Το Σάββατο το μεσημέρι οι βαθμολογητές του υπουργείου Παιδείας άνοιξαν κατά την πειραματική βαθμολόγηση των γραπτών της Φυσικής 50 γραπτά των εφετινών υποψηφίων. Τα επτά από αυτά ήταν γραπτά μαθητών, οι οποίοι είχαν λύσει το περίφημο ερώτημα Γ4. Οι υποψήφιοι, μαθητές της Γ’ Λυκείου, απάντησαν, δηλαδή, σωστά το θέμα που «απερρίφθη» με συνοπτικές διαδικασίες, λίγη ώρα μετά την ανακοίνωση των θεμάτων που τέθηκαν στη Φυσική, ως «επιστημονικά λανθασμένο» από την Ενωση Ελλήνων Φυσικών!

«Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Το 12% των εφετινών υποψηφίων απάντησαν στο ερώτημα, που παραλίγο να ακυρωθεί όταν αντέδρασε η Ενωση των Φυσικών με αποτέλεσμα να σπεύσει να το αποσύρει η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων και το υπουργείο Παιδείας να εκδώσει σχετική οδηγία. Ευτυχώς λίγες ώρες αργότερα η ακύρωση ακυρώθηκε και το θέμα θα βαθμολογηθεί κανονικά. Διαφορετικά θα ήταν σαν να τιμωρούνταν οι μαθητές που έλυσαν το Γ4 για την επάρκειά τους…», λέει βαθμολογητής του υπουργείου που μίλησε στο «Βήμα» και για ευνόητους λόγους επιθυμεί να κρατήσει την ανωνυμία του.

Οι συνέπειες του «αλαλούμ» στη διαδικασία των εξετάσεων, με θύματα τα παιδιά, θα ήταν πολύ μεγαλύτερες αν το θέμα ακυρωνόταν, ωστόσο και τώρα οι ενστάσεις δεν λείπουν, κυρίως από γονείς μαθητών που δεν το απάντησαν. Επικαλούνται, όπως είναι φυσικό, την «αυθεντία» της Ενωσης Ελλήνων Φυσικών για να υποστηρίξουν το δίκιο τους για την παράλειψη που υπήρχε στη διατύπωση του ερωτήματος.

Το μπέρδεμα θα μπορούσε να είναι ακόμα μεγαλύτερο αν δεν είχαν προηγηθεί οι εξετάσεις της ομάδας των προφορικά εξεταζόμενων υποψηφίων (δυσλεκτικά παιδιά και παιδιά με σοβαρά προβλήματα υγείας). Λόγω του προφορικού της χαρακτήρα η βαθμολογία δίνεται, αναγκαστικά, με το πέρας της εξέτασης. Ευτυχώς οι αλληλοαναιρούμενες εγκύκλιοι εκδόθηκαν αφού είχαν ολοκληρωθεί οι σχετικές εξετάσεις και δεν μπορούσαν να επηρεάσουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο τη βαθμολογία των συγκεκριμένων μαθητών.

Το ερώτημα ωστόσο γιατί λειτούργησε κατά αυτό τον παρορμητικό τρόπο η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων παραμένει. Τα μέλη είναι τα ίδια με πέρυσι (ο πρώην υπουργός κ. Γ. Μπαμπινιώτης δεν τους είχε αλλάξει, ούτε πρόλαβε και η αντικαταστάτης του κυρία Αφροδίτη – Ευφροσύνη Κιάου).

«Αυτές οι αποφάσεις, παρότι λαμβάνονται από τη ηγεσία της Επιτροπής των Εξετάσεων, επηρεάζονται σαφώς και από την ηγεσία του υπουργείου. Ειδικά, φέτος, επηρεάζονται και από την περίοδο, καθώς γίνονται στην σκιά των βουλευτικών εκλογών», λέει ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας.

Είναι πλέον προφανές ότι «η βαθμολόγηση του θέματος έπρεπε να γίνει κανονικά», προσθέτει ο βαθμολογητής του υπουργείου Παιδείας. «Κάτω από το βάρος κάποιων πιέσεων ελήφθη η αρχική απόφαση περί κατάργησης του θέματος Γ4. Επρεπε, όμως, η Επιτροπή να λάβει υπόψιν της την άποψη των βαθμολογικών κέντρων. Η βιασύνη που επιδείχθηκε με την πρώτη ανακοίνωση ήταν λάθος. Το θέμα ήταν σωστά δοσμένο, απλά είχε μια παράλειψη», προσθέτει.

«Εμείς το ίδιο πρωί τη λύσαμε την άσκηση χωρίς να καταλάβουμε ότι υπήρχε παράλειψη. Οποιο παιδί έφτασε σε λύσεις, έπρεπε να ληφθεί ως σωστό» δηλώνει. Αλλωστε, όπως εξηγεί, από τη βαθμολόγηση στη Φυσική, που ξεκίνησε ήδη, αποδεικνύεται ότι αρκετά παιδιά έλυσαν το επίμαχο ερώτημα.

Με ή χωρίς το Γ4, πάντως, τα απαιτητικά θέματα στη Φυσική φέτος προδικάζουν μεγάλα ποσοστά αποτυχίας. «Θέλω να πω, ότι η κατάσταση είχε αρχίσει να διαστρεβλώνεται τα τελευταία χρόνια στις πανελλαδικές εξετάσεις», παρατηρεί σχετικά ο βαθμολογητής. «Οι μέτριοι, οι καλοί και οι άριστοι έχουν πλησιάσει επικίνδυνα και σχεδόν δεν μπορείς πλέον να τους ξεχωρίσεις. Νομίζω τα απαιτητικά θέματα κινούνται στη σωστή κατεύθυνση, ώστε να κρίνονται και να ξεχωρίζουν οι πραγματικά καλοί υποψήφιοι», εξηγεί.

Ο φροντιστής κ. Γ. Χατζητέγας, καθηγητής Φυσικής και ο ίδιος, μετράει πάντως στους «κρίκους του προβλήματος», που προέκυψε στις εξετάσεις, και τους συναδέλφους του. Χαρακτηρίζει καταρχάς «υπερβολική», την ανακοίνωση που «εξέδωσε εν θερμώ μια επιστημονική Ενωση, που θα έπρεπε να παρεμβαίνει με τρόπο συμβουλευτικό και να εμπεδώνει κλίμα ηρεμίας στις εξετάσεις».

Από εκεί και πέρα, όπως λέει, «το υπουργείο Παιδείας και η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων λαθεμένα απέφυγαν την πάγια τακτική τους και αντέδρασαν βεβιασμένα, κατά πληροφορίες χωρίς καν να συγκληθούν τα μέλη της, αλλά με τηλεφωνικές συνεννοήσεις. Δόθηκαν δηλαδή πρόχειρες λύσεις στο γόνατο και μετά όλοι κατάλαβαν τι πραγματικά είχε γίνει και επέστρεψαν στην λογική».

Μετά από αυτά, σύμφωνα με τον κ. Χατζητέγα, «όλοι έχουν τις ευθύνες τους γι’ αυτό». Πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι αμέσως μόλις ξέσπασε η υπόθεση και το υπουργείο ανακοίνωσε την ακύρωση του θέματος, γονείς παιδιών που έλυσαν την άσκηση προσέφυγαν στον Συνήγορο του Πολίτη καταγγέλλοντας την αδικία σε βάρος τους. Ετοιμάζονταν μάλιστα να προσφύγουν και στην Δικαιοσύνη για την παράνομη απόφαση του υπουργείου Παιδείας, που τελικά φρόντισε το ίδιο απόγευμα να την ακυρώσει το ίδιο, αποφασίζοντας ότι το Γ4 ήταν σωστό και θα βαθμολογηθεί κανονικά, όπως τα υπόλοιπα θέματα της Φυσικής.

Η δήλωση Σπηλιωτόπουλου

«Με την έναρξη των πανελλαδικών εξετάσεων τονίσαμε ότι αυτές διεξάγονται σε φορτισμένο κλίμα, μεσούσης της νέας προεκλογικής περιόδου, που επέβαλαν αυτοί που υποτίθεται εκφράζουν και υπερασπίζονται τους νέους». Αυτό δήλωσε σχετικά ο υπεύθυνος του τομέα παιδείας της ΝΔ κ. Αρης Σπηλιωτόπουλος.

«Δυστυχώς, οι παλινωδίες και τα λάθη σχετικά με το μάθημα της φυσικής, η βιαστική ακύρωση του προβληματικού ερωτήματος Γ4 και η εξίσου βιαστική όσο και ενοχική ακύρωση της ακύρωσης της βαθμολόγησης του προκάλεσαν σύγχυση, αναξιοπιστία και σοβαρό πλήγμα στη ψυχολογία των υποψηφίων και των γονέων τους» τονίζει ο κ. Σπηλιωτόπουλος και καταλήγει: «σε αυτές τις κρίσιμες ώρες είναι ανάγκη όλοι να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων».