Εξαιτίας…αναπτυξιακών διαφωνιών με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος τα «βρόντηξαν» την περασμένη εβδομάδα μέλη του προεδρείου του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ). Ελληνικό, νέοι αυτοκινητόδρομοι και Γη Υψηλής Παραγωγικότητας αποτέλεσαν τα κύρια σημεία τριβής.

Έτσι, η θεσμοθέτηση του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου για την Αττική δεν προχώρησε ενώ τέσσερα μέλη του ΔΣ του ΟΡΣΑ, μεταξύ των οποίων και ο πρόεδρος του κ. Γιάννης Πολύζος, υπέβαλλαν τις παραιτήσεις τους.

Ειδικότερα, η εν δυνάμει ανάπτυξη 3,7 εκατομμυρίων τετραγωνικών στο Ελληνικό και οι πιέσεις για ένταξη στο Ρυθμιστικό της σήραγγας Αργυρουπόλεως προϋπολογισμού 1,5 δισεκατομμυρίου ευρώ και της ζεύξης Σαλαμίνας – Περάματος προϋπολογισμού 350 εκατομμυρίων ευρώ συγκέντρωσαν τις περισσότερες διαφωνίες των στελεχών του ΟΡΣΑ.

«Δεν συμφωνούμε με τη δημιουργία μιας ουσιαστικά ακτινικής νέας οδικής αρτηρίας σύνδεσης του νότιου τμήματος του πολεοδομικού συγκροτήματος Αθήνας με τα Μεσόγεια μέσω της σήραγγας Αργυρουπόλεως και αντιπροτείνουμε την αναβάθμιση των υφιστάμενων οδικών συνδέσεων και μέσων σταθερής τροχιάς με πύκνωση των δρομολογίων σύνδεσής τους με Αθήνα και Πειραιά», επισήμανε ο κ. Πολύζος.

Όπως ανέφερε η επέκταση αυτοκινητοδρόμων και η ανάπτυξη νέων υποδομών συγκρούεται με τη βασική φιλοσοφία του νέου Ρυθμιστικού για ανάσχεση του «τέρατος» της Αθήνας το οποίο επεκτείνεται προς πάσα κατεύθυνση.

Εξήντα Mall στο Ελληνικό
Ο απερχόμενος πρόεδρος του ΟΡΣΑ αναφέρθηκε και στο σχέδιο νόμου που κατατέθηκε για το Ελληνικό το οποίο δίδει τη δυνατότητα ανάπτυξης 3.720.000 τετραγωνικών μέτρων στα 6.200 στρέμματα του πρώην αεροδρομίου. «Για να κατανοήσουμε το μέγεθος, αρκεί να αναφέρουμε ότι τo Mall στο Μαρούσι είναι 63.000 τ.μ. Δηλαδή στο Ελληνικό θα δημιουργηθεί υποδομή που αντιστοιχεί σε περίπου 60 Mall», τόνισε.

Όπως δήλωσε, στο σχέδιο του Ρυθμιστικό το Ελληνικό αναπτύσσεται ως Μητροπολιτικό Πάρκο, κυρίως πρασίνου, με χρήσης αθλητισμού, αναψυχής, πολιτισμού τουρισμού και κατοικίας σε περιορισμένη έκταση.

«Συμφιλίωση» υπό όρους με τη βιομηχανία
Οι δυνατότητες που δίνει το σχέδιο του νέου Ρυθμιστικού για επέκταση των υφιστάμενων, ήδη θεσμοθετημένων, υποδοχέων για τη βιομηχανία και τον καθορισμό νέων δεν ικανοποίησε τον επιχειρηματικό κόσμο. Όπως υποστήριξε ο κ. Πολύζος, η βιομηχανία δεν επιθυμεί περιορισμό των δραστηριοτήτων της σε συγκεκριμένους «θύλακες» και αυστηρούς γεωγραφικούς προσδιορισμούς για τις δραστηριότητές της.

Αντιδράσεις έφερε και η αρνητική θέση του ΟΡΣΑ για τη χωροθέτηση μεγάλων πολυδύναμων εμπορικών κέντρων εκτός λεκανοπεδίου με το σκεπτικό ότι δημιουργείται αντίπαλη δραστηριότητα με το Κέντρο Πόλης το οποίο πρέπει να ενισχυθεί. Ο Οργανισμός είναι θετικός στη δημιουργία ανοιχτών εμπορικών κέντρων σε κεντρικά σημεία της πόλης.

Σχετικά με την προστασία της Γης Υψηλής Παραγωγικότητας οι αντιδράσεις ήταν πολλές, κυρίως από δημάρχους της Ανατολικής Αττικής.

Το πρώτο σχέδιο νόμου για το Ρυθμιστικό της Αττικής είναι έτοιμο από τον περασμένο Οκτώβριο (2011) καθώς και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ). Τον Ιανουάριο 2012 κατατέθηκε και η πιο συνοπτική μορφή του τελικού σχεδίου καθώς και το Σχέδιο Δράσης ωστόσο η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ δεν έχει προχωρήσει τις διαδικασίες για τη θεσμοθέτηση του νέου Ρυθμιστικού.