Νέο πανελλήνιο ρεκόρ οικονομίας καυσίμου, με κατανάλωση 1 kWh για απόσταση 390 km, πέτυχε η Ομάδα «Προμηθέας» της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ με το πρότυπο ηλεκτρικό όχημα «Πυρφόρος». Στο επίκεντρο της επίσημης παρουσίασης της νέας αυτής επιτυχίας στον διεθνή διαγωνισμό Shell Eco – marathon στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας βρέθηκε η Ηλεκτροκίνηση και οι επιστημονικές και οικονομικές προκλήσεις που τη συνοδεύουν.

Για τέταρτη συνεχή χρονιά, η ερευνητική ομάδα «Προμηθέας», που αποτελείται από προπτυχιακούς φοιτητές και πλαισιώνεται από μέλη του διδακτικού προσωπικού, βελτίωσε την κατάταξή της φτάνοντας στην 11η θέση της κατηγορίας ανάμεσα σε ομάδες από 25 χώρες. «Αυτό που κάνει την ομάδα μας να ξεχωρίζει είναι ότι οι φοιτητές φτιάχνουν με τα χέρια τους όσα χρειάζονται, δεν έχουμε δίπλα μας μεγάλους κατασκευαστές κινητήρων, όπως οι άλλες ομάδες» τόνισε ο κ. Ευάγγελος Τσαμπούρης, επικεφαλής της ομάδας και υποψήφιος διδάκτωρ.

Με ολοκαίνουριο σύστημα διεύθυνσης, μικρότερο βάρος, λιγότερες απώλειες λειτουργίας του κινητήρα και μπαταρίες λιθίου ως μοναδική πηγή ενέργειας, ο Πυρφόρος ’12 αποτελεί εξέλιξη του πρώτου οχήματος. Κάθε ομάδα που διαδέχεται την προηγούμενη αναπτύσσει τα μηχανικά μέρη αποκλειστικά στο Εργαστήριο. «Το αμάξωμα παραμένει το ίδιο από το 2009. Αν θέλουμε να βελτιώσουμε τις επιδόσεις μας του χρόνου, θα πρέπει να έχουμε ελαφρύτερο αμάξωμα. Το δικό μας ζυγίζει 40 κιλά, ενώ των αντιπάλων μας κατά μέσο όρο 20» τόνισε ο επιβλέπων καθηγητής, κ. Αντώνιος Κλαδάς.

Ανάλογα εγχειρήματα δείχνουν ότι το επιστημονικό επίπεδο στην Ελλάδα είναι πολύ υψηλό, ενώ όπως είπε στο Βήμα ο κ. Κλαδάς, η ελληνική βιομηχανία δεν μπορεί να απορροφήσει αυτή τη γνώση, που αποτελεί εθνικό κεφάλαιο. «Αυτοί οι εκκολαπτόμενοι επιστήμονες, μέσα στην δύσκολη περίοδο που βιώνουμε, ανοίγουν ένα παράθυρο στον καθαρό αέρα και την ελπίδα» είπε ο κ. Διονύσιος Νέγκας, Πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο).

Ηλεκτροκίνηση: Η νέα πρόκληση
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν αποτελούν μόνο ένα νέο πεδίο τεχνολογικής προόδου, αλλά και μια πρόκληση για τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας. «Οι απαιτήσεις ισχύος στις οποίες θα κληθούν αυτά να ανταποκριθούν, οι απαραίτητες εγκαταστάσεις όπως οι σταθμοί φόρτισης και το κόστος τους, καθώς και το θεσμικό πλαίσιο αυτής της νέας αγοράς είναι θέματα στα οποία πρέπει άμεσα να βρούμε απαντήσεις», τόνισε η κυρία Βάλυ Λιόλιου, Αναπληρώτρια Διευθύντρια του Κέντρου Δοκιμών, Εφαρμογών και Προτύπων.
Ήδη, ανοίγονται νέα πεδία έρευνας που σχετίζονται με τα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά και νέες επενδυτικές ευκαιρίες, όπως οι σταθμοί swapping, αντικατάστασης δηλαδή μπαταριών. Τέτοια δίκτυα έχουν ήδη αναπτυχθεί στο Ισραήλ και το κόστος για έναν σταθμό υπερβαίνει τις 500 χιλ. ευρώ. Η γεωγραφική κάλυψη της Ευρώπης αποτελεί μια ακόμη μεγάλη πρόκληση, ώστε να γίνει το ηλεκτρικό όχημα πρώτη επιλογή για τους Eυρωπαίους.
«Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν αποτελούν από μόνα τους πράσινες λύσεις. Το πλεονέκτημά τους είναι η ευελιξία. Μπορούμε να μη φορτίζουμε τις μπαταρίες τις ώρες μεγάλης ζήτησης, να διακόπτουμε τη φόρτιση και βέβαια να επιλέγουμε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας», εξήγησε η κυρία Λιόλιου.
Προβλέποντας ότι το μέλλον των μεταφορών, αλλά και της βιομηχανίας, βρίσκεται στην ηλεκτροκίνηση, ο κ. Νέγκας επισήμανε ότι η Ελλάδα βρίσκεται πολύ πίσω σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες στο θέμα των κινήτρων. «Στην Ισπανία, αν και βρίσκεται επίσης σε οικονομική δυσκολία, δίδεται κίνητρο 6000 ευρώ για την απόκτηση ηλεκτρικού οχήματος».