Σε ζήτηµα γοήτρου αλλά και ευκαιρία για την προώθηση παλαιών επιδιώξεων εξελίσσεται για τη ρωσική πολιτική και εκκλησιαστική ηγεσία η προφυλάκιση του ηγουµένου της Μονής Βατοπαιδίου. Ο πρόεδρος Ντµίτρι Μεντβέντεφ , ο πρωθυπουργός Βλαντίµιρ Πούτιν και ο Πατριάρχης Μόσχας και πασών των Ρωσιών κ. Κύριλλος δείχνουν να έχουν ριχτεί ψυχή τε και σώµατι στη µάχη στήριξης του έγκλειστου στις φυλακές Κορυδαλλού αρχιµανδρίτη, ο οποίος πριν από λίγο καιρό περιόδευε στις ρωσικές εσχατιές µε την Αγία Ζώνη της Θεοτόκου ανά χείρας. Οι παρεµβάσεις του Κρεµλίνου διά του υπουργείου Εξωτερικών της χώρας και οι δηλώσεις στήριξης στελεχών της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας µέσω της πανίσχυρης επιτροπής Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Υποθέσεων µπορεί να προκαλούν εκνευρισµό στην Αθήνα και προβληµατισµό στο Φανάρι, εν τούτοις δείχνουν ότι η Μόσχα είναι αποφασισµένη να υπερασπιστεί το γόητρό της και να αναδείξει τον ρόλο που διαδραµατίζει ως «εγγυήτρια» δύναµη των ορθοδόξων. Ταυτόχρονα φαίνεται να δράττεται της ευκαιρίας να αποκτήσει σφαίρες επιρροής στο εσωτερικό της Αθωνικής Πολιτείας, η οποία υπάγεται πνευµατικά στο Οικουµενικό Πατριαρχείο.

|||||||| Σχέσεις (στ)οργής

Οι µοναχοί της Μονής Βατοπαιδίου στη σχεδόν χιλιόχρονη παρουσία τους στο Αγιον Ορος αντιµετώπισαν πολλές φορές τη ρωσική παρουσία. Μια παρουσία που τη µία διακατεχόταν από πνευµατικές και φιλικές σχέσεις και την άλλη γινόταν εχθρική. Οι όποιες σχέσεις ανακόπηκαν βιαίως µετά την Οκτωβριανή Επανάσταση και παρέµειναν σε ύπνωση ολόκληρη τη σοβιετική περίοδο.

Το 1661 περιέρχεται στην κυριαρχία της Μονής Βατοπαιδίου το τότε κελί του Αγίου Αντωνίου, το οποίο το 1768 µετονοµάζεται από τον Πατριάρχη Σεραφείµ τον Β’ κελί του Απόστολου Ανδρέα. Από τότε το κελί αυτό – µετέπειτα γνωστό ως Σεράι – µετατρέπεται σε αλυσίδα που ενώνει ή σπάει τις σχέσεις της Μονής Βατοπαιδίου και του Αγίου Ορους µε τους Ρώσους. Το 1842 οι βατοπαιδινοί µοναχοί παραχωρούν το κελί στους Ρώσους και το 1849 παρά τις έντονες αντιδράσεις του ηγουµένου και των µοναχών της Μονής ανακηρύσσεται σε Σκήτη. Σε µικρό χρονικό διάστηµα έφθασε να αριθµεί περισσότερους από 300 ρωσικής καταγωγής µοναχούς. Ο αρχιτέκτονας του Ιερού Ναού που χτίστηκε από τους Ρώσους ήταν καθηγητής της Ακαδηµίας Καλών Τεχνών της Αγίας Πετρούπολης και τα εγκαίνια έγιναν παρουσία του Πατριάρχη Ιωακείµ του Γ’ και παρέστησαν µέλη της τσαρικής Αυλής, εκπρόσωποι ρωσικών µοναστηριών, ενώ στην Αθωνική Πολιτεία κατέπλευσαν ρωσικά πολεµικά σκάφη µε επικεφαλής τον αντιναύαρχο του στόλου της Μεσογείου.

Η παρουσία των Ρώσων στο Σεράι περιορίστηκε µε την Οκτωβριανή Επανάσταση. Σταδιακά η Σκήτη παρήκµασε και επανήλθε στη δικαιοδοσία της Μονής Βατοπαιδίου. Οταν όµως ο υπαρκτός σοσιαλισµός κατέρρευσε, άρχισαν να εµφανίζονται και οι πρώτες διεκδικήσεις των Ρώσων για το ιδιοκτησιακό καθεστώς της Σκήτης.

|||||||| Εκλογικό γόητρο

Την τελευταία δεκαετία πολλοί ρώσοι πολιτικοί και εκκλησιαστικοί αξιωµατούχοι επισκέφθηκαν το Σεράι. Ανάµεσά τους και ο πρόεδρος της Επιτροπής Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Υποθέσεων Μητροπολίτης Βολοκολάµσκ κ. Ιλαρίων , ο οποίος θεωρείται η κινητήριος δύναµη του Πατριαρχείου Ρωσίας στο εξωτερικό.

Στο προσκυνηµατικό ταξίδι που διοργάνωσε το τελευταίο τρίµηνο στη Ρωσία ο Αρχιµανδρίτης Εφραίµ επισκέφθηκε 14 διαφορετικές ρωσικές πόλεις, ανάµεσά τους και τη Μόσχα, όπου εκτέθηκε σε προσκύνηµα η Αγία Ζώνη, την οποία προσκύνησαν ο ρώσος πρόεδρος Ντµίτρι Μεντβέντεφ και ο πρωθυπουργός Βλαντίµιρ Πούτιν. Η τελετή υποδοχής έγινε από τον ίδιο τον Πατριάρχη κ. Κύριλλο και δεκάδες µητροπολίτες, κληρικούς και µοναχούς. Και η ιδιαίτερη συνάντηση που είχαν στο σπίτι του οι κκ. Πούτιν και Εφραίµ λίγες µόνον ηµέρες πριν από τις ρωσικές εκλογές προκάλεσε τα φώτα της δηµοσιότητας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ