«Κρίση ή νέα πραγματικότητα;» Αυτό ήταν το ερώτημα που ανέλαβαν να απαντήσουν διακόσιοι φοιτητές από ολόκληρη την Ελλάδα σε συνεργασία με τους εκπροσώπους εννέα ελληνικών και πολυεθνικών επιχειρήσεων στο πλαίσιο ειδικού φόρουμ που διοργάνωσε το ελληνικό τμήμα της φοιτητικής ΜΚΟ «AIESEC» στην Αράχοβα με τίτλο «Youth to Business Forum». Στόχος των συνομιλιών ήταν να αναλυθεί η δεινή κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η χώρα μας από τους δύο «κόσμους» οι οποίοι, αν συνεργαστούν σωστά, μπορούν να φέρουν την ανάκαμψη: τον κόσμο των επιχειρήσεων και τον κόσμο των φοιτητών, που αποτελούν το μελλοντικό δυναμικό της χώρας.

«Η διαφορά του εν λόγω φόρουμ σε σχέση με τα λοιπά επιστημονικά συνέδρια είναι η διαδραστικότητα. Ρόλος των ομιλητών δεν ήταν απλώς να εκφωνήσουν μία παρουσίαση αλλά να αλληλεπιδράσουν με τους συμμετέχοντες μέσω συγκεκριμένων υποθέσεων εργασίας, τις οποίες οι εκπρόσωποι των εταιριών παρουσίαζαν και οι φοιτητές αναλάμβαναν να «λύσουν» με συγκεκριμένες προτάσεις, επιχειρηματικά σχέδια και συμπεράσματα», τονίζει μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Βενιζέλος Σταγάκης, τεταρτοετής φοιτητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και εκ των διοργανωτών της ημερίδας.

Το φόρουμ διοργανώθηκε στο πλαίσιο του πανελλήνιου φοιτητικού συνεδρίου με τίτλο «Hellenic AIESEC Development Conference», και η πραγματοποίησή του συνέπεσε με μία σειρά ανάλογων πρωτοβουλιών σε πολλά ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας, ανάμεσα τους και σε πολλές από τις λεγόμενες «παραδοσιακές» σχολές, όπως οι πολυτεχνικές, οι νομικές σχολές και τα οικονομικά πανεπιστήμια. Φοιτητικά συνέδρια, διαγωνισμοί καινοτομίας και ημερίδες επαφής φοιτητών και επιχειρήσεων διοργανώνονται πλέον όλο και συχνότερα σε όλη τη χώρα και αποσκοπούν στο να δώσουν μία πρακτική χροιά σε γνωστικά αντικείμενα που μέχρι πρότινος διδάσκονταν με μία άκρως θεωρητική προσέγγιση.

Στο εν λόγω φόρουμ μεταξύ νέων και επιχειρήσεων, φοιτητές και στελέχη συζήτησαν θέματα όπως η οικονομική βιωσιμότητα, η τεχνολογική καινοτομία και η κινητικότητα του εργατικού δυναμικού. «Οι εκπρόσωποι των εταιριών μας παρουσίαζαν συγκεκριμένα επιχειρηματικά διλήμματα, προβλήματα και κρίσιμες αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν με τη μορφή υποθέσεων εργασίας. Εμείς στη συνέχεια έπρεπε να αναλύσουμε πώς θα χειριζόμασταν αντίστοιχες καταστάσεις, πώς θα καταστρώναμε λύσεις και στρατηγικές. Με αυτό τον τρόπο, πολλά από τα θεωρητικά αντικείμενα που με ενδιαφέρουν έλαβαν σάρκα και οστά κατά τη διάρκεια του συνεδρίου», αναφέρει μιλώντας στο «Βήμα» ο 23χρονος κ. Χρήστος Γλώσσης, φοιτητής στο τμήμα Οχημάτων του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και σε ΙΕΚ πληροφορικής.

«Η κρίση και όλα τα δεινά που συνεπάγεται κάνουν εμάς τους φοιτητές να μεταβάλουμε την νοοτροπία μας. Πριν από λίγα χρόνια, δεν θα έκανα αίτηση συμμετοχής σε ένα τέτοιο συνέδριο. Τα πράγματα αλλάζουν, όμως, και αντιλαμβάνομαι ότι πρέπει εμείς οι νέοι να πλουτίζουμε τις γνώσεις μας – και φυσικά το βιογραφικό μας – με πολλές διαφορετικές δεξιότητες και εμπειρίες. Υπό αυτή την έννοια η κρίση μετατρέπεται πράγματι σε ευκαιρία να γίνουμε πιο δραστήριοι», προσθέτει ο κ. Γλώσσης.

«Το ελληνικό πανεπιστήμιο έχει το εξαιρετικό πλεονέκτημα ότι διδάσκει σε βάθος τα γνωστικά αντικείμενα, προσφέροντας θεωρητική κατάρτιση υψηλού επιπέδου. Η συμμετοχή στο συνέδριο, ωστόσο, με βοήθησε να σκεφτώ δημιουργικά πάνω στην πρακτική εφαρμογή των γνώσεων που είχα λάβει ήδη από το πρώτο έτος», υπογραμμίζει η κυρία Μάρθα Γεωργακοπούλου, τεταρτοετής φοιτήτρια στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Όπως τονίζει, τέτοιου είδους πρωτοβουλίες – αν γίνουν συχνότερες στην ελληνική Ανώτατη Παιδεία – θα αποτελέσουν ένα όχημα για την καταπολέμηση της ανεργίας, καθώς οι νέοι θα μπορούν ήδη από τα φοιτητικά τους χρόνια να διενεργούν επαφές με επιχειρήσεις, να αντιληφθούν τι απαιτεί η αγορά εργασίας και να χτίσουν τις προϋποθέσεις για τη μελλοντική εύρεση εργασίας.