Τα προϊόντα της κρητικής γης που κατέχουν πρωτεύουσα θέση στη λεγόμενη μεσογειακή διατροφή και φημίζονται τόσο για την ποιότητά τους όσο και για τη θετική επίδρασή τους στην ευζωία των καταναλωτών κατακτούν τις αγορές της Ρωσίας και της Κίνας. Με πρωτοβουλία της Περιφέρειας Κρήτης οι παραγωγοί της Κρήτης είδαν να ανοίγονται νέες προοπτικές για τη διάθεση των προϊόντων τους και δίνουν κίνητρο σε πολλούς νέους να ασχοληθούν με τη γεωργία.
Ολα άρχισαν τον Φεβρουάριο στη Μόσχα σε μια διεθνή εμπορική έκθεση όπου συμμετείχε η Κρήτη με περίπτερο παραδοσιακών προϊόντων. Εκεί οι ρώσοι επιχειρηματίες ενθουσιάστηκαν με την ποιότητα των προϊόντων της κρητικής γης και έτσι αποφάσισαν να επισκεφθούν οι ίδιοι το νησί για να συνομιλήσουν απευθείας με τους αγρότες και να γνωρίσουν τις διαδικασίες παραγωγής των προϊόντων. Στελέχη από επτά μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ ενδιαφέρθηκαν να εισαγάγουν λάδι, κρασί, μέλι και τυροκομικά.
Οι ενέργειες της Περιφέρειας Κρήτης στοχεύουν στην προώθηση των κρητικών προϊόντων όχι μόνο στη Ρωσία αλλά και στην αγορά της Κίνας. Η ευόδωση αυτών των ενεργειών έχει ως αποτέλεσμα τα προϊόντα της κρητικής γης να δίνουν ραντεβού με ρώσους και κινέζους καταναλωτές ως το τέλος του 2012. «Αντιπροσωπείες από τη Ρωσία και την Κίνα επισκέφθηκαν το νησί και έπειτα από μαραθώνιο 490 συναντήσεων κλείστηκαν πάνω από δέκα συμφωνίες τόσο με αλυσίδες σουπερμάρκετ όσο και με εστιατόρια» λέει στο «Βήμα» η κυρία Θεανώ Βρέντζου-Σκορδαλάκη, υπεύθυνη αντιπεριφερειάρχης, η οποία πρωτοστατεί στις ενέργειες προώθησης των κρητικών προϊόντων στο εξωτερικό.
«Κιβωτό» της κρητικής ιδιαιτερότητας χαρακτηρίζει την αγροτική οικονομία η αντιπεριφερειάρχης και εξηγεί: «Προτείνουμε συγκεκριμένες δράσεις μέσω ενός στρατηγικού σχεδιασμού, ο οποίος περιλαμβάνει την πιστοποίηση των προϊόντων μετά την κατάλληλη καθοδήγηση των παραγωγών και την προώθηση των προϊόντων και της κρητικής διατροφής».
«Μητέρα» του αγνού ελαιολάδου χαρακτήρισε την Κρήτη ο κ. Διονύσης Ποπόφ, ρώσος εισαγωγέας τροφίμων, και προσέθεσε: «Οι καταναλωτές μας πρέπει να γευθούν τα ποιοτικά αγροτικά προϊόντα που παράγετε σ’ αυτόν τον τόπο» τονίζοντας παράλληλα την αυστηρότητα των Ρώσων στην πιστοποίηση των προϊόντων.
Κεντρική ιδέα είναι το στήσιμο ενός «κρητικού» μπακάλικου μέσα σε μια γνωστή αλυσίδα ντελικατέσεν στην Κόκκινη Πλατεία της Μόσχας. Ο κόσμος θα έχει την ευκαιρία να γευθεί τα κρητικά προϊόντα και να αγοράσει επί τόπου ό,τι του αρέσει. Η μεγαλύτερη καινοτομία στην προώθηση των κρητικών προϊόντων κρύβεται στο roadshow: μια κινητή έκθεση όλων των κρητικών προϊόντων, η οποία θα μεταφέρεται από πόλη σε πόλη και θα δίνει τη δυνατότητα στους κατοίκους όλων των περιοχών να γνωρίσουν τις κρητικές γεύσεις.
Ο «κίτρινος γίγαντας» δεν θα μπορούσε να μείνει εκτός παιχνιδιού. Κινέζοι επιχειρηματίες από την επαρχία Σετσουάν, οι οποίοι εμπορεύονταν το κρητικό ελαιόλαδο, το οποίο έχει αναπτύξει ιδιαίτερη δύναμη στην κινεζική αγορά, έδειξαν έντονο ενδιαφέρον για το μέλι, το κρασί και την τσικουδιά. Η επαρχία Σετσουάν αριθμεί 80 εκατομμύρια καταναλωτές και είναι από τις πλέον αναπτυσσόμενες επαρχίες της Κίνας. «Πρέπει να στρέψουμε το βλέμμα και την προσοχή μας σ’ αυτή την αναδυόμενη αγορά με τα εκατομμύρια καταναλωτών» λέει στο «Βήμα» η κυρία Σκορδαλάκη. Μια εμπλουτισμένη εκδοχή του «κρητικού» μπακάλικου, το οποίο θα φιλοξενεί στα ράφια του πέρα από προϊόντα διατροφής και βιολογικά καλλυντικά από βότανα της κρητικής χλωρίδας. Αλυσίδα είκοσι πέντε καταστημάτων ντελικατέσεν, ο ιδιοκτήτης της οποίας δήλωσε εντυπωσιασμένος με την ποιότητα των κρητικών προϊόντων, είναι έτοιμη να τα φιλοξενήσει μέσα στο 2012.
«Πέρα από την προώθηση των προϊόντων μας στις ξένες αγορές, πρέπει να οργανώσουμε και τους παραγωγούς μας προκειμένου να δημιουργήσουν ομάδες και να έχουν έναν μάνατζερ που θα κάνει όλες τις επαφές και θα γνωρίζει πολύ καλά τα προϊόντα για να μπορεί να τα παρουσιάσει. Πολύ σημαντική είναι και η συμμετοχή των συνεταιρισμών που θα δημιουργήσουν σε εκθέσεις στο εξωτερικό για να γνωρίσουν οι αγορές τα προϊόντα τους» τονίζει η αντιπεριφερειάρχης.
Τα κρητικά προϊόντα εισβάλλουν στις διεθνείς αγορές με τον αέρα του νικητή και αυτό οφείλεται στην εξαιρετική ποιότητά τους. «Εχουμε κάνει αγώνα για την πιστοποίηση των προϊόντων μας και βλέπουμε τους κόπους μας να επιβραβεύονται μέσω των συμφωνιών που κλείνουμε. Οι επόμενοι σταθμοί σ’ αυτό το ταξίδι είναι οι αγορές της Ιταλίας, της Γερμανίας και της Λευκορωσίας. Σημαντικό κομμάτι των δράσεών μας είναι η διασύνδεση του αγροτικού και του τουριστικού τομέα της Κρήτης» λέει περιγράφοντας τις επόμενες κινήσεις των παραγωγών η κυρία Βρέντζου-Σκορδαλάκη.
Ο συνεταιρισμός
Εξάγει φραγκόσυκα και λουλούδια

Η «Κρήσσα Γη» είναι ένας από τους συνεταιρισμούς που έχει προσανατολιστεί στις αγορές του εξωτερικού. Με τρία χρόνια επίσημης λειτουργίας και 100 μέλη που καλλιεργούν φραγκόσυκα και πρωτέα (είδος εξωτικού λουλουδιού). «Αξιοποιούμε τις ικανότητες κάθε μέλους μας εκεί όπου είναι περισσότερο χρήσιμες, έτσι μια κοπέλα μέλος του συνεταιρισμού με σπουδές στο μάρκετινγκ βοηθάει στην προώθηση των προϊόντων μας. Προσπαθούμε να αυξήσουμε την παραγωγή μας και να την εμπλουτίσουμε με νέες ποικιλίες. Για τα προϊόντα μας έχουν ενδιαφερθεί επιχειρηματίες από ασιατικές αγορές και θα συμμετάσχουμε σε μια έκθεση στο Παρίσι, απ’ όπου περιμένουμε να μας γνωρίσουν ακόμη περισσότεροι» λέει στο «Βήμα» ο κ. Στάθης Κορνάρος, πρόεδρος του συνεταιρισμού. Οι επαφές του συνεταιρισμού επεκτείνονται και στα σουπερμάρκετ της Κρήτης προκειμένου να τους διαθέσει γλυκά του κουταλιού και μαρμελάδες. «Εχουμε δικό μας εργαστήριο ζαχαροπλαστικής, όπου θα φτιάχνουμε τα γλυκά του κουταλιού και τις μαρμελάδες με δικό μας ζαχαροπλάστη» προσθέτει.
Πολλοί νέοι άνθρωποι ξεκινούν να μπαίνουν ενεργά στους αγροτικούς συνεταιρισμούς με κίνητρο το χαμηλό κόστος παραγωγής και τα μεγάλα περιθώρια κέρδους. «Δούλευα στην Αθήνα για αρκετά χρόνια, αλλά λόγω των μειώσεων προσωπικού με απέλυσαν και ό,τι δουλειά έβρισκα δεν κάλυπτε το ακριβό κόστος ζωής. Ετσι αποφάσισα να επιστρέψω στα πάτρια εδάφη και να καλλιεργήσω κάποια χωράφια που είχαμε. Μέσω Internet ενημερώθηκα για τον συνεταιρισμό με τις καινοτόμες καλλιέργειες και έμαθα για τα φραγκόσυκα. Δυόμισι χρόνια μετά είμαι πολύ αισιόδοξος, γιατί βλέπω ότι οι ξένοι τα γνωρίζουν και υπάρχει μεγάλη ζήτηση» αναφέρει ο κ. Μανώλης Μιχελαράκης, 32 χρόνων, νέος παραγωγός.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ