Τέτοια εποχή την επόμενη χρονιά, οι δύο από τους τρεις θα ετοιμάζονται για τις Πανελλήνιες εξετάσεις με… έπαθλο μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πριν από λίγες μέρες κέρδισαν ένα διεθνές έπαθλο χάρη στην άνεση με την οποία κινούνται στο πειραματικό εργαστήριο.

Η Αναστασία Σεραφειμίδου και ο Αντώνης Καρτέρης, μαθητές της Β’ Λυκείου και Φαίδων Ανδριόπουλος μαθητής της Α’ Λυκείου, και οι τρεις μαθητές του 2ου Πειραματικού Λυκείου Αθηνών, γύρισαν από την ένατη Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών με το χάλκινο μετάλλιο. Στη διοργάνωση που έγινε στην Τσεχία και το 2012 έχει προγραμματιστεί να γίνει στη Λιθουανία, μετείχαν 40 ομάδες από 20 χώρες.

Σκληρός ανταγωνισμός

«Στον διαγωνισμό κληθήκαμε να κάνουμε πειράματα φυσικής, βιολογίας, και χημείας. Καθώς ο διαγωνισμός έγινε στην Τσεχία, μια σειρά πειραμάτων αφορούσε την μπίρα. Το επίπεδο ήταν πολύ υψηλό, ειδικά σε ό,τι αφορά τους μαθητές από την ανατολική Ευρώπη. Για παράδειγμα, οι Ούγγροι, που πήραν το χρυσό μετάλλιο, προετοιμάζονται για τέτοιους διαγωνισμούς από την ηλικία των 12 ετών. Και αυτό γιατί αυτές οι διακρίσεις σημαίνουν πιθανή υποτροφία από τα αμερικάνικα πανεπιστήμια»,
λέει ο Αντώνης, που δεν είναι ακόμα απόλυτα σίγουρος για το τι θέλει να σπουδάσει, προσανατολίζεται όμως στις πολυτεχνικές σχολές.

Αυτή τη στιγμή όλα σχεδόν τα λύκεια στην Ελλάδα διαθέτουν εργαστήριο φυσικών επιστημών. Το ζήτημα είναι κατά πόσο αυτά τα εργαστήρια χρησιμοποιούνται, ειδικά από τη στιγμή που τα πειράματα δεν αποτελούν κομμάτι της εξεταστέας ύλης. «Στο δικό μας σχολείο προσπαθούμε να εντάσσουμε τα πειράματα στο μάθημα όσο το δυνατόν περισσότερο. Πέρα από τις γνώσεις που παίρνουν τα παιδιά, στα εργαστήρια βρίσκουν ενδιαφέρον και μαθητές που κατά τα άλλα αδιαφορούν για τις φυσικές επιστήμες. Αρκετοί από αυτούς μάλιστα έχουν εξαιρετικές επιδόσεις. “Κόβει” το μάτι τους ή είναι καλοί στο χειρωνακτικό κομμάτι, προσόντα αναμφισβήτητα σημαντικά για όποιον θέλει να ασχοληθεί με αυτές τις επιστήμες που είναι σε μεγάλο βαθμό πειραματικές» λέει ο κ. Αλέξανδρος Κατέρης, καθηγητής φυσικής, ο οποίος ήταν ανάμεσα στους καθηγητές που συνόδευσαν τα παιδιά στην Τσεχία.

Εχοντας εικόνα της σχολικής διδακτέας ύλης σε ευρωπαϊκές χώρες θεωρεί ότι στην Ελλάδα στο μάθημα της φυσικής «σταματάμε ουσιαστικά στο 1800. Η ύλη ασχολείται με περιορισμένο πεδίο σε πολύ μεγάλο βάθος. Π. χ. εξαντλούμε τη μηχανική, ενώ δεν διδάσκεται καθόλου η θεωρία της σχετικότητας».

«Διαβάζω ευχάριστα και μόνος μου»

Μέρες πανελλήνιων καθώς είναι η κουβέντα πάει αναπόφευκτα σε αυτές και στα απαραίτητα φροντιστήρια που τις συνοδεύουν. Απαραίτητα; Οχι για όλους. Ένας από τους τρεις «χάλκινους» της Πράγας δεν σκοπεύει να τα επισκεφτεί. «Για τη Β’ Λυκείου δεν το συζητώ καν, και στην Γ’ όμως θα προσπαθήσω να το αποφύγω. Αλλωστε τα μαθήματα στα οποία θα εξεταστώ στις πανελλήνιες, δηλαδή τα μαθηματικά και η φυσική, τα διαβάζω ευχαρίστως και από μόνος μου» λέει ο Φαίδων, που θέλει να σπουδάσει φυσική. «Πιστεύω ότι τα φροντιστήρια δεν είναι τόσο απαραίτητα. Απλά πλέον, θεωρούνται τόσο δεδομένα που στην πραγματικότητα δεν περνάει καν από το μυαλό μας τι θα μπορούσε να πετύχει ο ίδιος ακριβώς μαθητής αν δεν τα επισκεπτόταν» σχολιάζει.

Αρσιβαρίστας στο εργαστήριο!

Οπως και όλα τα παιδιά της ηλικίας τους οι τρεις μαθητές έχουν χόμπι. Μουσική, παρέα με τους φίλους τους και αθλητισμός. Και αν η Αναστασία παίζει τένις, ένα σχετικά συνηθισμένο σπορ, οι δύο άντρες της παρέας ασχολούνται με αθλήματα πολύ λιγότερο δημοφιλή. Ο Φαίδωνας κάνει πάνω από 10 χρόνια ξιφασκία, ενώ ο Αντώνης μετά από αρκετή επιμονή μας αποκαλύπτει ότι ασχολείται με την… άρση βαρών. «Οι περισσότεροι γελάνε, τους φαίνεται πολύ περίεργο ότι κάποιος ασχολείται με αυτό το άθλημα σαν χόμπι. Παρόλα αυτά εμένα με διασκεδάζει».