Στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής εισάγεται αύριο το νομοσχέδιο για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό, το οποίο και αλλάζει το χάρτη της λειτουργίας των ελληνικών σχολείων.

Με το νέο νομοσχέδιο επιχειρείται να ενταχθεί η εκπαίδευση των Ελλήνων στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας υποδοχής και αντιμετωπίζονται τα προβλήματα της αδιαφάνειας και σπατάλης που είχαν παρατηρηθεί στα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού τα προηγούμενα χρόνια.(Διάβάστε όλο το νομοσχέδιο εδώ).

Οπως σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεση του υπουργείου είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι «σήμερα δεν υπάρχει η δυνατότητα να εξακριβωθεί ο αριθμός των μαθητών που διδάσκονται την ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό ανά τον κόσμο, ο ακριβής αριθμός των εκπαιδευτικών και των εκπαιδευτικών μονάδων που λειτουργούν, η ποιότητα εκπαίδευσης που παρέχεται και το ύψος των χρηματικών ποσών, που δαπανώνται για όλα αυτά από το ελληνικό κράτος. Εξίσου χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι διαπιστώνεται κατασπατάληση των δημόσιων πόρων και χρημάτων, τα οποία προκύπτει ότι σε μεγάλο βαθμό επενδύθηκαν αναποτελεσματικά, συχνά δε και για σκοπούς που δεν προωθούσαν τη διάδοση της ελληνικής γλώσσας, της παιδείας και του πολιτισμού».

Στο νομοσχέδιο γίνεται αναφορά στο κόστος απόσπασης εκπαιδευτικών και διοικητικών υπαλλήλων για τις ανάγκες της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό και αποσαφηνίζεται ότι: το επιμίσθιο που παίρνουν δεν μπορεί να τους καταβάλλεται για περισσότερο από 3 χρόνια. Μέχρι σήμερα λάμβαναν τον μισθό τους συν το επιμίσθιο, το οποίο συχνά έφθανε ή ξεπερνούσε το ύψος των αποδοχών τους στην Ελλάδα. Επίσης καταργείται η καταβολή των δαπανών μεταφοράς οικοσκευής. Παράλληλα, ορίζεται ρητά ότι το εκπαιδευτικό προσωπικό στις μονάδες ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης αποτελείται μόνο από αποσπασμένους εκπαιδευτικούς.

Πάντως, όπως αναφέρουν τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ δίνονταν κάθε χρόνο στα ελληνόγλωσσα σχολεία του εξωτερικού χωρίς να γίνεται αυστηρός έλεγχος στο πως διατίθενται αυτά τα χρήματα.
Οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί στα σχολεία του εξωτερικού το 2004 ήταν περίπου 1.650 και η συνολική δαπάνη των επιμισθίων τους ήταν περίπου 38 εκατομμύρια ευρώ και το 2009 οι αποσπασμένοι ήταν 2.350 και η δαπάνη για επιμίσθια στα έφθανε στα 46 εκατομμύρια ευρώ.

Το 79% των σχολείων αυτών είναι Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας, τα οποία λειτουργούν εκτός επίσημου εκπαιδευτικού συστήματος και δεν παρέχουν καμία πιστοποίηση. Στο μέλλον κάποια από αυτά θα καταργηθούν και κάποια άλλα θα ενταχθούν στο εκπαιδευτικό σύστημα της κάθε χώρας. Επίσης τα σχολεία με φορείς τις ελληνικές διπλωματικές και προξενικές αρχές, δηλαδή σχολεία που ανήκουν στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και λειτουργούν στο εξωτερικό κλείνουν σταδιακά, σταματώντας να δέχονται μαθητές για πρώτη εγγραφή σε κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα από το σχολικό έτος 2012-13. Μέχρι τότε, τα σχολεία αυτά μπορούν να ενταχθούν στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας υποδοχής.

Ως προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση στο εξωτερικό θα ενισχυθούν με επιχορηγήσεις και προσωπικό οι Έδρες και τα Προγράμματα Ελληνικών Σπουδών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο εξωτερικό, ενώ θα δοθεί προτεραιότητα σε αυτές που εκπαιδεύουν την νέα γενιά ομογενών εκπαιδευτικών.

Και ρύθμιση για τους αλλοδαπούς σπουδαστές στην Ελλάδα
Οπως αναφέρεται ακόμη στο ίδιο νομοσχέδιο, οι αλλοδαποί φοιτητές μελών της ΕΕ που εγγράφονται σε ελληνικά ΙΕΚ παίρνουν άδεια παραμονής στη χώρα μας.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι «τα δημόσια και ιδιωτικά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης της ημεδαπής μπορεί να δέχονται για εγγραφή και φοίτηση σε αυτά ορισμένο αριθμό Ελλήνων ομογενών και αλλοδαπών, που είναι υπήκοοι χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή χωρών εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι διαθέτουν τίτλο αποφοίτησης από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ισότιμο και αντίστοιχο με τον προβλεπόμενο ελληνικό και γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα. Οι επιλεγόμενοι προς εγγραφή και οι εγγραφόμενοι στα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης κατά την παράγραφο 1, που είναι υπήκοοι χωρών εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν διαθέτουν Ειδικό Δελτίο Ταυτότητας Ομογενούς εισέρχονται, λαμβάνουν θεώρηση εισόδου και άδεια διαμονής στη χώρα μας».

Διαβάστε εδώ την αιτιολογική έκθεση και όλο το νομοσχέδιο: