Μάχη με τον χρόνο θα κληθεί να δώσει η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ για την επιτάχυνση της εγκατάστασης των συστημάτων σηματοδότησης των επτά νέων σταθμών του Μετρό, μόλις ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, κ. Χρ. Τσίτουρας υπογράψει την σχετική σύμβαση με την Siemens, που εκκρεμεί από το 2008, κατ’ εντολήν του υπουργού Υποδομών, κ. Μ. Βορίδη.

Και αυτό διότι η επιλεξιμότητα των ευρωπαϊκών κονδυλίων, τα οποία έχουν ήδη δοθεί για την επέκταση του Αθηναϊκού Μετρό, λήγει για τους μεν σταθμούς των Νοτίων προαστίων τον Ιούνιο του 2012 και για τους δε σταθμούς των Δυτικών συνοικιών τον Μάρτιο του 2013.

Παράλληλα, σύμφωνα με την (προς υπογραφή) σύμβαση ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ – Siemens, η συμβατική υποχρέωση εγκατάστασης και λειτουργίας της σηματοδότησης είναι 24 μήνες, έως τον Ιανουάριο του 2014.

Δηλαδή, εάν το έργο δεν προχωρήσει γρήγορα, τότε το δημόσιο θα κληθεί να επιστρέψει περισσότερα από 400 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, το υπουργείο Υποδομών διαβεβαιώνει ότι η εγκατάσταση και η θέση σε λειτουργία του συστήματος θα έχει ολοκληρωθεί σταδιακά μέσα σε 15 μήνες, δηλαδή το αργότερο έως τον Μάιο του 2013.

Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών εκτιμούν ότι όταν υπογραφεί η σύμβαση με την γερμανική εταιρία και, άρα, ξεκινήσει η εργολαβία, θα είναι δύσκολο για τις κοινοτικές αρχές να αιτηθούν την ανάκληση των πόρων που δόθηκαν για το Μετρό τόσο για τεχνικούς όσο και για πολιτικούς λόγους.

Ο υπουργός Υποδομών κατέθεσε τον σχετικό φάκελο στο Κοινοβούλιο και την Τρίτη θα ενημερώσει τα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων, ενώ στις αμέσως επόμενες ημέρες εκτιμάται ότι θα δώσει το «πράσινο φως» στον κ. Τσίτουρα για να υπογράψει την συμφωνία.

Ο κ. Βορίδης, έπειτα από συνάντησή του, σήμερα Πέμπτη, με δημάρχους περιοχών των νέων σταθμών του Μετρό, επανέλαβε ότι ήδη από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης είχε δεσμευθεί για επίλυση του ζητήματος, η οποία αποτελεί κεντρική κυβερνητική επιλογή, ενώ τόνισε ότι θα αποφευχθούν οι συνέπειες της λήξης της επιλεξιμότητας των συγχρηματοδοτούμενων δαπανών – και άρα η απώλεια των κοινοτικών πόρων -, καθώς, όπως υποστήριξε, αντί του συμβατικού χρόνου των 24 μηνών για την υλοποίηση του έργου, η εγκατάσταση της σηματοδότησης θα έχει γίνει εντός 15 μηνών.

Ο κ. Βορίδης τόνισε ότι αναμένει, βέβαια, τις τοποθετήσεις των κομμάτων για το ζήτημα της σύμβασης, όμως υπογράμμισε ότι αυτό δεν είναι προαπαιτούμενο για την υπογραφή της.
«Περιμένω τις τοποθετήσεις παρότι δεν αποτελεί ένα προαπαιτούμενο και δεν αναιρούν τη συγκεκριμένη πολιτική βούληση, την οποία εκφράζει η κυβέρνηση. Αλλά μπορώ να σας πω ότι η μέχρι στιγμής εικόνα που έχω από το πολιτικό περιβάλλον και από τις θέσεις των κομμάτων, είναι ότι βρισκόμαστε όλοι συντονισμένοι σε αυτή την κατεύθυνση» σημείωσε.

«Βεβαίως, από την άλλη μεριά, να καταστεί σαφές, ότι οι αποζημιωτικές αξιώσεις του Δημοσίου κατά της Ζήμενς και η διαδικασία εξευρέσεως μιας λύσεως, την οποία χειρίζεται ο αντιπρόεδρος της κυβερνήσεως και υπουργός Οικονομικών, κ. Βενιζέλος είναι σε εξέλιξη. Και αυτό είναι κάτι το οποίο προχωράει και προχωράει με ταχείς ρυθμούς» συμπλήρωσε. Το ποσό που θα διεκδικήσει το δημόσιο από την Siemens, κατά πληροφορίες, θα φτάσει τα 220 εκατ. ευρώ.

Πάντως, η απένταξη της επιλεξιμότητας των κοινοτικών δαπανών – και η συνεπαγόμενη επιστροφή τους – για τους νέους σταθμούς του Μετρό είναι τον Ιούνιο του 2012 για τους σταθμούς των Νοτίων Προαστίων (Ηλιούπολη, Άλιμος, Αργυρούπολη, Ελληνικό – 265 εκατ. ευρώ) και τον Μάρτιο του 2013 για τους σταθμούς των Δυτικών Συνοικιών (Περιστέρι, Ανθούπολη 70 εκατ. ευρώ).

Σε δηλώσεις του, ο κ. Τσίτουρας ανέφερε ότι με την παράδοση των σταθμών στον ΟΑΣΑ «θα έχουμε κάθε μέρα 30 χιλιάδες λιγότερα αυτοκίνητα στους δρόμους και επίσης λιγότερους 130 τόνους διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Από οικονομικής άποψης υπολογίζονται έσοδα 65 εκατ. ευρω το χρόνο από πολίτες που θα χρησιμοποιήσουν το Μετρό».
Ωστόσο, ο επικεφαλής της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ξεκαθάρισε ότι «οι επεκτάσεις του Μετρό, αν χρειαστεί να λειτουργήσουν, μπορεί να λειτουργήσουν και με άλλους τρόπους. Δεν είναι προαπαιτούμενο η σηματοδότηση για να λειτουργήσουν».
Σχετικά με την επέκταση του Μετρό προς τον Πειραιά, ο κ. Τσίτουρας τόνισε ότι μόλις η σύμβαση περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο και, στη συνέχεια, την Βουλή, «σε λιγότερο από ένα μήνα από σήμερα θα είμαστε σε θέση να έχουμε και επισήμως την έναρξη εργασιών του μετρό προς το λιμάνι του Πειραιά».