραίων Αθηνών, Γιάννη Σαχίνη, ο οποίος έκανε αναφορά στους σκοπούς της Αδελφότητας, οι οποίοι μεταξύ άλλων είναι η προβολή της ναυτικής ιστορίας της Ύδρας, καθώς και η προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα, στο οποίο η Ύδρα πρωτοστάτησε.
Στο χαιρετισμό του ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, αναφέρθηκε στην εξέχουσα σημασία που κατέχει η Ελληνική Ναυτιλία και στην ανάγκη η Ελλάδα στη σημερινή εξαιρετικά δυσμενή οικονομική συγκυρία να αξιοποιήσει ακόμα περισσότερο το συγκριτικό της πλεονέκτημα. Επίσης εξήρε την ικανότητα των Ελλήνων ναυτικών, καθώς και τις επιχειρηματικές επιδόσεις του εφοπλιστικού κλάδου σε διεθνές επίπεδο.
Χαιρετισμό απηύθυνε και ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, αναφέροντας και το ζήτημα της εκπαίδευσης των νέων που ενδιαφέρονται επαγγελματικά για την Ναυτιλία.
Οπως ανέφεραν οι διοργανωτές το συνέδριο κάλυψε θεματικά ένα ευρύ πεδίο θεμάτων που απασχολούν την Ναυτιλία, παρουσιάζοντας παράλληλα σημαντικά ιστορικά ζητήματα, τα οποία έκριναν την πορεία των Ελλήνων πλοιοκτητών και ορισμένα από τα οποία μπορούν να λειτουργήσουν ως παράδειγμα και για το μέλλον.
Κατά το συνέδριο παρουσιάστηκε η μελέτη «Ανοίγοντας το δρόμο στην αγγλική και αμερικάνικη χρηματοπιστωτική αγορά το 19ο και 20ό αιώνα: Από τους εμποροτραπεζίτες Αδελφούς Ράλλη στον Αριστοτέλη Ωνάση» της Τζελίνας Χαρλαύτη, Καθηγήτριας στο Τμήμα Ιστορίας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, μέσα από την οποία παρουσιάστηκαν οι διαδρομές ανάπτυξης της ελληνικής Ναυτιλίας, μέχρι την εποχή του Αριστοτέλη Ωνάση.
Ακόμη ο Μάρτιν Στόπφορντ εκτελεστικός διευθυντής της εταιρείας Clarkson PLC παρουσίασε στην ομιλία του το νέο πρόσωπο της Ελληνικής Ναυτιλίας και τις δυνατότητες που έχουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες να αναπτυχθούν ακόμη και στις σημερινές, αντίξοες συνθήκες.
Ο κ. Στόπφορντ παρουσίασε τις προβλέψεις για την πορεία του διεθνούς εμπορίου, των ναύλων και των ναυπηγήσεων νέων πλοίων, αναφέροντας ότι οι παράγοντες που θα κρίνουν τις εξελίξεις κατά την επόμενη πενταετία θα είναι: Η λεγόμενη «δεύτερη φάση της Παγκοσμιοποίησης», με σημαντικές εξελίξεις στο θαλάσσιο εμπόριο, το πρόβλημα της υπερπροσφοράς, το οποίο θα έχει άμεσες συνέπειες στις ναυπηγήσεις νέων πλοίων, καθώς και το αυξανόμενο κόστος καυσίμων.
Παράλληλα, όπως ανέφερε, θα αυξάνεται η δυσκολία εξεύρεσης χρηματοδότησης από τις παραδοσιακές πηγές, όπως οι τράπεζες, με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να πρέπει να επανεξετάσουν μια σειρά από εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης, αναλαμβάνοντας το αντίστοιχο επιχειρηματικό ρίσκο.
Για τις δυνατότητες χρηματοδότησης ναυτιλιακών επιχειρήσεων μέσω του Χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης παρουσίασε ο Ναθάναελ Μαουκλερ, εκτελεστικός διευθυντής της NYSE Euronext, Inc., αναφέροντας ότι οι εισηγμένες εταιρείες του κλάδου της ναυτιλίας έχουν επιτύχει να αντλήσουν σημαντικά κεφάλαια από τη Wall Street, ικανά να τροφοδοτήσουν την ανάπτυξή τους.
Παρέμβαση στο συνέδριο έκανε ο εφοπλιστής Πάνος Λασκαρίδης, ο οποίος επεσήμανε ότι η είσοδος ή μη στα ξένα χρηματιστήρια είναι ένα ζήτημα που συνεχίζει να απασχολεί τους Έλληνες εφοπλιστές ενώ πρόσθεσε ότι η μορφή με την οποία είναι διαρθρωμένες οι επιχειρήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών δεν είναι πάντοτε συμβατή με τις απαιτήσεις του NYSE ή άλλων διεθνών χρηματιστηρίων.
Ανέφερε ως πολύ θετική για την Ελλάδα την επανίδρυση του υπουργείου Ναυτιλίας, ενώ ως βασικά προβλήματα που απασχολούν την Ελληνική Ναυτιλία ανέφερε την απουσία σύγχρονης Ναυτικής Εκπαίδευσης.
Τα προβλήματα χρηματοδότησης και λειτουργίας των ναυτιλιακών επιχειρήσεων σε ένα περιβάλλον εξαιρετικής αστάθειας συζητήθηκαν σε στρογγυλό τραπέζι, στο οποίο συμμετείχαν οι Μάρτιν Στοπφορντ, Ναθάναελ Μαουκλερ, Μιχάλης Μποδούρογλου, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Paragon Shipping Inc., Γιάννης Κούστας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Danaos Corp., και στο οποίο παρενέβησαν με σχόλιά τους οι: Ιων Γ. Βαρουξάκης, Πρόεδρος Δ.Σ. και Διευθύνων Σύμβουλος, FreeSeas Inc., Μανώλης Α. Βορδώνης, πρώην γενικός διευθυντής της ναυτιλιακής εταιρείας Thenamaris και Αντώνης Μαυρακάκης.
Ο κ Κούστας επεσήμανε την ανάγκη συνεχούς εγρήγορσης από την πλευρά των Ελλήνων εφοπλιστών, καθώς το διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον είναι εξαιρετικά ευμετάβλητο, ενώ απαραίτητος είναι ο έλεγχος του λειτουργικού κόστους. Από την πλευρά του ο κ. Μποδούρογλου προσέθεσε το ζήτημα της αυστηροποίησης των διεθνών κανονισμών, με την ύπαρξη νέων περιορισμών για τις θαλάσσιες μεταφορές.
Στο συνέδριο συζητήθηκε και το μεγάλο πρόβλημα της σύγχρονης Ναυτιλίας που είναι η πειρατεία. Για το θέμα καθώς και για τους τρόπους αντιμετώπισης του μίλησε η κυρία Χαρλαύτη στην μελέτη της με θέμα: «Ελληνική πειρατεία και κούρσος στην Ανατολική Μεσόγειο του 1830: Μια συμπληρωματική δραστηριότητα στην εμπορική ναυτιλία;».
Ξεχωριστή στιγμή ήταν η προσωπική μαρτυρία για τις 77 ημέρες ομηρίας από πειρατές από τον Τζον Εβανς Γενικό Σύμβουλο της Chartworld Shipping Corporation.
Για το θέμα της χρήσης ένοπλων φρουρών στα πλοία ως λύση στη σύγχρονη πειρατεία, μίλησε ο Πάνος Γ. Μωραΐτης , Διευθύνων Σύμβουλος της Aspida Maritime Security Corp.
Ο κ. Μωραΐτης ανέδειξε τη συμβολή των ενόπλων φρουρών στην ασφάλεια των πλοίων, επισημαίνοντας ότι μέχρι σήμερα δεν έχει σημειωθεί περιστατικό πειρατείας σε φυλασσόμενα πλοία. Επίσης, ο κ. Μωραΐτης επεσήμανε τη σημαντική διαφορά που υπάρχει μεταξύ επαγγελματιών του κλάδου και μη επαγγελματιών, τονίζοντας ότι η έλλειψη επαγγελματισμού σε περίπτωση επίθεσης από πειρατές μπορεί να θέσει σε σοβαρούς κινδύνους το πλοίο και κυρίως της ζωή του πληρώματος.
Συντονιστής Συνεδρίου ήταν ο Γιώργος Ξηραδάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της XRTC Business Consultants, ο οποίος παρουσίασε και τα συμπεράσματα του συνεδρίου.