ΒΑΝΑ ΚΡΗΜΝΙΩΤΗ -ΣΩΤΗΡΗΣ ΧΑΐΝΗΣ
Αρχιτεκτονική ομάδα Spacelab
Εκπληξη,ηρεμία,ανάταση
Είναι μάλλον οι νεότεροι αρχιτέκτονες, αλλά έχουν κάνει ήδη αισθητή την παρουσία τους. Πιστεύουν ότι σήμερα οι ανάγκες των ανθρώπων έχουν διευρυνθεί- δουλειά, φαγητό διανθίζονται με πολλές άλλες δραστηριότητες που πρέπει κι αυτές να ενταχθούν στον χώρο, όπως η συνεχής ανάγκη χρήσης του Ιnternet.

Σύμφωνα με τα λεγόμενά τους στοχεύουν «στη δημιουργία χώρων που μπορούν να προκαλέσουν και κάποιες παραπάνω αντιδράσεις· έκπληξη, ηρεμία, ανάταση». Για αυτό τον σκοπό χρησιμοποιούν συνδυασμό ετερόκλητων στοιχειών μέσα σε έναν χώρο, συνδυασμό λειτουργιών και αισθητικής έξω από τα αναμενόμενα και τα συνηθισμένα.

Δηλώνουν ότι «στόχος του γραφείου μας είναι μέσα στα επόμενα χρόνια να εντάξουμε τις αρχές της λειτουργικότητας και της αισθητικής μας μέσα στις σύγχρονες ανάγκες του περιβάλλοντος και της οικολογίας χωρίς να τις αλλοιώσουμε».

Η διεθνής δικτύωση είναι κάτι που τους απασχολεί πολύ. Πιστεύουν ότι Ελλάδα έχει πολύ μικρή συμμετοχή στα διεθνή αρχιτεκτονικά δρώμενα. Η συμμετοχή των νέων γραφείων σε ποικίλες δραστηριότητες και εκθέσεις ευελπιστούν να συμβάλει προς την ανατροπή της κατάστασης αυτής. Οι ίδιοι κινούνται προς μια τέτοια κατεύθυνση αφενός μεν με το να ενημερώνονται, να ταξιδεύουν και να γνωρίζουν άλλους τρόπους επίλυσης των αρχιτεκτονικών ζητημάτων, ενώ προσπαθούν συγχρόνως να κάνουν γνωστή τη σύγχρονη ελληνική αρχιτεκτονική στον διεθνή χώρο μέσω του Ιnternet.

Το Γραφείο συστάθηκε το 2006 και ασχολείται με την ανάληψη ιδιωτικών έργων με κύριο αντικείμενο την κατοικία και τους επαγγελματικούς χώρους. Κύριο μέλημά τους, η καθαρή ογκομετρική σύνθεση που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες του χρήστη.

MONORED
Αρχιτεκτονική ομάδα
Σύστημα πιθανών σεναρίων

Το «Ηλιόμετρο» των Μonored

Μonored αποτελούν μέλη μιας ομάδας έρευνας και σχεδιασμού με έδρα την Αθήνα και το Αμστερνταμ. Η ομάδα αυτή ιδρύθηκε το 2006 από τον Κωνσταντίνο Χρυσό και τη Μαριάνθη Τατάρη, με επαγγελματική και ακαδημαϊκή εμπειρία στο Λος Αντζελες, την Ολλανδία και την Ελλάδα. Συνεργάστηκαν με διάφορα αρχιτεκτονικά γραφεία και συμμετείχαν σε πληθώρα εκθέσεων και δημοσιεύσεων. Πρόσφατα συμμετείχαν στην 6η Βiennale Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων στο Μουσείο Μπενάκη, στην 6η Πανελλήνια Εκθεση Αρχιτεκτονικού Εργου στην Πάτρα και στο Green Design Festival με την εγκατάστασή τους, το «Ηλιόμετρο».

Επιδίωξή τους είναι η δημιουργία αρχιτεκτονικών χώρων που εξυπηρετούν και εμπνέουν και οι οποίοι προκύπτουν από την αμφίδρομη διερεύνηση ανάμεσα στη φόρμα και στη λειτουργία. Για να το επιτύχουν αυτό μελετούν «ένα σύστημα πιθανών σεναρίων (scenario planning). Οι ιδέες που προκύπτουν μαζί με την αρχιτεκτονική πρόθεση, συν-προσδιορίζουν την πρόταση προσδίδοντάς της την αναγκαία ευελιξία για να ανταποκριθεί όχι μόνο στα σημερινά δεδομένα, αλλά και σε μελλοντικές ανάγκες. Η βιωσιμότητα που αποκτά η πρόταση αυξάνει την τελική αξία του έργου».

Για την ανάγκη πραγματοποίησης αυτών των πολυδιάστατων θεμάτων χρησιμοποιούν νέα εργαλεία παραμετρικού σχεδιασμού στον υπολογιστή. Αυτά καθιστούν δυνατό «τον συνδυασμό και έλεγχο των ζητούμενων στα διάφορα στάδια του έργου, από τον σχεδιασμό ως και την κατασκευή (βλ. Ηλιόμετρο). Επιτρέπουν τον άμεσο έλεγχο του αποτελέσματος, κατά τη μετάφραση της αρχικής ιδέας σε κατασκευαστικά σχέδια, ως προς τον χρόνο και το κόστος παραγωγής της, αλλά και τη γνησιότητά της προς την αρχική σύλληψη».

Ενα παράδειγμα της σύνθετης δουλειάς τους είναι το «Ηλιόμετρο», μια εγκατάσταση για το Green Design Festival 2 στην πλατεία Συντάγματος, που αποτέλεσε έναν πειραματισμό ως προς την εμπειρική προσομοίωση της αύξησης της θερμοκρασίας. Η κατασκευή μοιάζει να προστατεύει τον επισκέπτη από τον αττικό ήλιο, ενώ στην πραγματικότητα η επιλογή ποιότητας και χρώματος υλικού εντείνει τις ακτίνες του ήλιου ώστε ο επισκέπτης να βρεθεί στιγμιαία στη μελλοντική ατμόσφαιρα του κέντρου της Αθήνας.

MΑΙΡΗ KΑΤΡΑΝΤΖΟΥ
Σχεδιάστρια μόδας
Το κορίτσι που κατακτά το Λονδίνο

Η ταν ξημερώματα της 19ης Δεκεμβρίου του 1980 όταν εν μέσω εορταστικής περιόδου δύο ταυτόχρονες πυρκαγιές κατέστρεφαν δύο από τα ιστορικότερα πολυκαταστήματα της Αθήνας, το «Μινιόν» και το «Κατράντζος». Τριάντα χρόνια αργότερα η εγγονή του Νίκου Κατράντζου, ιδρυτή του «Κατράντζος Σπορ», παίρνει το αίμα της πίσω. Η Μαίρη Κατράντζου είναι ένα από τα πρόσωπα που ξεχωρίζουν στη λονδρέζικη σκηνή μόδας με αφιερώματα και εγκωμιαστικές κριτικές για τη δουλειά της στον διεθνή τύπο. Μεγαλωμένη στο κατάλληλο περιβάλλον για να αφοσιωθεί στο σχέδιο και στη μόδα, η Μαίρη Κατράντζου ξεκίνησε τις σπουδές της από το Rhode Ιsland School of Design στις ΗΠΑ και συνέχισε στη σχολή Central Saint Μartins του Λονδίνου, απ΄ όπου και αποφοίτησε με ειδίκευση στη μόδα στα τέλη του 2004.

Εκανε το ντεμπούτο της στην Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου το 2007 και έκτοτε η πορεία της είναι ανοδική. Η βρετανική πρωτεύουσα υποκλίθηκε στις δημιουργίες που παρουσίασε την περασμένη άνοιξη στο πλαίσιο της βρετανικής εβδομάδας μόδας. Συνεχίζοντας τους πειραματισμούς της με τα prints, η Μαίρη Κατράντζου δημιούργησε σειρές από φορέματα σε άνετη γραμμή που το τύπωμά τους τα έκανε κάθε φορά ξεχωριστά. Σκέφτηκε επιπλέον να τα διακοσμήσει ακόμη περισσότερο δημιουργώντας έναν καμβά σαν γαλλική ταπισερί του 18ου αιώνα. Στα αφιερώματα στο σόου της, καθώς και στα θετικά σχόλια για τη δουλειά της όπως του «Guardian», ήρθε να προστεθεί κι ένα βραβείο. Η ελληνίδα σχεδιάστρια ανακηρύχθηκε η εφετινή νικήτρια του Swiss Τextile Αward για το 2010- ενός βραβείου που απονέμεται τα τελευταία 11 χρόνια – αξίας 100.000 ευρώ. Τα χρήματα προορίζονται για την επόμενη συλλογή της. Τόσο εκείνη όσο κι αυτές που θα ακολουθήσουν είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα συνεχίσουν να μας απασχολούν τα επόμενα χρόνια.