Σε μία εποχή απαξίωσης του ελληνικού σιδηροδρόμου, η Πάτρα δείχνει τη λύση. Ο νεοπαγής προαστιακός σιδηρόδρομος της Πάτρας, ο οποίος λειτουργεί από το περασμένο καλοκαίρι, θυμίζει πλέον τις ένδοξες ημέρες των ΣΠΑΠ (Σιδηρόδρομοι Πειραιώς – Αθηνών – Πελοποννήσου), καθώς έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη και την εκτίμηση των Πατρινών.

Ο προαστιακός σιδηρόδρομος των Πατρών καταγράφει πληρότητες έως και 100% στις ώρες αιχμής, ενώ ήδη τον Δεκέμβριο είχε ξεπεράσει τους 30.000 επιβάτες τον μήνα. Οι τοπικοί φορείς έχουν αγκαλιάσει το εγχείρημα και ζητούν από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ την επέκταση των δρομολογίων και στις όμορες περιοχές των Πατρών.

Άλλωστε, τα τελευταία χρόνια η πόλη έχει χτιστεί και επεκταθεί ραγδαία με αποτέλεσμα να έχει αυξημένες μεταφορικές ανάγκες. Συν τοις άλλοις, η χρήση του αστικού σιδηροδρόμου έχει απαλλάξει τους κατοίκους της Πάτρας από το άχθος του μποτιλιαρίσματος και της εξεύρεσης θέσης στάθμευσης.

Η διαδρομή γίνεται στην παλιά Τρικουπική, μετρική γραμμή και τα δρομολόγια ξεκινούν από τις 6.30 το πρωί και σταματούν στις 22.30. Τα Railbus φεύγουν κάθε μία ώρα και πραγματοποιούν την διαδρομή Άγιος Ανδρέας – Κεντρικός Σταθμός – Καστελόκαμπος – Ρίο.

Από το Ρίο λεωφορείο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ παραλαμβάνει τους επιβάτες και τους προωθεί στο πανεπιστήμιο και το πανεπιστημιακό νοσοκομείο. Το εισιτήριο στοιχίζει 1,40 ευρώ και η μηνιαία κάρτα 20 ευρώ (10 για τους φοιτητές) και η συνολική απόσταση που διανύεται είναι οκτώ χιλιόμετρα. Μάλιστα, τις προηγούμενες ημέρες, όταν και κορυφωνόταν το Καρναβάλι δρομολογήθηκαν τριπλοί συρμοί Railbus, οι οποίοι κυκλοφορούσαν κατάμεστοι από κόσμο.

Το μέλος του Συλλόγου «Επιβάτης», μίας οργάνωσης που εργάζεται υπέρ της βιώσιμης κινητικότητας, κ. Β. Γκλαδάς, επισημαίνει ότι υπάρχουν και άλλοι τρόποι βελτίωσης των υπηρεσιών του αστικού σιδηροδρόμου της Πάτρας. «Έχουμε προτείνει να δημιουργηθούν και άλλες στάσεις για να συμπεριλάβει περιοχές με υψηλή πυκνότητα κατοίκων, αλλά και να επεκταθεί η διαδρομή και στα δύο σκέλη της» εξηγεί.

«Άνθρωποι που δεν χρησιμοποιούσαν ποτέ το τρένο, πλέον το αγκαλιάζουν. Η χρήση του σιδηροδρόμου έχει επικροτηθεί από τον Εμπορικό Σύλλογο, το ΤΕΕ, την Περιφέρεια και την τοπική κοινωνία. Πιστεύουμε ότι πρέπει να επεκταθεί για να ενθαρρύνει και τον εσωτερικό τουρισμό» συνεχίζει ο κ. Γκλαδάς. «Βέβαια, χρειάζεται να αλλάξει ο χρόνος αποχώρησης του λεωφορείου από το πανεπιστήμιο, διότι πολλοί φοιτητές εκείνη την ώρα βρίσκονται ακόμη στις αίθουσες. Πάντως, σίγουρα, αποτελεί την τελευταία μόδα της πόλης» καταλήγει.

Η αναπάντεχη επιτυχία του προαστιακού της Πάτρας καθιστά επίκαιρη παρόμοια μελέτη που είχε εκπονηθεί για λογαριασμό του υπουργείου Μεταφορών, η οποία προτείνει την προαστιακή, εσωτερική και τουριστική χρήση παλιών σιδηροδρομικών δικτύων.

Επί παραδείγματι, προτείνεται η χρήση της παλιάς, μετρικής γραμμής για εσωτερικές μετακινήσεις από την Αθήνα ως τη Ν. Πέραμο και από τους Αγίους Θεοδώρους έως το Κιάτο, καθώς και της ιστορική γραμμής του Πλαταμώνα στην Πιερία, η οποία μπορεί να ενισχύσει τον τουρισμό της περιοχής την θερινή περίοδο.