«Το κείμενο που δόθηκε στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας είναι απόσπασμα από το βιβλίο της Ελένης Γλύκατζη-Αρβελέρ «Πολιτισμός και ελληνισμός. Προσεγγίσεις», σε διασκευή» αναφέρεται σε ανακοίνωση που εξέδωσε η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων. «Το θέμα του αναφέρεται στη σημασία της Αρχαίας Ελληνικής Τέχνης. Πρόκειται για θέμα που εντάσσεται στη διδακτέα ύλη της Β΄ και της Γ΄ Λυκείου για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Ο λόγος του κειμένου είναι σύνθετος, αλλά ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του συγκεκριμένου μαθήματος» συνεχίζουν τα μέλη της Ένωσης.

Για τις ερωτήσεις που συνόδευαν το κείμενο αναφέρεται ότι «Α1. Επειδή πρόκειται για στοχαστικό δοκίμιο, η συμπύκνωση του κειμένου στην περίληψη απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή από τους μαθητές.


Β1. Οι έννοιες που περιλαμβάνονται στην πρόταση, η οποία δίνεται για να αναπτυχθεί σε παράγραφο, είναι σαφείς. Στοιχεία για την ανάπτυξή της οι μαθητές μπορούν να αντλήσουν και από το ίδιο το κείμενο, αρκεί να τα διαμορφώσουν με τον προσωπικό τους λόγο.


Β2. Οι τρόποι πειθούς που ζητούνται στην ερώτηση Β2α διδάσκονται στην Γ΄ Λυκείου. Μεταφορικές φράσεις, που απαιτεί η ερώτηση Β2β, υπάρχουν αρκετές στο κείμενο.


Β3α και β. Η αναζήτηση συνωνύμων και αντωνύμων δεν παρουσιάζει ιδιαίτερες δυσκολίες.


Στην άσκηση Β4 οι μαθητές πρέπει να προσέξουν τη σύνθετη μετατροπή της δεύτερης φράσης από ενεργητική σε παθητική σύνταξη».

Για το σκέλος των θεμάτων «παραγωγή γραπτού λόγου» η Ένωση αναφέρει ότι: «Η παραγωγή λόγου πρέπει να ενταχθεί στο επικοινωνιακό πλαίσιο εισήγησης του μαθητή σε ημερίδα του δήμου. Έχει δύο ζητούμενα διατυπωμένα με σαφήνεια: το πρώτο αναφέρεται, γενικά, στην προσφορά της τέχνης στους σημερινούς νέους και το δεύτερο ζητά τους τρόπους με τους οποίους το σχολείο συμβάλλει στην ουσιαστική επαφή τους με αυτήν. Επισημαίνεται ότι η Τέχνη είναι ένα θέμα που διδάσκεται ήδη από το Γυμνάσιο, περιλαμβάνεται στο βιβλίο Θεματικοί Κύκλοι του Λυκείου, καθώς και στα βιβλία Έκφραση – Έκθεση της Β΄ και Γ΄ Λυκείου».

Οι φροντιστές

Από την πλευρά του, «απαιτητικό» χαρακτήρισε το κείμενο που δόθηκε για περίληψη στις πανελλαδικές εξετάσεις, και ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Φροντιστών Αττικής που έχει συγκροτήσει επιτροπή πανελλαδικών εξετάσεων.

Ο πρόεδρος του Συλλόγου κ. Γ. Βαφειαδάκης που υπογράφει τις εκτιμήσεις τονίζει ότι το κείμενο για το πανανθρώπινο μήνυμα της τέχνης, από κείμενο της Ελένης Γλύκατζη-Αρβελέρ, είχε εκτενή μεταφορικό λόγο που ίσως δυσκόλευε τους μαθητές στη σύνταξη περίληψης, καθώς είχε και αρκετά αναβαθμισμένο λεξιλόγιο και πυκνά νοήματα. όσον αφορά στις λεξικολογικές ασκήσεις, αυτές ήταν σαφείς, ως προς τη διατύπωση, βατές και αναμενόμενες στην απάντησή τους με κλιμακούμενη δυσκολία εξαιτίας του αναβαθμισμένου επιπέδου του κειμένου.

Επίσης, τα ζητούμενα της έκθεσης ήταν ξεκάθαρα και σαφή, ενδιαφέροντα για τους μαθητές, και έδιναν αφορμή για προβληματισμό πάνω στο τόσο σημαντικό θέμα της αισθητικής καλλιέργειας.

Οδηγίες από το υπουργείο

Πάντως, από το υπουργείο Παιδείας δόθηκαν όπως κάθε χρόνο οδηγίες στους βαθμολογητές εκπαιδευτικούς στις οποίες και αναφέρεται ότι «είναι απόλυτη ανάγκη ο κάθε βαθμολογητής να συνειδητοποιήσει το μέγεθος της ευθύνης του».

Το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε ακόμη ότι σε όλα τα τετράδια των πανελλαδικών εξετάσεων θα τοποθετούνται και στο εξωτερικό τους μέρος ειδικά αυτοκόλλητα για να μην φαίνεται το όνομα του κάθε υποψηφίου, καθώς στο κτίριο του Αμαρουσίου έφτασαν συγκεκριμένες καταγγελίες ότι κάποιοι μαθητές δίπλωσαν το τετράδιο τους για να γράψουν τα στοιχεία τους, με αποτέλεσμα αυτά να αποτυπωθούν ανάγλυφα και στην εξωτερική του σελίδα. Όπου υπήρξε το πρόβλημα τα ονόματα σκεπάστηκαν, ώστε να διασφαλιστεί το απόρρητο των γραπτών κατά την βαθμολόγηση τους.

Καταγγελίες υπήρξαν και για μαθητές που είχαν σκοπό να μπουν σε εξεταστικό κέντρο της Κορίνθου με …ακουστικά στα αυτιά, οι οποίες όμως δεν επιβεβαιώθηκαν.